Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det tål att tänka på

Ursprungligen av Giggs:

Apple "vill tvinga oss"!?!? Vill du inte ha DVD-brännare och 160 GB HD så köper du minstingen bara. Hårddiskar har annars en förmåga att fyllas fort särskilt om man samlar musik och filmer. DVD-formatet är mer framtid än CD, det är t o m väldigt mycket nutid över det, att t ex spara egna hemvideofilmer, nerladdade filmer från nätet eller bara göra backuper av de data man har på HD:n. Utrymme och möjligheter är aldrig fel och handlar inte särskilt mycket om att Apple vill tvinga på oss dyrare teknik än vi behöver.

Allright, jag förstår vad du menar. Men jag tänkte bara att det vore kanske ännu bättre om det fanns valfrihet fullt ut, så att man kunde välja större monitor med enklasta iMacen.
Men sånt är det inte att tänka på enligt Apple!

Hur är det förresten, måste man beställa blåtand redan från början? Går det inte att sätta in den senare?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 20:55
Ursprungligen av pick-me-up:

Allright, jag förstår vad du menar. Men jag tänkte bara att det vore kanske ännu bättre om det fanns valfrihet fullt ut, så att man kunde välja större monitor med enklasta iMacen.
Men sånt är det inte att tänka på enligt Apple!

Jodå, sånt är att tänka på . Men inte för en "all in one consumer product"…
Det är en produkt och inte en samling löst ihopplockade delar…

Citat:

Hur är det förresten, måste man beställa blåtand redan från början? Går det inte att sätta in den senare?

Den inbyggda får man köpa med vid köptillfället (finns troligen inte som lös del för serviceställen, av vad jag läst hitintills).
Vill man köpa utan och sätta dit sen så blir det en ful USB-plupp a´la peze…

Hur är det med SATA-disken i iMac G5.. är det standard fabrikat eller har de valt någon med extra låg värmeutveckling?

Tänker för framtida uppgradering... jag vill inte betala multum för att Apple ska stoppa i en större disk.. om det gick skulle jag köpa utan HD och minnen ^^

Från buggy.no-ip.com:
DDR-RAM PC3200 512MB 693:-
Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB SATA 1131:-

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-06 16:02

En fråga som kanske är besvarad: Är det den nya 90nm-G5:an i iMacen, eller är det den gamla 130nm-G5:an?

det är en 90nm PowerPC 970FX-processor i nya iMac G5.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 21:12

Kom igen nu, vad tror ni? Det hela verkar väldigt skumt enligt mig. Man kan ju hoppas att det menar 200% snabbare, men att döma av den nedre bilden verkar de mena 200% av ursprunget, alltså bara dubbelt så snabb. Då är det väldigt dåligt att de överallt skriver 3 ggr så snabbt. Finns det ingen på Apple som kan svara på detta??

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 21:38
Ursprungligen av PF:

Om en bil kör i 100 km/h och en annan i 300 km/h, hur många procent
snabbare kör den andra? Jag vet alltså inte, utan frågar er. 300% snabbare?

Då kör den 3 gånger så fort, eller 200% snabbare. 200 km/h mot 100 skulle va dubbelt (2 ggr) så fort, eller 100% snabbare.

Ursprungligen av thevil:

Det gör det säkert, men då får du väl fråga någon där. Anställda på Apple får inte ge sig ut på forum och ha sig.

Coolt, det visste jag inte. Nån som har nån adress till nån på apple man kan maila och fråga?

Jag promenerade runt i lugn och ro igår, som var första dagen på stora Hifimässan på Arken i Göteborg igår, och några rum från "kromporren" från Burmeister hittade jag Loewes oftast väldesignade bildapparater, men helt plötsligt blev jag lite förvånad:

Unik design? Mimo har inbyggd radio och väckningsfunktion.
Den kostar 12000kr och har inbyggd tvmottagare, men ingen dator som det verkar.
Fanns även med en rödbrun nyans vilket såg ut mer trevlig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-11 11:58
Ursprungligen av Örjan:

Jag promenerade runt i lugn och ro igår, som var första dagen på stora Hifimässan på Arken i Göteborg igår, och några rum från "kromporren" från Burmeister hittade jag Loewes oftast väldesignade bildapparater, men helt plötsligt blev jag lite förvånad:

Unik design? Mimo har inbyggd radio och väckningsfunktion.
Den kostar 12000kr och har inbyggd tvmottagare, men ingen dator som det verkar.
Fanns även med en rödbrun nyans vilket såg ut mer trevlig.

