Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitets DVD-skivor? Värdiga backup ...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 02:07

Det talas ofta om billigast möjliga DVD-skivor, sure nog kan det vara bra när man bränner filmer och annan data.

Men om man seriöst skall göra backups av stora fotosamlingar, musikarkiv, databaser etc. Som man tänkt sig spara länge, väldigt väldigt länge. Vad lämpar sig då för skivor? Det rör sig om ganska få kopior, så DVD-skivan kan kosta en del mer. Bara det är högsta kvalitet, värdig backup som håller maximalt. Typ certifierat bäst skulle låta bra

Sedan lär väl förvaringen komma in i bilden? Mörkt, torrt och i fodral låter väl lämpligt?

DVD och CD har ju inte visat sig vara det "evighetsmedium" många hoppats på. Mycket bra arkivpapper står ju sig längre vad jag hört, grottmänniskan var inne på rätt spår. Rista i sten håller längre

Hur mycket lagrat material från idag kommer att finnas kvar om några hundra år? Mitt skall!

  • Medlem
  • 2004-09-22 02:16
Ursprungligen av stry:

Hur mycket lagrat material från idag kommer att finnas kvar om några hundra år? Mitt skall!

Det kan du nog glömma, men mörkt ska de förvaras. Macoteket säljer en DVD som heter Traxdata, som är bra. Arkiveringsförmågan i mörkt utrymme kan ju ingen av naturliga skäl veta något om i realiteten.

I princip tror jag att huvudsaken är att du får en bra kopia. Arkiveringsförmågan hos olika medier är nog rätt snarlik. Jag vet inte om det finns vare sig "gold"-CD eller DVD längre, men de klarade dagsljus lite bättre.

Jag minns att Epson lanserade ett "arkivbeständigt" papper/bläck, som bleknade ganska omgående för ett par år sedan...

mitsui Gold DVD-R

the one and only
säljs inte i Sverige
här vill ingen betala för arkivbeständighet .
skrämmande men sant .

inte ens TDK " armour plated" säljs här .

Blir det bättre bränn-kvalitet om man bränner långsammare då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 11:07

Du får mindre förlorad information om du bränner långsammare, med det sagt är det inte 1x som behöver vara bäst. Det var en diskussion om det här för ett knappt år sen som gällde bränning av ljudCD och summan av den var att runt halva brännarens maxhastighet var optimalt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 11:14

#2 Tack skall kolla up den skivan. Ljus är som sagt inte bra, men det borde finnas medium som är mer arkivbeständiga.

#3 Ah, så skall det låta! Synd att vi här i korvboda bara köper billigast möjliga av allt, gah. Vet du vart mitsui Gold DVD-R eller TDK "armour plated" finns att beställa på nätet? Vore ju smidigt inom EU, men USA kan väl gå bra annars då.

#4 Jepp, som jag förståt så står ju då lasern kvar längre och det blir något "djupare" brännt. Eller så förklaras det av minskat felfrekvens helt enkelt. Andra vet bättre Som i #5.

#5 Intressant, tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 14:34

Riksarkivet använder så vitt jag har fått höra, Verbatim Datalife Plus till CD-R och DVD-R. Just av den anledningen att man fick en funktionsgaranti på 40 år av Verbatim. Dessa skivor har ett betydligt tjockare skyddsskikt på ovansidan och även ett tjockare mediaskikt än "vanliga skivor".

Talar man med ett CD-pressarföretag som DCM eller Logos/Digitalfabriken är dessa skivor "rena skiten" som Masterskivor för att mediaskiktet är så tjockt. Till Masterskivor använder man lämpligtvis så dåliga skivor som möjligt eftersom ett tunt mediaskikt är skarpare i konturerna. Hmmm....

