Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man sätta in en fläkt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 07:42

Hejsan jo jag undrar ifall man skulle kunna byta ut den fläkten som sitter i G4a AGP grafik datorn... för att den för ett himla oväsen! och kan man kyla ner HDn på ngt lätt sätt? Fungerar alla PC fläktar även till mac?

Du säger inte "vilken" G4:a du har, men har du den som kallas för "Vindtunneln" så finns det ett paket framtagit för att tysta den.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 12:52
Ursprungligen av Pocahontas:

Du säger inte "vilken" G4:a du har, men har du den som kallas för "Vindtunneln" så finns det ett paket framtagit för att tysta den.

jag sa ju att jag hade G4 med AGP grafik... den hette G4 AGP typ.. har ni ngt råd om vart man kan köpa dessa saker? och hur man gör och lite sånt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-24 08:03

Du kan byta fläkten till en Papst 120 mm. Man kan även byta fläkten inuti nätdelen. Men då får man vara ytterst försiktig så att man inte får ström i sig.

Senast redigerat 2005-02-06 06:08

Det här hör hemma i Power Macintosh forumet

http://www.g4noise.com/index.php
Har massor med info och exempel

HD kyling, det finns låga Hd kylar på allt från Claes Ohlsson till vanliga databutiker (Q-TEC 3.5" HDD COOLER.)
Om du bara har en HD borde det inte vara något problem alls, annars kan du ju prova att flytta den till någon av de andra HD vaggorna, eller ha den monterad i den övre hållaren i vaggan längst bak.

Din G4/450 om det är den du syftar på har en 120mm Delta fläkt, en pabst eller Adda fläkt skulle låta mindre.

Alla PC fläktar fungerar till mac men PC fläktar brukar antigen ha en 4pinnars kontakt (samma som till hårddiskar) eller så har de en liten trepinnars medan mac har en 2pinnars. Med visst bängel brukar det fungara.

Rent allmänt får man bra kylning av en PCIslot fläkt (Q-TEC SLOT PLATE COOLER.och andra märken) Funkar bäst när PCI platserna är i toppen av låden men den kyler bra. För att inte låta för mycket bör man nog köra den på 5V inte 12V

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 16:27

jag har just nu 2 HDs...men inom en snar framtid har jag 3.. o sen kanske 4 skicka en länk till en bra fläkt tack för ett rimligt pris..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-24 18:17

Det är standard fläktar 120mm, som drivs med 12V.

Jag har själv bytt ut orginalfläkten till en annan.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 06:37

hur många db har den nuvarande fläkten då?

1
Bevaka tråden