Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - Tips och Tricks

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en tråd som jag drog åt fel håll startar jag en ny där den ska vara.

Jag sitter med både Quark och InDesign och stöter då och då på problem som känns obehagliga men där lösningar säkert finns på 99mac. Därför kan det vara bra med en tråd för oss som sitter i denna situation.

1.
Jag fick hjälp med mitt problem i frågan om hur jag på Quarkmaner når texten i ett textblock bakom ett annat textblock i InDesign.
CTRL + ÄPPLE + musklick

Men går det inte med textverktyget valt? Det fungerar när någon av markeringsverktygen är valda. Är det något jag missat, skulle vara skönt att slippa byta verktyg?

2.
När jag sitter och testar så springer jag på nästa fråga. Finns det något kortkommando för att byta verktyg när man är inne i ett textblock, trycker jag ner ”a” blir det ju logiskt ett ”a” men jag vill ha direktmakeringsverkyget?

Det som känns lite fel är att textverktyget inte fungerar som markeringvertyget i fråga om kombinationer mellan tangenter och mus.

3.
Även gradangivningen efter skalning av objekt blir jag inte klok på i InDesign. I en tidigare tråd gav Rickard en lösning men jag får det inte att fungera som det ska.

4.
Skalning av textblock skalar inte ner graden. Varför?

5.
Är några av dessa fenomen lösta i InDesign CS, om det nu inte finns simpla lösningar på dem redan nu?

Det fungerar lite annorlunda i InDesign 2 och InDesign CS. CS-versionen har fått en del nya, himla trevliga funktioner så jag svarar på hur det funkar där.

Lite grunder:

* För att markera underliggande objekt, Cmd+klick
* För att växla mellan svart och vit pil, tryck Ctrl+Tab
* För att växla till textverktyg från svart eller vit pil, dubbelklicka på textblocket (endast CS)
* För att tillfälligt få fram svart pil när man använder textvertyg (eg markeringsverktyg) tryck ner Cmd
För att tillfälligt få fram markeringsverktyg för, men för att återgå tll föregående textmarkering efter att man gjort det man vill, håll ner Cmd, gör det du ska och släpp därefter Cmd (endast CS)

Så till frågorna:

1) I InDesign CS, Cmd+klick för att markera underliggande textblock, markera sedan texten på vanligt sätt. I InDesign 2 krävs det tyvärr att man byter byter till "riktig" svart pil först för att det ska funka

2) Verktygen har "enkla" kortkommandon, dvs utan tillvalstangent. Antingen ändrar man kortkommandot eller så ser man till att man inte står i ett textblock, vilket man kan göra antingen genom Cmd+Shift+A (avmarkera allt) eller kanske enklare genom att Cmd-klicka på något objekt eller på en tom del av sidan, och sen slå det enkla kortkommandot

3) Se till att Inställningen "Justera textattribut vid skalförändring" är ikryssad. Om fenomenet uppstår vi skalning av grupper så markerar man gruppen och väljer "Omforma gruppinnehåll" på omformapaletten. Därefter markerar man med svart pil det textblock man vill återställa och väljer "Skalförändra textattribut". För de flesta är det förmodligen enklast att dela upp gruppen för att göra den markeringen.

4) Skalning av textblock skalar / skalar inte text beroende på vilket verktyg man väljer, och beroende på det är grupperade objekt eller inte. Förmodligen väljer du ett olämpligt verktyg

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
4.
Skalning av textblock skalar inte ner graden. Varför?

InDesign CS skalar graden om man håller ner Kommando och drar i blocket. Lägg till Shift för att behålla proportionerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Det fungerar lite annorlunda i InDesign 2 och InDesign CS. CS-versionen har fått en del nya, himla trevliga funktioner så jag svarar på hur det funkar där.

Lite grunder:

* För att markera underliggande objekt, Cmd+klick
* För att växla mellan svart och vit pil, tryck Ctrl+Tab
* För att växla till textverktyg från svart eller vit pil, dubbelklicka på textblocket (endast CS)
* För att tillfälligt få fram svart pil när man använder textvertyg (eg markeringsverktyg) tryck ner Cmd
För att tillfälligt få fram markeringsverktyg för, men för att återgå tll föregående textmarkering efter att man gjort det man vill, håll ner Cmd, gör det du ska och släpp därefter Cmd (endast CS)

Så till frågorna:

1) I InDesign CS, Cmd+klick för att markera underliggande textblock, markera sedan texten på vanligt sätt. I InDesign 2 krävs det tyvärr att man byter byter till "riktig" svart pil först för att det ska funka

2) Verktygen har "enkla" kortkommandon, dvs utan tillvalstangent. Antingen ändrar man kortkommandot eller så ser man till att man inte står i ett textblock, vilket man kan göra antingen genom Cmd+Shift+A (avmarkera allt) eller kanske enklare genom att Cmd-klicka på något objekt eller på en tom del av sidan, och sen slå det enkla kortkommandot

3) Se till att Inställningen "Justera textattribut vid skalförändring" är ikryssad. Om fenomenet uppstår vi skalning av grupper så markerar man gruppen och väljer "Omforma gruppinnehåll" på omformapaletten. Därefter markerar man med svart pil det textblock man vill återställa och väljer "Skalförändra textattribut". För de flesta är det förmodligen enklast att dela upp gruppen för att göra den markeringen.