  • Medlem
  • 2004-09-22 15:17
Ursprungligen av Schuckert:

Riksarkivet använder så vitt jag har fått höra, Verbatim Datalife Plus till CD-R och DVD-R. Just av den anledningen att man fick en funktionsgaranti på 40 år av Verbatim. Dessa skivor har ett betydligt tjockare skyddsskikt på ovansidan och även ett tjockare mediaskikt än "vanliga skivor".

Talar man med ett CD-pressarföretag som DCM eller Logos/Digitalfabriken är dessa skivor "rena skiten" som Masterskivor för att mediaskiktet är så tjockt. Till Masterskivor använder man lämpligtvis så dåliga skivor som möjligt eftersom ett tunt mediaskikt är skarpare i konturerna. Hmmm....

Kan man dra slutsatsen att de tjocka skivorna bevarar korrupt information väldigt bra?

Tills någon verkligen har lagrat skivor i fyrtio år, så kommer jag ta all form av garanti med en nypa salt.

Ursprungligen av Schuckert:

Riksarkivet använder så vitt jag har fått höra, Verbatim Datalife Plus till CD-R och DVD-R. Just av den anledningen att man fick en funktionsgaranti på 40 år av Verbatim.

Och Verbatims garantiåtagande består i vadå?
Att Riksarkivet får nya tomskivor om det går åt h-e?

  • Medlem
  • 2004-09-22 16:29

Det är smart att "backuppa" backuppen med jämna mellanrum ...att helt enkelt bränna om till nya lagringsmedier efter nåt/några år.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 21:32

Alla kända märkens CD-R Audio-skivor har jag fått höra ska vara bra. Bara man känner på dem känns de ju mer vridstyva och rigida än vanliga. Därmed inte sagt att det är sant eller att vridstyvhet har nåt med lagringsbeständighet att göra, men de känns i alla fall tåligare rent fysiskt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 21:42

Ursäkta en dvdnybörjarfråga. Jag ska bränna ett filmprojekt, jag redigerar filmen i final cut. Tar in den som quicktimefilm i idvd och kapitelindelar. Vad ska jag tänka på? Vilken DVD-skiva ska jag köpa? Jag hör prat om att det är skillnad på DVD+ och DVD-. Det rör sig om circa en timme färdig film.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 23:06

Skillnaden ligger mer i vilken avspelare du har. Om du bränner i DVD-R och har en spelare som bara klarar DVD+R kan den inte spela grejorna. DVD-R och DVD+R är två olika standarder, fråga mig inte varför men det står säkert nånstans på nätet. Googla! Se till bara att du har en DVD-spelare till TV:n som klarar både DVD- och +R och är regionsfri, så du kan spela allt som kommer i din väg. Många tänker inte på det när de köper spelare, misstänker jag. Sen kan ju vissa DVD-brännare bara bränna ena formatet också, det måste du kolla innan du köper skivor.

Någon som kan mer om DVD+R och DVD-R får förklara vidare eller länka nånstans.

P.S. Så länge du köper kända märken tror jag inte du kommer få några problem med ditt nybörjarprojekt D.S.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-29 09:39

Inom arkivvärlden (och vissa arkiv föreskrifter) räknar man med att en hygglig cd-skiva ska klara sig tio år, dock ska föra över informationen på ny skiva efter halva tiden, dvs fem år, för att vara säker.

SP (Statens provningsanstalt) ger ut en skrift där de listar certifierad skrivmaterial. Kollade i en nu men de tar bara upp papper, bläck i olika former, skrivare/kopiatorer och microfilm. Men de har säkert gjort tester av skivor också om man orkar rota i saken.

Ska du bevara något för eftervärlden så är det arkivbeständigt papper som gäller. Det går ju bra om det bara handlar text och foton. Värre blir det om man vill bevara information i databaser. Eller film för den delen. En rekommendation som finns vad gäller bevarande av databaser är att föra över informationen regelbundet till ny maskinvara och mjukvara. Eller så bevarar man grundinformationen på papper och knåpar ihop en systemdokumentation som beskriver input, ouput, relationerna, syfte etc...

1
Bevaka tråden