Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC Magazine testar 2.5GHz G5

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amerikanska PC Magazine testar nya Power Macintosh G5 2.5GHz och är imponerade.

Med betyget 4 av 5 och tester i Photoshop 7.01 som visar på upp till 20% högre prestanda beroende på testmoment rekommenderar man prestandahungriga Macanvändare att uppgradera. För den som inte behöver vara allra värst räcker en 2.0GHz maskin väl.

Testet hittar du här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 16:21

Varför testade dem i Photoshop 7? Är inte v8 mer G5-optimerad?

Finns det någon 99mac:are som fått sin 2x2.5 GHz Power Macintosh G5?

Ursprungligen av Björnström:

Finns det någon 99mac:are som fått sin 2x2.5 GHz Power Macintosh G5?

Jajemen, kolla in denna tråd
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48839

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-23 19:21
Ursprungligen av Björnström:

Finns det någon 99mac:are som fått sin 2x2.5 GHz Power Macintosh G5?

Kanske det...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-25 12:05
Ursprungligen av Björnström:

Finns det någon 99mac:are som fått sin 2x2.5 GHz Power Macintosh G5?

Jag har en sedan ngra veckor - och är överlycklig över hur tyst den är.... snabbheten var inte oväntad - bytte från en vindtunnel till min första G5a...

2*2,5 - 4 gig minne (verkade enligt alla tester jag läst att det ”räcker” - och mer minne blev väldigt mycket pengar)- 2HDs - snabbare kortet.

Supernöjd!!!!

Fläkten går upp väldigt lite vid postscript beräkningar eller MER om man surfar in på ABs hemsida...

Lycka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 17:37

Det vore kul om de svenska datorblaskorna, i synnerhet IDGs tidningar, också ville testa Power Mac G5 2 x 2,5 GHz.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-23 21:04

Min landade hos mig den 19/8 kl 09:30
Stabil och tyst är den också.

Beställdes 11/6 och levererades 19/8
Köptes som en BTO (build to order) på AppleStore: Mac G5 2.5:a med 512 MB RAM, 2*250 GB HD, blåtand tgb och mus, minus modem, iSight och Apple Cinema HD Display 23".
Under väntetiden så uppgraderade ju Apple sina skärmar så jag fick den nya 23"an i stället
Och ALLT köptes med AppleCare (onödigt att chansa med så dyra prylar)

Det som är extra är 2*512 MB minnen i från Microstore och ett Firmtek 1S2 SATA Controller som skall köra min framtida bootdisk (när jag bestämt mig för skall det vara en Raptor eller ej)

Senast redigerat 2004-09-23 21:41
  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 15:05

#7 MikaelF : Serial ATA Controller? Sitter inte en sån i på moderkoret? Trodde den körde SATA som standard.... Raptor är 10 000 RPM väl? Borde lyfta kvickheten i OS X, underliggt att sådana inte är standard i dessa burkar.

Men jag undrade bara över SATA controllern

[QUOTE="stry"]#7 MikaelF : Raptor är 10 000 RPM väl? Borde lyfta kvickheten i OS X, underliggt att sådana inte är standard i dessa burkar.

En raptor på 10 000 rpm borde ge en 40%-ig prestandaökning för alla manövrar där hårddisken är involverad. Ganska enkelt och billigt sätt att höja farten alltså. Enda anledningen till att Apple inte levererar 10 000-varvare som standard är väl för att de bara går att få som 73 gigabyte:are som störst för närvarande.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-24 15:44
Ursprungligen av Björn Nordström:

Enda anledningen till att Apple inte levererar 10 000-varvare som standard är väl för att de bara går att få som 73 gigabyte:are som störst för närvarande.

Och för att de låter som tröskverk jämfört med Barracudan?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-24 15:26
Ursprungligen av stry:

#7 MikaelF : Serial ATA Controller? Sitter inte en sån i på moderkoret? Trodde den körde SATA som standard.... Raptor är 10 000 RPM väl? Borde lyfta kvickheten i OS X, underliggt att sådana inte är standard i dessa burkar.

Men jag undrade bara över SATA controllern

Om du tittar på specen så sitter det redan 2 st 250GB i datorn

Raptorn är då tänkt att användas för system och program och behöver då en extra controller...

Länk till kille som har 10 diskar internt i sin G5a:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689b834b

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 15:22

#9 Ja skrev lite klumpigt, borde som sagt finnas som tillval då. Men det kan man ju köpa själv iof.

Vad jag mest undrade var ang. SATA Controllern, måste man ha en sån för en Raptor 10k RPM?

Teoretiskt 40% snabbare, men jag är skeptiker i grunden. Men en prestandaökning pratar vi iaf och det är ju bra...

Priset har säkert sin del i historien.
En 74GB Raptor kostar 1.800:- hos Komplett, en 160GB Maxtor ligger på 950:-.

Apple vill väl hålla ner priset så mycket som möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 01:37

10 000 rpm drar väl mycket mer ström, och jag har även läst här att fläktarna går igång mer då.

Ang ljudnivån, jag installerade demot av Ford Racing 2.
Smällde på 1920x1200, högsta detaljnivån, och fläktarna går inte igång på ett helt race.

Helt ok tycker jag.

(Däremot händer det att dom går igång ett par sekunder om man går in på en www-sida med mycket java)

1
Bevaka tråden