Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Magazine uppmärksammar iMac G5

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time Magazine har utsett iMac G5 till "Gadget of the week"

I inledningen skriver Wilson Rothman att han gång på gång imponeras över Apples uppfinningsrikedom. På kort har han skrivit om Garageband, Airport Express och nya iPod, för att inte tala om iPod Mini, iTunes Music Store etc.

Wilson beskriver iMac G5 som en "desktop replacement" - en dator som ersätter den traditionella fula grå lådan på golvet som bara samlar damm. Ökningen av sålda bärbara datorer visar att han har rätt och iMac G5 är verkligen någonting nytt. Time menar att en iMac G5 går att använda i köket till och med, den inkräktar på områden som traditionellt tillhör bärbara datorer. Vad tycker du?

Time tittar på iMac G5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 12:58

Är det inte så att han skriver att iMacen är en "desktop replacement" replacemant, dvs att den konkurrerar med s k "desktop replacements" (dvs kraftfulla släpbara) genom dess betydligt bättre prestanda kontra pris?

Märkte du att "kommentera" länken inte längre öppnar ett nytt fönster

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 13:02
Ursprungligen av Björnström:

Märkte du att "kommentera" länken inte längre öppnar ett nytt fönster

Ja, det kändes nästan lite förbjudet... Trodde ett tag att jag fått en felaktig behörighet så att jag var inne och tassade på områden där jag inte hade att göra...

Glömde också att sätta dit en liten i föregående inlägg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 13:06

Det kommer säkert handtag man kan skruva dit på iMac G5, bärbara batterier/kraftverk och bärväskor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 13:35
Ursprungligen av Mondo:

Det kommer säkert handtag man kan skruva dit på iMac G5, bärbara batterier/kraftverk och bärväskor...

Jag tror på fullt allvar att det kommer att komma bärväskor inom snar framtid. Det skulle jag tänka mig införskaffa om jag hade en iMac G5, helt klart!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 13:50

På den gamla goda tiden, när det var SE/30 och Classic som gälllde, fanns det shyssta väskor attt stoppa dom i. Farsan hade en medarbetare i sin byrå som bodde på annan ort. Han sprang jämt runt med sin Classic i en väska.

Det var tider det...

Jag minns ...

Ursprungligen av jhansen:

På den gamla goda tiden, när det var SE/30 och Classic som gälllde, fanns det shyssta väskor attt stoppa dom i. Farsan hade en medarbetare i sin byrå som bodde på annan ort. Han sprang jämt runt med sin Classic i en väska.

Det var tider det...

Det var verkligen bärbart. Så här i efterhand kan jag inte förstå att PC kunde slå igenom på Macintosh bekostnad. Macen hade handtag, antalet sladdar som skulle anslutas var nere på 3 stycken. Väskan var robust och det tog mindre än 1,5 minuter från skrivbord till startklar för resa. Ankfoten på iMacG5 är i vägen. Kan/vill Apple släppa en snabbkopplad variant på foten, som också kan bli platt, så är vi tillbaka på ruta 1. Men nu med en dator som går att serva. Originalmac är inte precis något att pilla i. Classic mac var i förhållande till 128/512/+ och SE/30 som System 6 är till Mac OS X idag. Ett stort steg bakåt. Kan Apple nu bara leverera, så är de på gång igen.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Så här i efterhand kan jag inte förstå att PC kunde slå igenom på Macintosh bekostnad

det kan man i högsta grad förstå om man vet vilken mess som apple som företag var i slutet av 80 -början av 90-talet....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-23 14:16

Tänk den med pekskärm uppsatt på väggen. Vilka möjligheter!

Jag själv tänkte först köpa en PowerBook. Men nu när jag fick reda på att iMac släpps i dagarna så blir det helt klart en iMac. Liksom man får lite av det goda från båda. En Halv-bärbar dator med kraft så det räcker ett tag. Perfekt för oss som studerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 18:10

Kan man inte tänka sig någon form av U-balk av aluminium med en liten platta under som man kan ställa iMacen i?

Så här:

_U_

Ursprungligen av Mondo:

Så här:

_U_

Om jag nu förstår tanken rätt: Verkar ju bra, bara den kommer upp lite så att ljudet från högtalarna inte kvävs alldeles.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 18:24
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om jag nu förstår tanken rätt: Verkar ju bra, bara den kommer upp lite så att ljudet från högtalarna inte kvävs alldeles.

