Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stryper Bredbandsbolaget AFP och FTP?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Bredbandsbolaget *DSL med 12 mbit ner och 8 mbit upp. Mot internet har jag en ftp-server stående.

Sedan ca ett dygn tillbaka går det fruktansvärt långsamt (10mb/timman) att kopiera filer från internet upp till ftp-servern. Också AFP går mycket långsamt. Att ladda ner från servern, oavsett protokoll går lika snabbt som tidigare. Om jag laddar upp med terminal kommandot scp som använder ssh, port 22 alltså går det lika snabbt som det gjort tidigare (1 mb/sekund).

Är det någon annan som upplever att Bredbandsbolaget har börjat strypa ner vissa protokoll?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-23 08:39

Kan du prova att byta port på din ftp-server och se om hastigheten ändras?

Jag har precis samma hastighet på mitt *DSL och min ftp/afp funkar felfritt.

J.

Japp, jag har prövat port 990 och 8021 utan förbättring. Vidare så fungerar FTP så att anslutningen sker på port 21 (i normala fall), men när man väl flyttar filer så sker det på en slumpmässigt vald port. Jag upplever det som att någonstans mellan min arbetsplats nät (IP-only) och min servers nät (BBB) så stryps ftp- och afp-trafik åt ena hållet ner till ca 5 kbs. Åt andra hållet är det snabbt som vanligt.

FTP och AFP fungerar felfritt på mitt lokala nät hemma, så det är inte min server som strular. Det uppstod dessutom utan att jag ändrade något.

Dessutom verkar det inte vara port beroende utan protokoll beroende. SFTP (FTP över SSH) är lika snabbt som vanligt åt båda hållen.

Jonatan, prövade du både att ladda upp och ner från ett annat nät än BBB?

Ursprungligen av Force9:

Jonatan, prövade du både att ladda upp och ner från ett annat nät än BBB?

Jepp. Inga Problem™ för mig. Låter helskummt tycker jag.

J.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-23 13:14

Kan det vara en brandvägg som ställer till det kanske?
Jag kör en ftp-server här hemma (har BBB 10 Mbit LAN) och det fungerar utmärkt. Att ta hem filer från andra ftp-servrar fungerar prima det med.

Jag ska starta om all utrustning när jag kommer hem, men jag tror inte det.

Nu har det blivit ännu konstigare.

Igår prövade jag att ftp:a från jobbet hem till servern med command line programmet ftp och då går det snabbt. Men med Fetch och Transmit går det slött. Jag har prövat både med passive mode av och på utan verkan.

Vad kör du för ftp-server? Jag kör pureFTPd och det funkar faktiskt bra...

Ursprungligen av Jonathan:

Vad kör du för ftp-server? Jag kör pureFTPd och det funkar faktiskt bra...

Jag kör också PureFTPd.

Notera, det har fungerat bra och slutade fungera bra utan att jag ändrade något.

jag har samma trubbel med AFP.. funkade råbra tidigare, men sen en tid tillbaka funkar det inte. har portarna öppna i min router.. WFT?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 15:27

Jag har själv varit med om strul när det gäller trafik på vissa portar till och från BBB:s nät.

Bl.a. så kördes det en webbserver på port 8080 på en burk som stod på BBB:s nät. När man surfade på den från Sunet så gick det klockrent, men från Bostreams och Telias nät så gick det as-segt. Bytte till port 80, och då gick det som smort.

Har också varit med om att trafiken strypts till 4k/sec (exakt) för alla användare som inte suttit i norden och tankat från en server på BBB.

Jag fick faktiskt det här svaret från BBB angående mina problem idag:

"Hej Ian.
Tack för din e-post.

Vilken port du använder spelar mindre roll, problemet ligger i de
peering-punkter vi har med Telia och andra operatörer. Vi arbetar aktivt på
att lösa detta och det kommer vara löst inom kort. Inte alls omöjligt att
du redan märker förbättringar.

Om du besvarar detta mail, behåll då tidigare svar från oss i mailet så vi
ser vad ärendet handlar om.

Med vänlig hälsning,

Teknisk support / David
Bredbandsbolaget"

Stort med ett ärligt svar!
Roligt är också att mina besvär försvann för ett par veckor sedan.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 10:46

Mina besvär har inte försvunnit. Har gjort lite testningar och det är helt uppenbart att BBB stryper vissa portar mot andra nät.

port 80, 8080, 21, 2121 går bra, men t.ex. 50505, 10021, 8000 m.fl. går i 10k/sec. Förmodar att de stryper alla portar de kan förutom de som de uppenbart inte kan strypa för att vanliga användare ska fatt att nåt är fel.

Jag körde igång en ftp-server på dessa olika portar. När jag körde 50505, 10021, 8000 så fick jag 10k/sec när jag laddade ner från t.ex. Telia adsl 8/1. Men om jag startade ftp-servern på 21, 2121, eller 8080 så fick jag 600-700k/sec. Kan det bli tydligare än så?

På BBB-supporten säger de bara att de inte stryper någon trafik alls. Man känner sig lite maktlös

Går det att spåra exakt var själva strypningen ligger? Det är ju nån router på vägen som de konfigurerat så att en överföring inte få rkonsumera mer än 10k/sec.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 10:58

jag har inte upplevt någon strypning alls, däremot upplever jag att det går långsamt mellan vissa ISP.

från en ftp borde jag få 1.5Mb/sek, men får bara 500k/sek. från en annan ftp får jag max-hastighet, och enda skillnaden är att de ligger på olika nät.

värt att nämnas är att när jag hade BBB via fast lina, 10Mbit, hade jag full hastighet från båda, nu är jag har adsl, 24/1, är det sämre mot den ena.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 11:08

Som BBB-användare märker man inte strypningen, och det är väl deras avsikt.
BBB vill ju ha kvar sina kunder och gör a det surt för andra operatörers användare. (min egen lilla konspirationsteori )

Det som strypningen innebär är att för användare som t.ex. sitter på Telia, så går det långsamt att tanka från t.ex. en FTP-server som körs på port 10021 på BBB:s nät.

Jag har precis samma problem. Active mode 6-700 k/s (eller mer) och passive mode toklångsamt. Löjligt långsamt. Jag har gjort en clean install här, inte pga detta, men hoppades att det skulle varit något fel i min förra installation, som så många andra saker.
Jag har varit i kontakt med BBB kundtjänst tidigare, men med samma svar som andra fått; "Vi stryper inga portar". Ville jag gå vidare skulle jag bli debiterad om det visade sig vara fel hos mig. Så jag nöjde mig så för stunden.
Nu, efter ominstallation, i ett försök att lura ut vad som kan vara fel har jag testat mot ftp.sunet.se, och där fungerar det utan problem med passive mode. Ingen skillnad i hastighet mellan active och passive mode.
Så såg jag att mot sunet fick jag inte "Extended" passive mode, som jag får mot exempelvis ftp.shellkonto.se där jag har min webbsida. Skrev "epsv4" i ftp-prompten men det gjorde dessvärre ingen skillnad.
Mot sunet går det direkt från BBB till sunet om man kör en trace. Mot exemplet ovan, shellkonto, tar det vägen om telias burkar.

Nu tror jag att det som ni andra säger är selektivt mot vilka nät begränsningen sker. Det är ju skitfånigt att BBB inte kan tala om mot vilka operatörer de har begränsning.

Är det någon som sedan denna tråden var aktiv har fått någon mer klarhet i ämnet?

1
Bevaka tråden