4) Skalning av textblock skalar / skalar inte text beroende på vilket verktyg man väljer, och beroende på det är grupperade objekt eller inte. Förmodligen väljer du ett olämpligt verktyg

1) CS beter sig mer som Quark kanske man skulle kunna säga?

2) Blir till att ändra kommandon då!

3) Är inte detta ett väldigt korkat sätt att hantera det? Kunde varit ett val i inställningar att aktivera/avaktivera. Jag förstår tanken med det men tycker inte om det.

4) Jag syftar på markeringsverktyget och hålla ner någon tanket. Skulle vara smidigt om det hade fungerat med shift + Äpple och dra i blockhörnet.

Tycker annars mer och mer om InDesign. Ska bli kul att se hur CS fungerar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
InDesign CS skalar graden om man håller ner Kommando och drar i blocket. Lägg till Shift för att behålla proportionerna.

Kanon! Som det ska fungera helt enkelt. CS löser nog många småsaker som vi Quarkare är vana vid.

InDesign CS skalar text om man Cmd+drar med svart pil

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 14:51

Öppna ID 2.0 dokument med CS?

Hej
hur öppnar jag tidigare InDesign 2.0 dok med nya CS
har letat men ej kommit på
peter09

Ursprungligen av peter09:

Hej
hur öppnar jag tidigare InDesign 2.0 dok med nya CS
har letat men ej kommit på
peter09

Hur menar du? Det är väl bara välja arkiv öppna, eller dra och släppa på InDesign?

Eller du kanske får upp ett felmeddelande om att det har redigerats i en tidigare version av InDesign...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 17:11

Får felmeddelande

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hur menar du? Det är väl bara välja arkiv öppna, eller dra och släppa på InDesign?

Eller du kanske får upp ett felmeddelande om att det har redigerats i en tidigare version av InDesign...

just det jag får ett felmeddelande
hur jag än försöker öppna
att det inte går!!!!
ett oväntat fel uppstod
felkod -10660

peter09

  • Medlem
  • 2004-02-06 17:31

Kör en Shift + klick när du monterar text eller tabeller
Då flödar det över så många sidor som det behövs automatiskt.

Funkar dock inte om "Ersätt markerat objekt" är kryssat

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

InDesign CS skalar text om man Cmd+drar med svart pil

men om jag inte vill använda pilen utan skriva in ett storleksvärde på min grupp? Då följer inte texten med...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-23 09:17

m2 till m2 (upphöjd 2:a)

Hej
Stort InDesign CS-dokument+många språklager.

Kan någon hjälpa mig med följande problem?
[FONT="Arial Black"]Jag vill söka: m2
och ersätta med: m2 (med upphöjd tvåa)[/FONT]

Går detta eller är jag tvungen att göra det manuellt?

/Bauer

Det är inga problem. Gör t ex så här

1. Gör ett teckenformat som du döper till "Upphöjda tecken". Formatet har bara en sak definierad och det är upphöjt tecken. I min engelska version så hittar man det i andra rubriken "Basic Character Formats" och fliken Position.

2. Sök på "m2". I ersättningsrutan skriver du också "m2". Klicka fram de utökade sökfunktionerna. Ersätt med teckenformatet Upphöjda tecken. Ersätt allt.

3. Nu har även m:et blivit upphöjt. Du får söka på "m" och tvätta bort upphöjningen. Sök på "m" med teckenformatet Upphöjda tecken. Ersätt med "m" samt "inget teckenformat".

Att jag förordar att du gör detta med format har att göra med att man kan tvätta bort all egen formatering med Alt-klick på ett styckeformat. När de upphöjda tecknen istället ligger som teckenformat så påverkas de inte av en sådan manöver.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-09-23 09:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är inga problem. Gör t ex så här

1. Gör ett teckenformat som du döper till "Upphöjda tecken". Formatet har bara en sak definierad och det är upphöjt tecken. I min engelska version så hittar man det i andra rubriken "Basic Character Formats" och fliken Position.

2. Sök på "m2". I ersättningsrutan skriver du också "m2". Klicka fram de utökade sökfunktionerna. Ersätt med teckenformatet Upphöjda tecken. Ersätt allt.

3. Nu har även m:et blivit upphöjt. Du får söka på "m" och tvätta bort upphöjningen. Sök på "m" med teckenformatet Upphöjda tecken. Ersätt med "m" samt "inget teckenformat".

Att jag förordar att du gör detta med format har att göra med att man kan tvätta bort all egen formatering med Alt-klick på ett styckeformat. När de upphöjda tecknen istället ligger som teckenformat så påverkas de inte av en sådan manöver.

Tack Anders. Du är en klippa.
Jag hittade ett annat sätt oxå.

Fonten innehöll ett tecken som är en ²
Jag ersatte med den.
YES!

/Bauer

Jo den metoden finns ibland. Fördelen med de upphöjda och nedsänkta tecknen kan vara att man kan själv påverka storlek och "häng" i Indesigns inställningar.

Kortkommando för upphöjda tecken är för övrigt Kommando Shift =. Ett enklare sätt att göra teckenformatet ovan är att markera en 2:a. Trycka kortkommandot och sen välja Nytt teckenformat.

1
Bevaka tråden