Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook på G?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-22 14:12

Kikar man på macrumors köpguide börjar iBooken närma sig en uppdatering snart, är lite sugen på en ny iBook varför jag sniffade runt på Macoteket och InWarehouse. Båda har slut på 12" iBooks och Macotekets leveransdatum var om 28dagar... Kan vi vänta oss en ny 12" på en månad eller så? Några gissningar?

min polare beställde just en BTO ibook 12" och fick den typ över helgen.. men men .. man vet ju aldrig..

Det har kommit en ny iBook nästan varenda höst under flera år nu, så det är väl rimligt om Apple inte får några problem (och det brukar ju Apple aldrig ha ). Dock brukar det vara tidigast oktober men troligare november.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-22 18:23

Frågan är ju vad man kan vänta sig av denna uppgradering... Designen har ju ett par år på nacken. En tunnare variant med 1,33Ghz skulle vara perfekt tycker jag. Släng in airport extreme och blåtand från start så blir det en homerun (som slår ut Powerbook iofs så det blir ju att uppdatera den också vilket inte skulle skada)

  • Medlem
  • 2004-09-22 18:26

Halvfranskt band, kanske?

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-23 10:59
Ursprungligen av stfm:

Halvfranskt band, kanske?

Har jag på mina NE

halvfranskt band?

  • Medlem
  • 2004-09-22 18:57

kan det vara detta stfm menar

http://susning.nu/Halvfranskt_band

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 11:09

Jag räknat kallt med uppgraderingar senast innan årets slut för både PB och iBook. G5:a i PB och bättre G4 i iBook kanske? Värmeproblemet med G5 har man ju faktiskt delvis löst iom iMac G5.

En robustare iBook, lite smalare och i mer PB-likt material kanske.

Bättre allt och samma eller lägre pris, kan det bli bättre? Inte ovanligt vid nya lanseringar. Se bara på nya iMacen, några tusen billigare samt bättre än iMac G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 11:13

Jag vill ha en superlätt Powerbook med 12 tumsskärm och extern SuperDrive. Den får väga max 1,5 kilo, helst ännu mindre. Det är tekniskt möjligt att bygga sådana datorer.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-23 11:18

Undrar om det kommer wide skärmar på iboken oxå, kollade på en liten sony med en 10-12" wide skärm den riktigt grym skärm på tror även Fujitsu-Siemens har en bärbar med liknade skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 11:41

Hoppas att det kommer OLED-skärmar. Men framför allt ska datorn vara ULTRALÄTT. Det är underbart med en lätt dator.

Ursprungligen av Mondo:

Hoppas att det kommer OLED-skärmar. Men framför allt ska datorn vara ULTRALÄTT. Det är underbart med en lätt dator.

OLED-skärm på en dator är väl inget att ha?

Jag vill ha Toshibas kvalitet på skärmarna! En krympt TiBook, 12 tum, 1,6 kilo 1,5 GHz G4 med 256 MB RAM.

Rock´n Roll!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-23 12:51

Tunn, lätt, widescreen... Extern optisk drive funkar för mig eftersom jag har en stationär också men jag är tveksam till att Apple är förtjusta i det eftersom de skryter med att den har allt på produktsidan. Men en tunnare, lättare, billigare med bredskärm hade varit helt förträffligt fantastiskt. Den får gärna börja säljas för 10000 jämnt
G5 på powerböckerna verkar ju dröja så jag tror nog på en mindre fartökning på iBooken för att lämna marginal till PB...

  • Medlem
  • 2004-09-23 13:23

Japp. Litet och lätt är vad som behövs. Men i likhet med de flesta tror jag på en upphottad "sistageneration". Nästa år lär det väl komma en ny serie med andra moderkort. Centrino har ju onekligen omdefinierat vad som ska ingå i en bärbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-23 13:32

Jeg vil ha en iBook 12" g4 1,2 ghz, dvd-r, 64 mb skjermkort og mulighet for høyere oppløsning på ekstern skjerm. Helt idiotisk løsning fra apple med kun 1024*768 også på ekstern skjerm.

512mb ram som standard i en chip er minimum ved nest oppgradering av ibook synes jeg.

  • Medlem
  • 2004-09-23 15:01

Jag tror att det blir något odramatiskt. 12" med 1.2Ghz, och 14" med 1.33- eller 1,4Ghz. Annars samma. Möjligen ett bättre grafikkort.

Vad mer kan man begära? En G4 på 1,2Ghz räcker till det mesta. När det gäller spel hänger det ju på grafiken, så 64MB Radeon skulle väl sitta fint.

  • Medlem
  • 2004-09-23 22:40

Oyvind-A: Kör screen spanning doctor så får du högre upplösning på extern skärm. Jag fick min ibook igår, körde programmet direkt, och här är resultatet: http://www.klubbcrush.com/blog/ibook1.jpg

Apropå G5 i bärbar så är dessa bilder intressanta: http://www.kodawarisan.com/imacg5/imacg502.html

Notera framförallt kylblocket över processorn...

