Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö filöverföringshastighet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 15:26

Har ett litet nätverk hemma med en stationär PC (XP-SP2), en iMac G4 (10.3.5) och en Powerbook (10.3.5). Nätverket är trådlöst, men jag tvivlar på att det är problemet.

Vid filöverföring (ftp, integrerade nätverket i OS:n etc etc) går det mycket slött, sällan snabbare än 200kb/s. Detta gäller faktiskt även mellan de två Macarna i nätverket, jag trodde först att det kunde bero på PC-Mac-delen som ju verkar vara en hel djungel att få att fungera.

Hur som helst. Nån som vet hur jag ska kunna öka hastigheten? Har 802.11b för tillfället, så lite mer än 500kb/s bör ju gå att få till....

Ursprungligen av c-boy:

Har ett litet nätverk hemma med en stationär PC (XP-SP2), en iMac G4 (10.3.5) och en Powerbook (10.3.5). Nätverket är trådlöst, men jag tvivlar på att det är problemet.

Vid filöverföring (ftp, integrerade nätverket i OS:n etc etc) går det mycket slött, sällan snabbare än 200kb/s. Detta gäller faktiskt även mellan de två Macarna i nätverket, jag trodde först att det kunde bero på PC-Mac-delen som ju verkar vara en hel djungel att få att fungera.

Hur som helst. Nån som vet hur jag ska kunna öka hastigheten? Har 802.11b för tillfället, så lite mer än 500kb/s bör ju gå att få till....

Om jag inte minns helt fel så ska 802.11b inte klara av mer än ca 250 KiBytes/s (2 Mbit/s) vid optimala omständigheter. Rätta mig om jag har fel.

Edit: 11Mbit/s var det ja. Ja, det ställer saken i ett annat ljus.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 15:36

Hej Niklas!

Du har nog fel, eftersom jag ut mot internet ofta kommer upp i hastigheter på 500kb+. 802.11b är 11mb/s, som delas i två pga nåt tekniskt mumbo-jumbo. Alltså 5,5mb/s i praktiken, och det har jag mot internet när trafiken är låg, typ Sunet på nätter och dylikt...

Det orimliga är alltså att mitt interna nätverk har lägre hastighet än jag uppnår mot internet...mkt mystiskt...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 15:49

Kanske inte hjälper här men...
Vet inte varför men när jag ändrade min vanliga ethernetkoppling till full-duplex (inne i nätverk i inställningspanelen)
så blev mitt gamla hederliga airport nätverk väsentligt mycket snabbare.

  • Medlem
  • 2004-09-22 15:56

Har datorerna egna IP-adresser? Alltså inte tilldelade av routern. Om så är fallet, så kan det vara det som är boven. Ibland går då trafiken en rejäl omväg.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 17:12

Jonny: Det går inte, fältet är grått, även om jag väljer att göra det manuellt. Kanske finns nåt sätt?

stfm: Nope, de har alla ip-adresser som routern gett dem...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 17:54

man måste ställa in farten på nätverkskortet till 100baseTX istället för autoselect först.
och sedan skall man kunna fippla med duplexiteten.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 02:05

Jonny: Den är också grå =(

1
Bevaka tråden