Jag blev också lite förvånad, men jag var så inne på välljud att jag inte tänkte mer på saken.

Men visst är prestandaskillnaderna roliga? 12000 för 640x480 upplösning (den var väl 17" i 4/3?), med radio och väckning. 13500 för 1440x900dpi (17" widescreen), med inbyggd dator.

:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 21:19

Om en bil kör i 100 km/h och en annan i 300 km/h, hur många procent
snabbare kör den andra? Jag vet alltså inte, utan frågar er. 300% snabbare?

I grafisk industri är iofs en 3 ggr så stor bild 300% större... ähum...

  • Medlem
  • 2004-09-11 11:11

Apple var alltså inte först...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-09-11 13:23

Tänk på pocenten!
-Kan nåt verkligen vara 200% snabbare?
Det hela är ju alltid 100%. Då borde ju "den gamla" ha 33% av farten hos den nya.
Eller också går den nya 3 ggr så fort som den gamla.
Att man på reprokameran räknar med tex 300% är ju för att förenkla för maskinisten. Mattematiskt är det väl ändå rent snömos. Man mäter ju inte hastighet i procent utan i Hz och km/tim eller nåt.

Ursprungligen av nabben:

Tänk på pocenten!
-Kan nåt verkligen vara 200% snabbare?
Det hela är ju alltid 100%. Då borde ju "den gamla" ha 33% av farten hos den nya.
Eller också går den nya 3 ggr så fort som den gamla.
Att man på reprokameran räknar med tex 300% är ju för att förenkla för maskinisten. Mattematiskt är det väl ändå rent snömos. Man mäter ju inte hastighet i procent utan i Hz och km/tim eller nåt.

Procent betyder "per hundra". Det är delar. 50 % är samma sak som "femtio hundradelar". Precis som med andra typer av bråk är det inga problem matematiskt att skriva "tvåhundra hundra delar" = 200 %. När man angiver någonting som 60% snabbare, så är det vara en relation. Procent i sig är enhetslöst.

Fast det kanske var det du menade?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Procent i sig är enhetslöst.

Procentenhet

//Mikael

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-11 18:50
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Procentenhet

//Mikael

Potensen

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-09-13 13:51

ungefär så men

Ursprungligen av Ciryon:

Procent betyder "per hundra". Det är delar. 50 % är samma sak som "femtio hundradelar". Precis som med andra typer av bråk är det inga problem matematiskt att skriva "tvåhundra hundra delar" = 200 %. När man angiver någonting som 60% snabbare, så är det vara en relation. Procent i sig är enhetslöst.

Fast det kanske var det du menade?

Ciryon

-nu gäller det bara om den är 200% snabbare när man menar 3 ggr så snabb eller 300% snabbare när man menar 3 ggr så snabb men att utgå från 100 och ta sig till 300 och säga att det då är 200% snabbare det hade jag nog fått fel av min mattelärare.
-Men mattelärare på "den tiden" hade nog betalt efter hur många fel de hittade

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 17:34
Ursprungligen av nabben:

-nu gäller det bara om den är 200% snabbare när man menar 3 ggr så snabb eller 300% snabbare när man menar 3 ggr så snabb men att utgå från 100 och ta sig till 300 och säga att det då är 200% snabbare det hade jag nog fått fel av min mattelärare.

Mitt sunda förnuft säger att

3 ggr snabbare = 300% snabbare.

1,5 ggr snabbare = 150% snabbare.

Hälften så snabb = 50% så snabb.

Detta för att 300/100 = 3, 150/100 = 1,5 och 50/100 = en halv.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 13:28

Okey, kalla det vad du vill. Men om vi säger att gamla iMacen hade 30 fps i båda spelen, så kan man tolka deras grafer som att den nya antingen har runt 60 fps eller 90 fps. Frågan är ju vad som är sann?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 14:54

Någon annat jag tänkte på angående den nya iMacen; Hur stabilt står den? Jag menar, den ser ju ganska bred ut jämfört med den relativt smala foten. Man vill ju inte att den ska välta bara för att man råkar slå till datorbordet...

