Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt batteri

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en liten fråga: Jag har precis hämtat mitt nya batteri till min iBook, och nu undrar jag om det är något särskilt man skall tänka på när man tar det i bruk? Tacksam för snabba svar..

Alla litiumjonbatterier ska, när de är nya, laddas i minst tolv timmar, sedan tömmas tills datorn går i vila, och sedan laddar du det igen.
Detta gäller bara första gången, sen kan du ladda hur du vill. meningen är att batteriet kalibereras, och du kan utföra den här proceduren om batteriet uppför sig mystiskt.

Bra länkar:

Att konditionera ett batteri, gäller Newertechs batterier, men principen är den samma.

Vad apple har att säga om laddningscykler.

Tackar! Jag blir mer och mer imponerad av detta forum. Exakt denna fråga var den första jag kände behov att ställa efter att ha packat upp min powerbook för lite mer än två timmar sedan. Hur att "högerklicka" i Warcraft III lyckades jag till min egen glädje lista ut efter mindre än fem försök.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 23:44
Ursprungligen av Örjan:

Tackar! Jag blir mer och mer imponerad av detta forum. Exakt denna fråga var den första jag kände behov att ställa efter att ha packat upp min powerbook för lite mer än två timmar sedan. Hur att "högerklicka" i Warcraft III lyckades jag till min egen glädje lista ut efter mindre än fem försök.

Du kan ju skaffa en tvåknappsmus?

Ursprungligen av Rajje:

Du kan ju skaffa en tvåknappsmus?

Klistar jag fast den till höger eller vänster om "touchscreen"musen? Blir det inte lite svårt att låsa den bärbara datorn med en sådan mellan upp- och nersidan?

Tills vidare antar jag att Rajje har rätt, så den får sitta fast i väggen när jag gör mer omfattande arbeten som att tanka över cdmusik eller spelar spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 23:44

Jag har för mig att ett batteri håller ett visst antal laddningar, det är därför rekommenderat att man inte laddar ut och laddar upp batteriet i önödan.

Ursprungligen av Rajje:

Jag har för mig att ett batteri håller ett visst antal laddningar, det är därför rekommenderat att man inte laddar ut och laddar upp batteriet i önödan.

Se den andra länken i mitt inlägg.
Min egen slutsats är att man varken kan vinna eller förlora något genom att använda olika laddningstekniker. Man laddar helt enkelt upp med den ström man använder, och batteriet slits lika mycket oavsett om man laddar tomt till fult en gång i veckan eller tio procent om dagen.

Ursprungligen av Rajje:

Jag har för mig att ett batteri håller ett visst antal laddningar, det är därför rekommenderat att man inte laddar ut och laddar upp batteriet i önödan.

Obekräftad teori är kanske att man skall undvika laddningscykler och ha burken ipluggad i elnätet så ofta och konstant som möjligt så man inte påbörjar en urladdning i onödan. Cyklat mitt PB 550 Mhz-batteri helt ur, sen helt uppladdat utan avbrott vid behov. Då svackade batteriet efter 1 år typ. Misstänker att det fungerat längre om jag inte utnyttjat batteriet så ofta utan låtit det ligga på underhållsladdning så mycket som möjligt. Å andra sidan slits nog elektroniken och fläkt mer med den extra värme som elnätanslutningen verkar ge.

Battericeller PB 550

Vet någon vad det är för celler som är inlödda i batteriet för PB 550Mhz? Borde bli billigare att löda in nya celler än att köpa färdigt batteri (?)

Ursprungligen av Johan Lindblom:

Vet någon vad det är för celler som är inlödda i batteriet för PB 550Mhz? Borde bli billigare att löda in nya celler än att köpa färdigt batteri (?)

Jag frågade Batterilagret vad de skulle ha för att göra en ompackning min pismos batteri. Det verkar vara en ovanlig batterityp, och de trodde det skulle kosta 1500 kronor. Istället köpte jag ett nytt, bättre, för 1000 kronor.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag frågade Batterilagret vad de skulle ha för att göra en ompackning min pismos batteri. Det verkar vara en ovanlig batterityp, och de trodde det skulle kosta 1500 kronor. Istället köpte jag ett nytt, bättre, för 1000 kronor.

Rackarns! Jaha, då har man nått att gå på då :I

Här finns olika batterier, dels det jag köpte, dels två olika till Powerbook Titanium, dels till iBook.

1
Bevaka tråden