Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderar på 3G och Tre - rockar det?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi på firman har tidigare kört med Telia DOF, och är nu lite sugna på att prova 3 på jobbet. Det verkar riktigt nice:
- Valfri telefon utan kostnad.
- ca 140 kr/mån/abonnemang (vi har 10 st).
- Gratis samtal inom företaget.
- 100 fria minuter/mån ingår.
- 1.39 kr/min till alla andra operatörer oavsett tid på dygnet etc.
- 12 mån bindningstid.

Vi har tagit in offerter från Telia, Tele2, Vodafon - men ingen kommer i närheten av Tre.
Själv gillar jag LG8120, men det får nog bli en SE Z1010 då den funkar bättre med Mac.

Frågor:
- Någon som vill dela med sig av erfarenheter av 3G och Tre?
- Är deras teckning tillräckligt bra nu?
- Vilken nalle ska man välja?
- Något annat som kan vara bra att tänka på?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-20 12:21

Well mitt råd är att inte ta in företagslurarna på Tre ännu de är absolut inte mogna ännu. De har för mkt driftsstörningar än så länge.

Det är lätt att stirra sig blind på priserna. Jag har själv haft Tre men har sagt upp det abbonemanget och jag har haft en hel drös med kunder som inte vart sdär nöjda med Tre (om man uttrycker sig lite milt).
Jag har ett Telia Executive Super (gamla DOF1) nu och det funkar alltid vilket jag inte kunde säga om mitt Tre abb

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-20 12:40

Har bra kört tre som privatperson, men det har fungerat finfint.
Täckningen är det inga större prob med. Har bara varit utan 3g täckning två gånger. Och det var ute i ingenstans
2g täckningen går ju iaf in då så man slipper vara onåbar.
En stor fördel med 3G är att nu har jag full mottaning i tex källare och välbyggda hus. Det har jag inte på min T610 jag använder på jobb.

LG-telefonen är finfin om man klarar sig utan bluetooth, dock så tycker jag man direkt ska köpa en miniantenn till den.. Jobbigt med en antenn som sticker ut när man har den i fickan.

Men eftersom du ska använda din telefon i jobb så är en Z1010 att föredra pga synckningsmöjligheterna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 13:43

3 är bra så länge man inte har nec616 eller tidigare modeller, de telefonerna är skit.
8110 & z1010 är bra telefoner.

3 nätet har väl varit nere ett par gånger men det har mitt comviq också, som sagt det är de gamla skitlurarna som har ställt till det för 3, inte deras nät...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-20 13:53

Jag har blivit varnad *otaliga* gånger för Tre. Ingen täckning, ingen support, alltid nere...
Trots det har jag helt okej erfarenheter av 3 (som privatperson bara iofs.). Funkar väl lika bra som alla andra operatörer som jag provat. Lurarna som nämnts (Z1010 och LG:s) är helt okej. VIll man ha en integrerad PDA med pekskärm ska man kolla på Motorola A925, som har det mesta man vill ha. Utom bra batteritid.

Tack för svar! Känns fortfarande lite skakigt om man ska våga sig på Tre. Efter att ha läst ett antal inlägg på mobil.se blir man också lite skraj!

http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=8579&sid=1

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-20 16:45
Ursprungligen av tomcat:

Jag har blivit varnad *otaliga* gånger för Tre. Ingen täckning, ingen support, alltid nere...
Trots det har jag helt okej erfarenheter av 3 (som privatperson bara iofs.). Funkar väl lika bra som alla andra operatörer som jag provat. Lurarna som nämnts (Z1010 och LG:s) är helt okej. VIll man ha en integrerad PDA med pekskärm ska man kolla på Motorola A925, som har det mesta man vill ha. Utom bra batteritid.

Har också blivit varnad av många Iofs bara av dom som har gamla telefoner..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 17:22

P.Saltskog: har ju hänt med andra operatörer också....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 18:22

Varning!!!

Dessa är mina väldigt dåliga erfarenheter av 3.

Först och främst telefonen jag valde, en Motorola a920 (numera uppgr. till 925). Alldeles för stor & bateriet räcker inte en dag ens. Välj inte den.
Den har även varit på lagning 3 ggr.
Efter att jag uppgarderat den så fick jag ingen 3g täckning överhuvudtaget, in med den igen för om uppgardering. Fick tillbaka & ingenting hade gjorts åt den, den är ju redan uppgarderad? fick jag till svar trots att jag noga förklarat problemet med den när jag lämnade in den. Så in med den igen...

Täckning: Samtal bryts mitt i oavsett täckning.

Kundtjänst: Minst 1 timmes kö!

Fakturor: Ofta felaktiga, tar betalt för samtal trots att det ska ingå 60min i mitt abb. = Minst 1 timmes kö till kundtjänst för att få ny korrigerad faktura.

Den enda telefon de säljer som funkar med mac är väl dessutom ericssonen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 18:24

Kolla även här:
http://trekund.com

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-23 18:46
Ursprungligen av hugg:

Dessa är mina väldigt dåliga erfarenheter av 3.

Först och främst telefonen jag valde, en Motorola a920 (numera uppgr. till 925). Alldeles för stor & bateriet räcker inte en dag ens. Välj inte den.

