Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bittorrent hastighet?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur kan man påverka hastigheten?
Har det något med Max UL och Num uploads att göra.
Påverkar brandväggen?
Några tips hur man kan öka KiB/s

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-28 23:41

Bästa sättet är att var uttålig. Farten brukar bli högre ju fler »peers« man är ansluten till (och deras uppkopplingshastighet), och ju mer man laddat ned, och därför kan dela ut.

Ju populärare torrent man får tag på, desto snabbare brukar det gå.

Postad via WAP (SonyEricssonT68/R501)

Med bittorent så är nedladdningen beroende av uppladdningen. Kan ingen ladda av dig får du själv usel fart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-29 00:19

Hmm!
BT är lite konstig faktiskt. Jag vet fler som har problem med väldigt dålig nedladdningshastighet. Medans vissa är hur nöjda som helst.

Jag har inte hittat något bra svar på varför än och då har jag verkligen LETAT!

Problemet är konstaterat, men inte löst...

Har laddat ner 100 MiB på 16 timmar av en fil. Är det normalt?
Samtidigt 131 MiB.

Senast redigerat 2003-12-29 11:03

Själv hade jag en startfart på ca 0.1kb/s -3kb/s

Sen efter att jag forwardat de rekommenderade portarna i min branvägg så steg farten till 100kb/s (så snabbt de blir med min lina)

Detta berodde ju förmodligen på att när ingen kunde ansluta till mig och ladda så blir min egen fart lika usel..

Spännande, prestandan ökade REJÄLT efter att jag forwardat de MAGISKA portarna 6881-6889.
Enda problemet då är att BT äter upp all bandvidd som finns överhuvudtaget, går mycket långsammare att surfa tillomed.
Blir till att sätta igång tcpnice på BT portarna tror jag =P

  • Medlem
  • 2003-12-30 02:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Malkav
Har laddat ner 100 MiB på 16 timmar av en fil. Är det normalt?
Samtidigt 131 MiB.

nää 100 MIB gör jag på några under 10 minuter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 03:06

ladda ner azureus (http://azureus.sf.net)
klart bästa programmet!
Den visar "Health" med olika glada lr ledsna gubbar.
Gul gubbe på downloads: nåt fel med portar.
Grön gubbe: full fart ;D
(bättre förklarning på health återfås genom högerklick på filen + Health info)

Gå igenom Configuration Wizard för att ställa in klienten.
Senaste versionen klarar av o ladda ner/seeda genom en port bara ifall man inte vill/kan öppna flera portar.

EDIT: stavfel

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-26 07:40
Ursprungligen av b0bben:

ladda ner azureus (http://azureus.sf.net)
klart bästa programmet!
Den visar "Health" med olika glada lr ledsna gubbar.
Gul gubbe på downloads: nåt fel med portar.
Grön gubbe: full fart ;D
(bättre förklarning på health återfås genom högerklick på filen + Health info)

Gå igenom Configuration Wizard för att ställa in klienten.
Senaste versionen klarar av o ladda ner/seeda genom en port bara ifall man inte vill/kan öppna flera portar.

EDIT: stavfel

Azureus är trevligt, visst... men efter att man haft på det en stund (typ 2-3 dagar) så har det ätit 350mb+ ram

Ursprungligen av b0bben:

ladda ner azureus (http://azureus.sf.net)
klart bästa programmet!
Den visar "Health" med olika glada lr ledsna gubbar.
Gul gubbe på downloads: nåt fel med portar.
Grön gubbe: full fart ;D
(bättre förklarning på health återfås genom högerklick på filen + Health info)

Gå igenom Configuration Wizard för att ställa in klienten.
Senaste versionen klarar av o ladda ner/seeda genom en port bara ifall man inte vill/kan öppna flera portar.

EDIT: stavfel

Jag har gul gubbe men jag kan ladda ner med hög hastighet men kan däremot inte få upp hastigheten på uploaden som ligger o pendlar kring 3-10 kb/s

Jag har telia adsl 8000 och jag har ingen router.

Vad gör jag för fel tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 17:07

som redan sagts,,, öppna port 6881 till 6889 så är det bara att hålla i hatten...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 04:39
Ursprungligen av Fredric:

som redan sagts,,, öppna port 6881 till 6889 så är det bara att hålla i hatten...

Hmm... "rejected by tracker - Port 6881 is blacklisted." säger den...

Ursprungligen av Tiger Of Sweden:

Hmm... "rejected by tracker - Port 6881 is blacklisted." säger den...