  • Medlem
  • 2004-09-12 02:24
Ursprungligen av Anders Båth:

Någon annat jag tänkte på angående den nya iMacen; Hur stabilt står den? Jag menar, den ser ju ganska bred ut jämfört med den relativt smala foten. Man vill ju inte att den ska välta bara för att man råkar slå till datorbordet...

De skriver på hemsidan att alla tunga komponenter sitter monterade in mot mitten och avvägda så att det ska bli jämvikt mellan vänster/höger. Annars kan jag bara hålla med Högis!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 00:17

Och hur är läget med leveranstid? Någon som sitter inne med information värd namnet? Sidan anser 3-4 veckor men man kan ju Äpplets historia genom åren..

Ursprungligen av Anders Båth:

Någon annat jag tänkte på angående den nya iMacen; Hur stabilt står den? Jag menar, den ser ju ganska bred ut jämfört med den relativt smala foten. Man vill ju inte att den ska välta bara för att man råkar slå till datorbordet...

Den står jäkligt stabilt, kan jag säga. Detta efter att en Apple-kille visade mig just detta på mässan. Han lyfte den åt ena hållet och släppte datorn så att den studsade ett par gånger tillbaka. Men tillbaka kom den. Jag provade själv att trycka i sidled och jag tänkte verkligen på hur stabil den var. Däremot var den väldigt mjuk och fin att justera i höjdled. Så att den skulle kunna välta lätt är ingen risk!

Jag skulle vara mycket förvånad om Apple inte hade tänkt på att den måste stå stabilt. TFT-skärmar har väl sällan en bredare fot, men de brukar väl inte ha för vana att trilla omkull?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 17:41

Nejnej... 100% snabbare betyder ju att nåt är dubbelt så snabbt. 0% snabbare betyder samma hastighet. Du måste vara konsekvent och inte byta ut ordet som står efter talet med procenttecken! Som Apple skriver det på bilderna så skriver de ca 200% snabbare. Alltså 3 ggr så snabbt (som de också skriver med texten precis vid rubriken). MEN, den nedersta bilden, som är från den svenska sidan, säger något helt annat, nämligen bara dubbelt så snabb!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 19:05
Ursprungligen av Anders Båth:

Nejnej... 100% snabbare betyder ju att nåt är dubbelt så snabbt. 0% snabbare betyder samma hastighet. Du måste vara konsekvent och inte byta ut ordet som står efter talet med procenttecken! Som Apple skriver det på bilderna så skriver de ca 200% snabbare. Alltså 3 ggr så snabbt (som de också skriver med texten precis vid rubriken). MEN, den nedersta bilden, som är från den svenska sidan, säger något helt annat, nämligen bara dubbelt så snabb!

OK, jag ger mig. Kollade med en annan auktoritet än Anders Båth, och hon sa samma säk. Jag kan också ha fel, det har jag haft en gång förut.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-09-14 11:01

Låna vårt "släktmantra"!

Ursprungligen av Sverker Hahn:

OK, jag ger mig. Kollade med en annan auktoritet än Anders Båth, och hon sa samma säk. Jag kan också ha fel, det har jag haft en gång förut.

-Farsan och även farfar sa lltid så här:
-Även den bäste kan ha fel!
-Det har till och med hänt mig någon gång!
Jag brukar också säga så, jag tycker det känns lite bättre då.

  • Medlem
  • 2004-09-14 12:22
Ursprungligen av nabben:

-Farsan och även farfar sa lltid så här:
-Även den bäste kan ha fel!
-Det har till och med hänt mig någon gång!
Jag brukar också säga så, jag tycker det känns lite bättre då.

När jag har rätt i fler än hälften av de fall jag gissar så slutar jag jobba och satsar pengarna på spel i stället .....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 17:48

Så, nu har jag skickat ett mail till Apple, och förhoppningsvis kan de svara oss..

3.5" sata - måste ju betyda att man själv kan stoppa in en 400 GB'are BTO ger ju "bara" 250 GB max...

http://www.apple-x.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1111&mode=thread&order=1&thold=0

urk va' sugen jag är - ju mer jag tittar och läser om den så vill den få sin plats i mitt hem...fast det får bli en projektor först :rolleyes: panasonic 700e verkar fin

Bevaka tråden