Mjo, det var bara en första idé. Tanken var att stället skulle vara litet och bärbart så att man kan stoppa ner det i ett ytterfack till bärväskan. Det vore bra om det gick att justera vinkeln lite också.

Kanske lite så här:

_U_

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 01:19

Jo, det hadde varit nått. Men en G5 behöver mycket luft, så det måste vara nårgra hål eller nått som låten luften strömma til processorn som den brukar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 10:22
Ursprungligen av beh:

Jo, det hadde varit nått. Men en G5 behöver mycket luft, så det måste vara nårgra hål eller nått som låten luften strömma til processorn som den brukar.

Ah, javisst ja: det är ju ventilationshål i nederkanten. Tänkte inte på det...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 01:30

Men för att den skulle vara bärbar skulle man också behöva skydda skärmen på något bra sätt. Som stativ kunde det räcka med ett par formgjutna fötter i tjockt plexiglas, eller något liknande Mondos idé. Aluminium kan dock repa datorn vilket vore synd. Nej, den gör sig nog bäst som "bärbar inom hemmet" och möjligen till lite längre vistelser på annan plats. Folk som klagar på prestandan jämfört med stationära G5:orna får ändå tänka på att det här är Apples första "rimligen bärbara" kompletta dator med G5-processor. Till fantastiskt pris också, enligt samma jämförelse.

Ursprungligen av PF:

Men för att den skulle vara bärbar skulle man också behöva skydda skärmen på något bra sätt. Som stativ kunde det räcka med ett par formgjutna fötter i tjockt plexiglas, eller något liknande Mondos idé. Aluminium kan dock repa datorn vilket vore synd. Nej, den gör sig nog bäst som "bärbar inom hemmet" och möjligen till lite längre vistelser på annan plats. Folk som klagar på prestandan jämfört med stationära G5:orna får ändå tänka på att det här är Apples första "rimligen bärbara" kompletta dator med G5-processor. Till fantastiskt pris också, enligt samma jämförelse.

imac g5 är en stationär dator, någon direkt prestandaminskning jämfört med singel-powermac är det knappast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 10:28

Ett problem är att stativet är fäst inne i bakstycket, så man kan inte bara haka av det som på Apple Cinema Display aluminium, utan måste ta bort bakstycket först. Det är å andra sidan bra eftersom det inte finns något som sticker ut där bak. Det borde komma lösa stativ/fötter för iMac G5 tycker man.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 10:54
Ursprungligen av Mondo:

Ett problem är att stativet är fäst inne i bakstycket, så man kan inte bara haka av det som på Apple Cinema Display aluminium, utan måste ta bort bakstycket först. Det är å andra sidan bra eftersom det inte finns något som sticker ut där bak. Det borde komma lösa stativ/fötter för iMac G5 tycker man.

Det finns väl VESA-fästen redan...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 11:30
Ursprungligen av JonesH:

Det finns väl VESA-fästen redan...?

Jo, men som sagt: man måste ta bort bakstycket för att komma åt det!

Apropå idén om att ha en iMac G5 i köket, etc, fäst på.väggen via något juste VESA-väggfäste*:
Den skulle ju varit perfekt som TV om den bara hade haft ett inbyggt tunerkort som tillbehör.

* VESA-monteringsfästet säljs tydligen som tillbehör från Apple. Menar du, Mondo, att man måste montera bort bakstycket från iMac:en för att ta bort det befintliga aluminiumstället och sätta fast VESA-monteringsfästet för att sedan montera på ett VESA-ställ eller VESA-väggfäste? Det var ju lite trist. Kunde man inte ha haft VESA-monteringsfäste från början?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-25 17:07

Det verkar så. Fästet sitter innanför bakstycket, på insidan av det. Men det gör kanske inget. Vi får se.

Läs mer om det här!

Mnja... bärbar och väga 8,4 kilo... vill ogärna dissa er andra men hur kul är det att släpa på allt detta. Det som blir skrymande är nog *foten* som den står på. Jag hade gärna önskat mig en 6-8 tums variant att ha i bilen ihop med GPS, då pratar vi bärbar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-09-26 23:29

Tja, en laptop är den ju inte. Det tror jag ingen menade. Dock är den ju helt klart flyttbar i en helt klart större utsträckning än både övriga stationära Macar och PC-burkar.

Det är väl ingen dator man regelbundet ger sig på att flytta fram och tillbaka från jobbet, men den lockar ju helt klart till lite fler utflykter än en traditionell stationär dator.

Trevlig dator säger jag!

1
Bevaka tråden