En ny iBook hade varit fint. Jag gillar min G3:a, men efter att ha sett alla små extremt tunna PC-laptops som finns nu börjar man önska att Apple släpper en ny slimmad modell. Jag vill ha en iBook som är minst en halv centimeter tunnare, lite lättare, har bättre batteritid, gärna större skärm (fortfarande i 12"-formatet, men en skärm med mindre "ramar") och som kommer med BT, AirPort och lite annat smått och gott förinstallerat.

Det hade varit kul om de släppte en iBook Mini också, ungefär som Mondos idé, en riktigt slimmad design med extern CD-enhet. Kanske med en 10"-format istället för 12". Då kan man välja om man vill ha storebror eller lillebror.

Jaja.. man kan ju alltid drömma, antagligen blir det väl en ännu mera uppskrämd G4:a och några andra små nyheter, kanske annan design på skalet också.

Ursprungligen av Sundevall:

...gärna större skärm (fortfarande i 12"-formatet, men en skärm med mindre "ramar")

Var hade du tänkt sätta post-it's då mr. smartypants??

Ja en miniBook är väl det enda som verkligen saknas idag?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 20:32

Jag har pengar undansatt, väntar på uppdatering... Kom NU!

Om iBook-uppdateringen blir bra -- bra nog att köras World of Warcraft på, så slår jag nog till på en... Kanske...

Möjligen kommer nästa generation av iBook och PowerBook med G4:or med 90nm-teknik, vilket borde betyda strömsnålare processorer. Jag tror det har funnits uppgifter om Freescales (fd Motorola) kommande processorer förr, men detta är mig veterligen de första uppgifterna som de själva publicerar på nätet.

Freescale talar om

Ursprungligen av Freescale:

the MPC7448 discrete processor, a higher-performance, lower-power successor to the popular MPC7447A PowerPC device, announced in February 2004. Pin-for-pin compatible with the MPC7447A, the MPC7448 processor offers 1MB of L2 cache and is expected to exceed 1.5 GHz.

Each of these PowerPC products is designed to be manufactured on Freescale's advanced 90 nanometer (nm) silicon-on-insulator (SOI) copper interconnect technology. The advent of these three devices-the dual core MPC8641D, the single core MPC8641, and the MPC7448-will provide system developers with flexible options for their high-performance processing needs while offering easy, software-compatible upgrades from existing Freescale processors containing PowerPC cores.

Om jag inte missminner mig så är MPC7447A den G4 som sitter i dagens bärbara, och MPC7448 är uppenbarligen tänkt att ersätta den.

Jag klippte in uppgifterna om modellen med dubbla kärnor också, även om jag inte tror den är relevant för bärbara datorer. Jag har faktiskt ingen aning om den modellen över huvud taget är designad för den typ av produkter Apple gör.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om jag inte missminner mig så är MPC7447A den G4 som sitter i dagens bärbara, och MPC7448 är uppenbarligen tänkt att ersätta den.

Jag klippte in uppgifterna om modellen med dubbla kärnor också, även om jag inte tror den är relevant för bärbara datorer. Jag har faktiskt ingen aning om den modellen över huvud taget är designad för den typ av produkter Apple gör.

Det har funnits rykten om dubbel-G4:an skulle komma i bärbara och nu skriver macrumors om det igen, angående att det kommit ut informationen du skrev om. Ingen konkret finns dock som skulle tyda på att det verkligen är pågång.

Ursprungligen av Adrian B:

Det har funnits rykten om dubbel-G4:an skulle komma i bärbara och nu skriver macrumors om det igen, angående att det kommit ut informationen du skrev om. Ingen konkret finns dock som skulle tyda på att det verkligen är pågång.

Håller just på att läsa diskussionen på Macrumors. MPC7448 ska tydligen börja produceras första halvåret 2005, och den med dubbla kärnor halvåret därpå. Inget att hoppas på om det kommer en uppdatering av i/PBook inom några månader, med andra ord.

En pdf från Freescale som säger att Altivec finns även på dual core-versionen, vilket ju kan vara en indikation på att de hoppas kunna sälja den till Apple när den kommer.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Håller just på att läsa diskussionen på Macrumors. MPC7448 ska tydligen börja produceras första halvåret 2005, och den med dubbla kärnor halvåret därpå. Inget att hoppas på om det kommer en uppdatering av i/PBook inom några månader, med andra ord.

Aha... ja då kan vi ju glömma det där för tillfället. Undrar om det finns något annat att stoppa i Apples bärbara för just nu? Borde väl finnas nån liten speedbump i alla fall. Eller så får Apple jobba på andra bitar (ultratunn iBook, högre upplösning på PowerBook mm).

Bevaka tråden