Beror ju på hur man använder telefonen iofs. Jag har samma telefon och tycker storleken är okej - om man jämför med en telefon OCH en mp3spelare OCH en Palm OCH en Gameboy. Vilket Motorolan ersätter för mej.

Batteritiden är iofs inte den bästa, men fullt tillräcklig för mina behov (1 dag ungefär - med "normalanvändning" av telefonen och mp3funktionen igång mycket).

Men visst. Är det "BARA" en telefon som man jämför med så är den ju skitstor. Ska man bara ha den som telefon och modem är det inget bra val. Då tror jag på Z1010.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 18:11

Jag har Tre Fri 150 och en Nec e616. Det har varit en del strul ibland med att jag inte kan koppla upp samtal, folk kan inte ringa till mig trots att telefonen är på och har täckning m.m. Jag tror dock att de problem jag haft främst beror på att e616 är en rätt buggig telefon och inte att det beror på Tre.

Överlag så är jag mycket nöjd. Med tanke på vad jag betalar är jag otroligt nöjd. Jag har sagt upp mitt fasta abbonemang och använder enbart mobilen nuförtiden. Trots att jag ringer mer än dubbelt så mycket nu som med Comviqabb är räkningarna hälften så höga..

Trots lite strul kan jag inte annat än rekommendera Tre. Jag hade mycket mer strul med Comviq och en SE T68i innan jag bytte till Tre, så problem kan alltid uppstå.

Min erfarenhet av 3 är rätt god.

Jag har en Motorola A920 med 925-programvara som fungerar bra, standbytiden på den är ungefär 40 timmar och jag kan tala i den drygt 2 timmar innan den lägger av. Det duger för en handdatortelefon, eftersom jag har min K700i som primärTELEFON medan den andra är HANDDATORtelefon, d.v.s lite annan prioritering av funktion.

3 som operatör fungerar tämligen bra, däremot förekommer en del störningar med Internetrelaterade verksamheter ibland, men generellt är det bra. Oerhört mycket bättre ljudkvalitet och täckning än Comviq som jag verkligen är missnöjd med, men det är en annan historia. (Ekande samtal, uselt ljud, medelmåttig täckning etc).

Hos mig ligger 3 och Vodafone mycket bra till avseende kvalitet överlag, ljudkvalitet etc.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-21 15:08

Tilläggas kan att den enda gången jag blivit utan täckning med 3 var utanför deras butik (!) i Kista (!).
Irony of faith.

Jag tror att det får bli Tre! Man låser bara upp sig i tolv månader, går det åt h-lvete så får man väl byta:-)

Nu är problemet vilken telefon man ska välja? LG8120 eller SE Z1010?

Finns den någon chans att det kommer stöd för LG8120 i iSync med USB? Den har ju ändå SyncML!
Känns iofs rätt värdelöst att behöva en USB-kabel när jag har blåtand inbyggt i min PB! Eller kan det fungera med IR?

Några goda råd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 16:23

Nu får du z1010 gratis med 3fri 60

jag röstar på att du köper z1010

Ursprungligen av Elias:

Nu får du z1010 gratis med 3fri 60

jag röstar på att du köper z1010

Kommer att köra med abonnemanget Tre på jobbet, så då får man välja vilken nalle som helst = 0 kr.

Men din röst är noterad:-)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 17:11

Jag skulle passa mig för 3 om jag var du, inte för 3G men för 3. Hade dom ett tag och har inte några som helst positiva erfarenheter av dom, varken med kundtjänst eller med hur deras nät fungerar. Spelar ingen roll hur billigt det är att ringa om det inte funkar att göra det.........

Fick dom att efter mycket bråk och klagan att avbryta mitt abonnemang, men det satt långt inne.

Kör idag Felias 3G, funkar hur bra som helst. Dyrare naturligtvis, men folk kan både nå mig och jag kan ringa......
Så det beror inte på nallarna som en del säger, det beror på 3s nät.......

Martin

Ursprungligen av Martino:

Jag skulle passa mig för 3 om jag var du, inte för 3G men för 3. Hade dom ett tag och har inte några som helst positiva erfarenheter av dom, varken med kundtjänst eller med hur deras nät fungerar. Spelar ingen roll hur billigt det är att ringa om det inte funkar att göra det.........

Fick dom att efter mycket bråk och klagan att avbryta mitt abonnemang, men det satt långt inne.

Kör idag Felias 3G, funkar hur bra som helst. Dyrare naturligtvis, men folk kan både nå mig och jag kan ringa......
Så det beror inte på nallarna som en del säger, det beror på 3s nät.......

Martin

Visst, det var så den här tråden startade. Vågar man sig på Tre eller inte. Hur som helst verkar det finns olika uppfattningar om hur Tre fungerar (eller inte). De flesta med problem verkar ha kört tidiga Motorola eller Nec-nallar. Känner några som kör LG8120 med Tre, och de är nöjda och glada.

Men visst, jag är SKRAJ för att det inte ska fungera som jag tänkt mig. MEN jag är så f-rbannat trött på Telia, deras ovilja att förhandla, stelbenta prissättning. Tar gärna ett par brutna samtal, bara jag slipper se Telias offerter på 4449 sidor med olika abonnemang och pristariffer.

1
Bevaka tråden