Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATA: Master eller slav eller...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. Jag vill installera en ny hårddisk på min G4 MDD dual 1Ghz och jag tror att jag har testat alla kombinationer av master och slav utan att få det att funka. Hade tänkt att använda facket där originalhårddisken sitter (ATA100) för att sedan i framtiden köpa ytterligare två hårddiskar att sätta i ATA66-facket. Min nya (som också är en Seagate) har möjligheten att välja antingen MASTER, SLAVE eller CABLE SELECT. På originalhårddisken verkar CABLE SELECT vara förinställt. Det borde rimligtvis vara så att jag ska välja CABLE SELECT även på den andra, eftersom den då borde fatta att den ska vara slav. Men det funkar inte! OS X går inte igång. Jag har också försökt att bygla originalhårddisken som MASTER och den andra som SLAVE. Inte heller då går OS X igång. Det enda som funkar är att bara köra originalhårddisken som CABLE SELECT.

Hur SKA det vara?

Hälsn. Tobias

Senast redigerat 2004-09-23 01:31

De ska vara en MASTER och en SLAVE på ATA100-kabeln.

Den HD du ska boota från ska vara master.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 03:30

Man kan boota från slavediskar också men det var ett konstigt problem, för har du den innersta som master (svart bygel) och den yttersta (grå) som slave är det ju rätt. Har du startat om en extra gång (även om det inte borde behövas)!?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-23 03:56

För att Cable Select ska fungera så krävs vissa saker:

1. en 80-ledningars ata-kabel. Vilket du borde ha då du har ATA-100
2. den blåa kontakten skall sitta i logik-/ata-kortets kontakt.
3. den svarta kontakten ska sitta i den disk som ska vara Master
4. den gråa ska sitta i den som ska vara Slave

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/ata_cable_select.html
"The standard 40-pin ATA ribbon cable and the 40-pin/80-conductor cable give different drive behavior when using Cable Select. If using the 40-pin/80-conductor cable, attach the blue end connector to the system board or host controller, the grey middle connector to the Slave, and the black end connector to the Master."

Jag kör min Gigabit Ethernet med en hd som CS och en som Slave enligt ovan.

Fast det står även i texten på seagates sida:
"if there are two devices on an ATA channel/cable, both devices must use either Cable Select or Master/Slave settings"

Så man ska tydligen (om man har 40pin/80ledningar-kabel) ha båda diskarna i CS-läge.

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html
"Unfortunately, regular 40-conductor IDE/ATA cables don't support cable select. (Why this came about I do not know, but I suspect that some bean counter determined they could save five cents on each PC by doing this.) So to use cable select you need a special cable, and these are of course non-standard, making them a special purchase. Also, many people don't understand cable select, nor do they realize it needs a special cable. If you set both drives to "CS" and then use them on a regular (non-cable-select) IDE cable, both drives will configure themselves as "master", causing a configuration conflict.

Making matters worse, the 40-conductor IDE/ATA cable select cables have the "master connector" as the middle device and the "slave connector" as the device at the end of the cable, farthest from the host. For signaling reasons, it's best to put a single drive at the end of a cable, not put it in the middle leaving a "stub" of wire hanging off the end of the channel. But if you do this, that single drive sets itself as a slave with no master, a technically illegal configuration. Worse, suppose you do this, and your hard disk sets itself as a slave, and the system boots from it without problem, as most would. Then, you decide to add a new hard disk. You set it to cable select and attach it to the middle connector. The new drive then becomes the master, and thus moves ahead of the old drive in precedence! The system will try to boot from it instead of your old drive (which some people might want, but many do not.)"

"However, when the 80-conductor Ultra DMA cable was introduced, the cable select feature was much improved, changing the potential of this feature. The two key changes were:

Drive Position: Unlike the old cables, with the 80-conductor cable, the master connector is at the end of the cable, and the slave is in the middle. As I explained above, this is a much more sensible arrangement, since a single drive placed at the end of the cable will be a master, and a second drive added in the middle a slave.

Universality: All 80-conductor IDE/ATA cables support cable select (or at least, all of the ones that are built to meet the ATA standards). This means there's no confusion over what cables support the feature, and no need for strange "Y-cables" and other non-standard solutions.

These two changes mean a world of difference for the future of cable select. Since these cables will eventually completely replace all of the 40-conductor cables, all systems will be capable of running cable select without any special hardware being needed. As I mentioned before, you can still explicitly set drives to master or slave if you want to, and the CSEL signal will be ignored by the drives. So the bottom line is that these cables work either way, cable select or not. What will finally make cable select catch on? If drive manufacturers and systems integrators widely agree to use it, and the manufacturers start shipping drives with the "CS" jumpers on by default. We'll have to see if this happens.

Warning: 80-conductor IDE/ATA cables are often said to be compatible with 40-conductor cables. That's true of normal 40-conductor cables with drives jumpered as master and slave, but not cable select cables. If you swap a regular (non-"Y-shaped") 40-conductor cable select cable with an 80-conductor IDE cable, the master and slave drives will swap logical positions. If you don't that to happen, you'll need to change the order that the devices connect to the cable."

Hej. Jag förstår inte varför de bråkar med mig. Jag har en kontakt med blå, grå och svart kontakt och jag tycker mig ha kopplat rätt. Jag hade problem för ett tag sen (men då hade jag nog kopplat fel). Jag löste det genom att sätta den nya hårddisken i ATA66-facket. Om jag gör det igen - alltså orignalhårddisken som CABLE SELECT i ATA100 (alltså som MASTER). Ska då den nya hårddisken i ATA66-facket också vara MASTER (antingen direkt byglad som MASTER eller indirekt som CABLE SELECT)? Eller kan man bara ha en MASTER per dator? Sen undrar jag om man måste formatera om hårddisken efter man har bytt plats i datorn?

Tackar för svaren!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 10:39

Du kan ha en master per IDE-kanal. Om du sätter hårddiskarna på varsinn kanal och kopplar in dem i den yttersta kontakten, så ska det inte vara några som helst problem.

Du behöver inte formatera om hårddiskarna.

(Cable select innebär att datorn själv räknar ut om hårddisken skall vara master eller slave. Men det tar lite längre tid när man startar upp)

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-23 13:17

Vissa diskar har två inställningar för master - master (single) och master (slave present).
Byglar man för single när man har en slave på samma kedja så blir det problem.

Varför köra CABLE SELECT över huvud taget?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 14:11

Då kan man koppla in disken var som helst (på en nyare 80-ledningars ATA-kabel) utan att behöva bygla om den. Vilket är smidigt på exempelvis servrar där man byter diskarna i ett raidsystem utan att ta ner systemet.

Bevaka tråden