Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*Suck* (pixel problem)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-22 13:10

Hej!

Då har man fått sin efterlängtade PowerBook. Första dagen så hitta jag inga döda pixlar och tänkte "faaan vad gött". Men idag när jag satte på en DVD för att testa så var det en blå jävel på den svarta kanten. Läste någon gång här att man kunde "massera pixeln" så att den blev bättre. Och tydligen så hjälpte det, för nu kan den visa svart. Men han kunde fortfarande inte visa grått/vitt så jag fick panik och laddade hem "Pixel Check". Pixeln syns på grön och vit. MEN! Då hittade jag även en till. Som syns på Röd och vit och är i mitten av skrämen. (Båda är blåaktiga). Jag blev inte sååå glad då jag lagt 19,570,00 på den och endast haft den i 2 dagar. Som sagt, jag såg inte pixlarna i början men nu syns båda (och ännu värre för ny tänker jag på dem). Ringde Apple Care och då svara någon Norsk tjej som ville ha adress och massa skit när jag bara ville fråga om den gick att byta. Nope, det var tydligen förlite med 2st. Men om jag inte minns helt fel så skrev någon ett inlägg här om att de ringde till Apple Care och de sa nej, men då ringde han till Apple Store och fick dne utbytt. Tror ni det finns någon chans att få en ny? Och hur långt tid kan det ta. Samt, får man betala frakten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 13:20

Jag tror det kan vara svårt att få den utbytt med bara två trasiga pixlar. Företagen brukar hålla hårt på sina gränser. Men testa för all del!

Lidköpingsbo förresten? Kul att folk "där hemma" köper Mac. Undrens tid är inte förbi!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-22 13:26

Jag tror oxå det, det är ju inte sååå farligt heller då de båda bara missar på 2 färger (grön/vit samt röd/vit) vilket gör att de inte är helt döda utan bara vissa färger är skadade så de är rätt små. Har bara för mig att någon här fick en ny dator med bara 1 död pixel. Men men, får väl massera den lite då och då så får vi se...hehe

Hehe jodå, jag är nöjd med den som fan förutom just det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 17:00
Ursprungligen av Gregg:

Jag tror oxå det, det är ju inte sååå farligt heller då de båda bara missar på 2 färger (grön/vit samt röd/vit) vilket gör att de inte är helt döda utan bara vissa färger är skadade så de är rätt små. Har bara för mig att någon här fick en ny dator med bara 1 död pixel. Men men, får väl massera den lite då och då så får vi se...hehe

Hehe jodå, jag är nöjd med den som fan förutom just det.

Du råkar inte vara någon man känner förresten?
Antar att du inte heter "Gregg" i förnamn på riktigt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-22 14:50

Tack för tipset om "Pixel Check", kollade precis själv att det inte fanns några döda pixlar. Är det förövrigt vanligare med döda pixlar på Mac:ar än på PC-laptops, eller är Mac-användare mer kräsna bara? Tror aldrig jag har hört någon PC-användare gnälla om döda pixlar...

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-22 15:20

Tror det är lika vanligt, bara att en PowerBook kostar några tusen mer än en "normal" PC-laptop. Förövrigt så är inte mina så himmla stora eftersom inte alla färger på dem är sönder så är det inte så farligt. Skulle de däremot lysa grönt skulle det vara mer frustrerande. Men mer tips är välkommna... vill ändå mer än gärna få bort dem.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-22 17:33

Är jag väldigt tveksam till. Men Martin Johansson, 18år, hehe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 17:35
Ursprungligen av Gregg:

Är jag väldigt tveksam till. Men Martin Johansson, 18år, hehe.

Då är du ju lite yngre.
Men du kanske känner min syster, Marika Leijon (f.d Johansson)? Hon är 17 och går på DLG.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-22 19:49

Nope, jag går EL-Datorteknik så vi är ganska "isolerade" från resten av skolan ^^.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-22 20:37

Kiton här från Gon:

Jäkligt tråkigt Gregg, men har du inte öppet köp i en vecka? Returnera den och beställ en ny om du orkar?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2004-09-23 11:42
Ursprungligen av Fralle:

Kiton här från Gon:

Jäkligt tråkigt Gregg, men har du inte öppet köp i en vecka? Returnera den och beställ en ny om du orkar?

Jo det är lite sunkigt, men som sagt...det är bara döda "sub-pixlar" (hittade inte ordet i första inlägget för jag hade panik typ..hehe) så de är inte stora. Man får antränga sig rejält för att se dem så jag orkar inte bry mig. Ok att andrahandsvärdet kanske blir lägre...men dagen jag säljer min PowerBook så har helvetet fryst till is I LOVE IT!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 21:35

Lugna ner dig, jag har haft döda pixlar på flera skärmar. Man blir sur först, sen märker man dem inte.

1
Bevaka tråden