Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gultonig extern skärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 13:03

Tja, för en tid sedan knasade mitt grafikkort så att extern skärm blev gulaktig samt tv-ut inte ens fungerade. Jag lämnade in den och fick tillbaka den, i början kunde jag endast testa tv ut då jag inte hade någon skärm hemma, den fugerade utmärkt och jag tänkte att nu var allt fixat.

Men när jag nu en månad senare har skaffat skärm så är den fortfarande gultonad, dock i mindre utsträckning än jag vill minnas att den var då problemet dök upp första gången.

Jag har inte haft möjlighet att testa att koppla till tv igen men skall göra det snarast, men har någon råkad ut för något liknande? Läste på forumet om pb folk som fått gula skärmar men såg inget inlägg med någon lösning.

Måste jag lämna in datorn igen eller finns det någon därute som vet vad som kan vara fel annars?

Den externa skärmen är ok iallafall, testad på en annan burk.

Hjälp snälla

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 13:20

Har du testat att byta colorsyncprofil i bildskärmsinställningarna?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 13:35
Ursprungligen av Macus:

Har du testat att byta colorsyncprofil i bildskärmsinställningarna?

japp jag har testat med andra färgprofiler utan några förbättringar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:05

Har du testat att göra en helt ny skärmkalibrering med ett annat högre gammavärde?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 14:07
Ursprungligen av Macus:

Har du testat att göra en helt ny skärmkalibrering med ett annat högre gammavärde?

jao, jag har testar en massa med färgprofiler och kommit fram till att problemet tyvärr inte ligger där

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:15

Har du kollat att pinnarna i skärmkontakten inte är intryckta eller böjda?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 14:21
Ursprungligen av Macus:

Har du kollat att pinnarna i skärmkontakten inte är intryckta eller böjda?

På pinnarna på skärmens kontakt ser allt ok ut samt att den som sagt funkar på andra datorer.
Däremot kan jag inte svara på ifall kontakten på omvandlaren (Apple VGA Display Adapter) är ok, den "vanliga" delen, dvs den jag kopplar in skärmen på ser intakt ut, den andra delen samt porten på min dator vet jag inte exakt hur den ska se ut då jag inte känner till dvi utgångens utseende så bra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:42
  • Medlem
  • 2004-09-23 14:54

Jag skulle försöka testa din adapter med en annan dator, eller ännu bättre testa en du vet fungerar på din egen. När man inte riktigt fått in kontakten ordentligt, så brukar det bli färgförändringar, mao kan det mycket väl bero på ett glapp i adaptern.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 15:02

Efter att ha läst inläggen i apples forum och googlat vidare en del på webben verkar det som jag fått svar, dock inget bra svar.

Det verkar vara ett problem som flertalet användare utsatts för gång på gång, något hårdvarurelaterat fel. Jag älskar min powerbook men eftersom jag nu har den som jobb dator (AD på konceptbyrå) så behöver jag en större skärm till och korrekt färg, så nu snurrar faktiskt tankarna kring att försöka sälja den och skaffa en stationär. Suck... min fina pb

:´(

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 15:08

Eller ta kontakt med Apple och hävda att det är ett uppenbart konstruktionsfel eftersom andra har fått samma fel åtgärdat kostnadsfritt. Hoppas att du har garanti kvar.

  • Medlem
  • 2004-09-23 15:11

Det behövs ingen garanti. Hårdavarugarantin är minst två år enligt lag. Fast du måste bevisa att det inte är du som ligger bakom felet.

1
Bevaka tråden