Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket bredband ska man ha?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 10:57

Tänkte höra lite vad ni andra här på 99mac har att säga och era upplevelser med det egna bredbandet.

Är på g att skaffa nytt bredband då jag snart ska flytta och funderar lite på vad man ska skaffa. Jag är beredd att betala 300-400 i månaden och ha tittat lite på Bostream, Bredbandsbolaget och Sprays alternativ. Jag bor i Malmö så dem flesta alternativen går visst att få tag på här, frågan är dock vilket som är bäst. Hastigheten, tillförlitligheten och supporten är dem viktigaste bitarna.

Så, vilket tycker ni man bör satsa på?

Bostreams Scream?
Bredbandsbolaget 10Mbit?
Sprays ADSL (vad det nu är för hastighet?)
Comhem?
Annat?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 11:58

Om du menar bredbandsbolagets adsl tjänst, så är problemet som med de flesta andra dsl tjänster den relativt låga upload hastigheten. Scream har en betydligt högre upload hastighet (om du bor på rätt ställe). Menar du bredbansbolagets ethernet tjänst, så tycker jag lätt att den är bäst. Har hört många varit lite sura på bostream och deras kundtjänst, medans bredbandsbolaget har jag bara hört gott om.

Dock kan ju detta ändras inom en snar framtid, då BBB har köpt bostream.
/MammaScan

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 13:02
Ursprungligen av mammascan:

Om du menar bredbandsbolagets adsl tjänst, så är problemet som med de flesta andra dsl tjänster den relativt låga upload hastigheten. Scream har en betydligt högre upload hastighet (om du bor på rätt ställe). Menar du bredbansbolagets ethernet tjänst, så tycker jag lätt att den är bäst. Har hört många varit lite sura på bostream och deras kundtjänst, medans bredbandsbolaget har jag bara hört gott om.

Dock kan ju detta ändras inom en snar framtid, då BBB har köpt bostream.
/MammaScan

Jag tänkte nog mest på deras ADSL, då deras ethernettjänst visst kräver att hela fastigheter kopplar upp sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 12:05

Annat = jag vet inte, men dessa är helt enkelt inte kul.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 12:06

Du kan dessutom inte göra en omr. utan att ha med alla alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 12:56
Ursprungligen av PF:

Du kan dessutom inte göra en omr. utan att ha med alla alternativ.

Visst finns det massor med alternativ. Det var kanske dumt att skapa en omröstning om detta när jag mest var ute efter att höra vad andra hade för upplevelser med sina bredbandsuppkopplingar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-16 12:30

Det beror ju på var i Sverige man befinner sig. Det finns faktiskt femtielva leverantörer att välja bland:
http://internetworld.idg.se/tjanster/bredband/

Det som jag har upplevt som det bästa jag har haft är BBB 10 Mbit. Inte VDSL tjänsten utan den "riktiga".
Det var otroligt sällan problem.

Nu har jag Bostream ADSL och kan inte säga att jag är dirket nöjd. Modemet tappar kontakten titt som tätt.
Men det är billigt än så länge i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 14:14
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det som jag har upplevt som det bästa jag har haft är BBB 10 Mbit. Inte VDSL tjänsten utan den "riktiga".
Det var otroligt sällan problem.

Nu har jag Bostream ADSL och kan inte säga att jag är dirket nöjd. Modemet tappar kontakten titt som tätt.
Men det är billigt än så länge i alla fall.

Hade hoppats att Bostream var "felfritt" då det lät som en intressant lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-16 13:33

Om fastighetsägaren dragit in BBB fiber så är detta helt överlägset. Så är det ju för de flesta som bor i HSB, t ex. Med denna lösning betalar man 315 kr/mån och får teoretiska 10 Mb/s, vilket i praktiken innebär 8-9 Mb/s. Både upp- och nedströms. Om man har bråttom (eller vill bränna pengar) så kan man numera även koppla in 100 Mbit/s, vilket går lös på en sisådär 250 pix extra. Själv hoppar jag över detta tills vidare, eftersom det ju finns så rackarns mycket andra proppar på vägen att det känns rätt onödigt. Sedan så tycker jag det känns fullt acceptabelt att vänta en sisådär 5 minuter på en nedladdning av en speldemo på 250 MB.

För övrigt kan jag för de som har BBB fiber varmt rekommendera att köra telefonen via bredbandet, Billigare och lika hög kvalitet som vilken Telialina som helst. Dessutom så gillar jag personligen känslan av att aldrig mer få några räkningar från Felia…;)

BBB:s ADSL får någon annan recenscera.

Goodbye Telia!

Ursprungligen av rasta:

För övrigt kan jag för de som har BBB fiber varmt rekommendera att köra telefonen via bredbandet, Billigare och lika hög kvalitet som vilken Telialina som helst. Dessutom så gillar jag personligen känslan av att aldrig mer få några räkningar från Felia…;)

Håller med dig fullständigt. Ibland hör man lite eko när man ringer eller blir ringt till.
När jag bytte till BBB-telefoni så fick jag även frågan om jag ville byta till en annan analogomvandlare, alltså lite senare. Det var visst några små eventuella grejor som att man i värsta fall kunde bli avlyssnat i teorin, men jag tackade nej.

Är helt nöjd med BBB-telefoni, fast det är sällan jag använder telefon över huvud taget.

Är lite sugen att uppgradera till 100 Mb/s. Under tian per dygn låter inte så farligt, extra alltså.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 17:34

Själv hade jag stora problem med Bostream för ett tag sen...jag var bortkopplad hela 27 dagar i julas...
Men sen de väl hade fått tummen ur och fixat problemet så har det flutit på alldeles utmärkt...och VDSL är kul...sitter med drygt 20 Mbit...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 18:08
Ursprungligen av lasselu:

Själv hade jag stora problem med Bostream för ett tag sen...jag var bortkopplad hela 27 dagar i julas...
Men sen de väl hade fått tummen ur och fixat problemet så har det flutit på alldeles utmärkt...och VDSL är kul...sitter med drygt 20 Mbit...

Har du samma problem med att modemet tappar kontakt som Mattias Hedman har?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 19:37
Ursprungligen av Jedih:

Har du samma problem med att modemet tappar kontakt som Mattias Hedman har?

Näe, det har aldrig hänt mig...

Efter som undersökningen inte tar hänsyn till om det gäller storstad/småstad/landsbyggd så måste jag svara "Annan", alla 99macare bor inte i Malmö, Göteborg eller Stockholm. Bostream finns på sätt och vis inte kvar efter som dom köptes upp av BBB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-16 19:32

Studenthem med 100 Mbit ur jacket för 130 spänn i månaden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-16 19:58
Ursprungligen av Bugs:

Studenthem med 100 Mbit ur jacket för 130 spänn i månaden.

Studenter har väl inte så fett så det kan jag leva med

Jag hoppas BBB är bra och låter oss fortsätta som avtalat. BBB köpte upp Bostream, som de flesta nog vet vid det här laget, och vår brf-förening hade avtal med med Bostream. Ett bra sådant avtal.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-24 11:48

Läs det finstilta i 100 MBs... överförda MB står det lite om...

1
Bevaka tråden