Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ingen text vid DVD-tittande?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 15:13

Har haft detta problem länge (ända sedan jag skaffade datorn, vad jag kan minnas), men har inte orkat bry mig tillräckligt mycket för att undersöka felorsaken förrän nu. Jag sitter med en G4 AGP 350 MHz, 512MB, GF2 32MB, 10.2.8, kör inga andra program samtidigt (utom Finder), men kan omöjligen förmå datorn att visa textremsor när jag tittar på DVD-filmer. Eller, jo: de första två-tre textremsorna efter att man pausat visas, därefter försvinner de. Är kräket för klent för att kunna fungera som DVD-uppspelningsmaskin, eller finns det någon annan förklaring?

Det är definitivt inte för klent. Det är snarare en mjukvarubugg, kanske har du något språk som förvalt (eller inget alls), som aktiveras efter några sekunder, därav funkar det ett tag.

Annars, kasta plist-filen.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 18:18
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Annars, kasta plist-filen.

OK, har nu provat detta. Ingen effekt (dvs textremsa i några sekunder, sedan borta). Tack för tipset, dock. Något annat trick man kan prova? Finns det törhända någon alternativ DVD-spelare som man kan tanka ner?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 23:20

OK, VLC var en klar förbättring i det att jag nu kan få textningen att funka. Tyvärr har ett annat problem uppstått: jag blir inte av med textremsorna! Så fort det blir en paus i dialogen, med allt vad det heter av stämningsfulla närbilder av oroade ansikten eller svepande panoreringar över myllrande stadskärnor, hänger sig textraden för den senaste repliken kvar i bild. Den försvinner först när en ny textremsa dyker upp, vilket - förvisso mindre frustrerande än mitt ursprungliga problem - är en smula irriterande. Förslag på hur jag råder bot på detta (eller på problemet med DVD-players frånvarande textremsor) mottages tacksamt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 21:08

OK, efter lite svärande i garderoben lokaliserade jag det gamla ATI Rage Pro 16MB-kortet som ursprungligen satt i datorn. Jag hade nämligen i mina grubblerier börjat erinra mig om att det trots allt kanske inte varit textremseproblem ända från början. Mycket riktigt: Med ATI-kortet fungerade textremsorna klanderfritt. ¡No comprendo nada!

Eftersom något är galet med nVidia-kortet vore det kul om det gick att felsöka orsaken; är det ett hårdvarufel kan jag inte göra så mycket annat än köpa ett nytt grafikkort, men är det å andra sidan ett mjukvarufel borde det ju gå att rätta till. Har någon några bra förslag på hur jag går till väga för att felsöka detta på bästa vis? Finns det uppdaterade drivrutiner? (Har funderat på om ett köp av 10.3 måhända kan vara lösningen på problemet, men vill minnas att ägare av just GF2-kort fick en del strul när de gick från Jaguar till Panther.) All hjälp välkommen.

1
Bevaka tråden