Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar dator upp och ner?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om någon vet om bärbara apple-datorer fungerar upp och ner? Vad kan vålla problem?
tacksam för svar!!

  • Medlem
  • 2004-09-23 15:19

?

Visst gör den det. Det finns de som påstår att man inte ska ändra vinkeln på en hårddisk. Dvs om du alltid har den uppochner så är det inga problem, fast då ska du aldrig vända den rätt.

Lite märklig förfrågan, om du frågar mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 15:29

Är det inte så att hårddisken kan vändas 180 men inte 90 grader? Alltså en vertikalt monterad disk ska vara vertikalt monterad och en horisontellt monterad ska vara horisontellt monterad.
Det är intrycket jag har fått. Att problemet är att själva skivan kan wobbla om man vänder den 90 grader. I så fall tycker jag inte att det ska vara några problem. Det jobbigaste blir kanske att se skärmen ordentligt från huvudstående...

En av de bästa frågorna jag läst på 99mac faktiskt! Jag hoppas att Filip inte gör oss besviken med någon helt trivial orsak till frågan, utan att han verkligen bestämt sig för att jobba upp och ner, vore ju ett helt nytt fräscht grepp.

Att vrida en disk 90 grader kan väl inte ha någon större betydelse då externa firewire diskar innehåller vanliga 3.5" IDE diskar. Och en extern diskk man ju använda både stående och liggande, däremot ska man nog inte vända på disken medans den är igång.

  • Medlem
  • 2004-09-23 17:43
Ursprungligen av mrsandin:

Att vrida en disk 90 grader kan väl inte ha någon större betydelse då externa firewire diskar innehåller vanliga 3.5" IDE diskar. Och en extern diskk man ju använda både stående och liggande, däremot ska man nog inte vända på disken medans den är igång.

Vad man kan och ska är ibland skilda saker. Fast jag undrar hur stor roll det egentligen spelar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 17:39

Är det inte lite jobbigt att hänga upp och ner i knävecken och använda datorn?

  • Medlem
  • 2004-09-23 17:44

Kanske bra att acklimatisera datorn om man ska flytta till Australien?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 17:45

Möjligen kan det bli problem med kylningen av maskinen!!

Datorn är ju byggd primärt att användas "rättvänd" och därmed är kylningen byggd därefter...

Vadhän detta något ovanliga användarbehov??

-T

Jag tänkte först att Filip kanske skulle ut på rymdfärd, men så kan det ju heller inte vara, för utan gravitation finns ju varken upp eller ner

Mystiken tätnar...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 17:54

Bärbar Mac upp och ner…
Låter som en peze-laptop

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-23 18:01

ingen som ens tänkt tanken att han ska montera den i en bil och ha som DVD spelare i bak? Förutsatt att det går att vändra upp-och-ner på bilden då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 18:25
Ursprungligen av Gregg:

ingen som ens tänkt tanken att han ska montera den i en bil och ha som DVD spelare i bak? Förutsatt att det går att vändra upp-och-ner på bilden då.

Det kanske blir billigare att köpa en DVD-spelare för bil?

Ursprungligen av Mondo:

Det kanske blir billigare att köpa en DVD-spelare för bil?

Kanske inte, om man tänker sig en G3 Lombard, för ungefär 1500 kr. En utmärkt DVD-spelare (i OS 9 givetvis).

  • Medlem
  • 2004-09-23 18:59
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kanske inte, om man tänker sig en G3 Lombard, för ungefär 1500 kr. En utmärkt DVD-spelare (i OS 9 givetvis).

Jag har den hellre i knät då. Jag orkar inte ens föreställa mig att sitta och köra en trackpad uppochner...

Ursprungligen av stfm:

Jag har den hellre i knät då. Jag orkar inte ens föreställa mig att sitta och köra en trackpad uppochner...

Trackpad måste ju i så fall vara enklare än mus iaf, särskilt trådlös, om man skulle råka tappa den...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-23 20:13

Datorer i båtar sätter man gärna med HD stående. Vid kraftig sjögång så "hittar" den tillbaka utan att läshuvuden gör stora gropar i disken.

/Fredrik

Tråden spårar ur direkt

Jag skulle tro att det fungerar fint, enda frågetecknet är hårddisken och den borde klara det fint.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-24 18:47

Men lol, köra med trackpad...Han kanske har en k700 och styrar med Bluetooth som skulle funkka perfa? Eller varför inte bara en vanlig kontroll med bluetooth som finns i mängder? Tänk lite....Är typ som "ååh, man kan ju inte köra Diablo II på mac, man har ju bara en musknapp"...just det...för en multibutton mus funkar ju inte...

filiptyden:
Hoppas du inte siktar på att jobba övertid - det kommer nog att kännas fullt tillräckligt med 40-timmars arbetsvecka, åtminstone inledningsvis.

1
Bevaka tråden