Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar detta RAM-minne i nya iMac G5?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 19:34

Tänkte beställa 2 st såna här:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666&cks=WOF

(DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5.Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) (AMD OK)

att sätta i min nya iMac G5 som jag väntar på. Apple skriver så här om vilka minnen som passar i denna dator:

"iMac G5 computers work with memory modules (DIMMs) that meet all of these criteria: PC3200, 2.5V, unbuffered, 8-byte, nonparity, 184-pin, 400Mhz DDR SDRAM.

DIMMs with any of the following features are not supported in the iMac G5 computer: registers or buffers, PLLs, ECC, parity, or EDO RAM."

Kommer detta minne att fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 20:53

Kanske, kanske inte men troligtvis... Finns bara ett sätt att finna ut och det är att testa och vara säker på att kunna byta om det inte funkar. Jag rekommenderar att vänta med att beställa tills du fått datorn.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-22 22:19

Frakten är 144:- vid postförskott = prisskillnaden mot en lokal ÅF är så liten att jag tycker köp lokalt (köpte själv minne av en PC butik i Göteborg med bytesrätt till min 2.5:a)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 22:23

Någon som kan rekommendera någon billig ÅF i Göteborg i s f då? Får be min far köpa det i s f, för här i Danmark har jag inte hittat något billigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 23:01

ITbutikken har ett 2,6 V minne för 680 sek.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 23:13

Enligt vad Apple anger verkar det som att minnet måste vara 2,5V. (läs ovanför).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 23:20

Apple anger en massa saker, jag har alltid använt "noname" minnen i många datorer utan problem. 2,6 V ska vara fragmentet snabbare än 2,3 el 2,5 V. Men som sagt man får stoppa i dem och testa.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 23:44

Okey, då låter den där danska butiken intrresant ja! Om minnet inte fungerar till datorn, vad händer då? Datorn kan väl inte ta skada? Brukar man kunna lämna tillbaka RAM-minnet i s f?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 00:02

Nej då datorn tar ingen skada, det enda som kan hända är att den inte känner igen det så att det aldrig kommer upp i hårdvaruprofilen. I värsta fall kan du få systemkrascher av dåliga eller trasiga minnen men då är det också bara att ta ur dem. Det är ju lite knepigt och dyrt med frakt fram och tillbaka om det inte fungerar, men sist jag köpte minne (i butik då) berättade jag att de var till Mac och han sa att funkar de inte får du komma tillbaka och byta.

Det var två PC 3200 minnen jag först körde i en G4 dual 1,42Ghz (registreades då som pc2700 eftersom den har 333Mhzbussar) och som jag sen flyttade över i G5.an utan problem.

Mitt tips är att vänta tills du har datorn så att inte öppetköptiden eller bytesrätten på minnena går ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 00:07

Tack för tipsen, Earth! Hade tänkt att beställa några i förväg så att man hade de när datorn kom, men följer nog ditt råd och väntar tills jag har den. Folk får gärna fortsätta tipsa om minnen dock!

1
Bevaka tråden