Vissa trackers godkänner inte default-portarna. För några isp:er blockar 6881-6889.
Kolla in forumen för dessa, oftast använder de sig av en annan port eller span.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 17:45

Azureus vill inte starta med Panther 10.3.2 ?
Jag har öppnat portarna i router och OSX portarna.
Är det någon av er inte gick att starta ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-30 20:44

Hur öppnar jag rätt portar i min router?

Sen är det ett nätverk så jag kan ha egen IP 192.168.2.1-9 Hur fixar jag det?

Så här ser det ut nu:

Port # IP Address
------ ---------------
1.Default 0.0.0.0
2. 407 192.168.1.2
3. 22 192.168.1.2
4. 3283 198.168.1.2
5. 0 0.0.0.0
6. 0 0.0.0.0
7. 0 0.0.0.0
8. 0 0.0.0.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 08:23

Det är väldigt enkelt egentligen. Ju snabbare bredband du har och ju mer du delar ut, desto snabbare får du ladda ner.

MiB??? Men in Black??? MB heter det väl? (jo, jag vet att det står MiB i BitTorrent, men det är väl fel?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 14:47
Ursprungligen av Rajje:

MiB??? Men in Black??? MB heter det väl? (jo, jag vet att det står MiB i BitTorrent, men det är väl fel?)

Nej, det korrekta prefixet är Mi om man menar 2^20 (=1048576), eftersom M betyder exakt 10^6 (=1000000). Se http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html för en fullständig definition av alla binärprefix.

Något att tänka på när man köper hårddisk, kapaciteten anges alltid i GB, inte i GiB som datorn sedan använder. Det är en del av den diff du ser mellan köpt kapacitet och formatterad kapacitet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-20 19:34

Blockar telia portar?

Kör jag Azureus på någon av portarna 6881-6999 så går det klart lånsammare (40-50kB/s) än om jag sätter den på port 65535 (90-110 kB/s) Provade flera ggr med samma torrent. Andra torrents har haft ännu bättre fart (300-500 kB/s) men har aldrig provat dessa op någon annan port än 65535.

Jag har Telia ADSL 8000 nån som vet om de "stryper" vissa portar?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 17:47

Någon som kan göra en någorlunda enkel förklaring hur jag får UPP hastigheten på min torrent ? det går 5kb/s

era erfarenheter av nya BT 3.4.2 för Mac? Tycker den är helt glimrande - speciellt att man inte behöver starta programmet före man klickar igång en torrent, och att den sätter igång sig själv efter att man haft datorn i vila. OS X-igt utseende också.
Men jag saknar faktiskt nedräkningen i procent, i stället för enbart reda MB-siffror.

Jag har tagit bort ett inlägg från tråden. Vi tillåter inte diskussioner om P2P-programvara som Direct Connect, Kazaa osv. på 99mac. BitTorrent är ok sålänge ni håller er borta från diskussioner rörande piratkopiering och länkar till siter som uppmanar till detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 03:36

BT är ju helt kn--lat, ena dagen så tar 300 Mb en halv dag att ladda hem, idag tankade jag hem 4.3 GB på 2.5 timmar. Det beror helt på hur många seeders /leechers som är ute.

Ett bra tips är att köra Tomato Torrent, för där kan du ställa in hur mycket plats din UL får ta.
På långsammare linor brukar annars UL hastigheten äta upp din bandbredd och gör att du tankar upp 3ggr snabbare än hem. Å det e ju inte kul när du vill ha filen fort!

Annars så finns det nåt som heter carrafix som är en traffic shaper, dvs du kan ställa in i vilken hastighet varje port får sända. På så sätt kan du påverka så inte hela din lina går åt till uppladdning.

Både tomato torrent och carrafix går att ladda hem på versiontracker.com

Jag har testat Tomato Torrent och den connectar inte?! Den bara står och snurrar hela tiden.
Azereus startat inte ens.

Jag har fått Azureus att fungera nu, men kan inte uppdatera den.

Hur öppnar man portar på en D-Link router? Jag fattar faktiskt ingenting när jag går in i Router "menyn".
Jag kör utan router just nu och vissa snurrar på runt 100-150 KB/s.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-22 08:42
Ursprungligen av mikemccool:

Jag har fått Azureus att fungera nu, men kan inte uppdatera den.

Hur öppnar man portar på en D-Link router? Jag fattar faktiskt ingenting när jag går in i Router "menyn".
Jag kör utan router just nu och vissa snurrar på runt 100-150 KB/s.

Kolla på D-Link´s FAQ

Här hur man öppnar portar. How to

Hur man ställer in Bit Torrent

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 08:32

Vad har du för D-Link router?

Du kan även begränsa Upload på den vanliga Bittorrent klienten. Tycker mig inte märka att detta påverkar download hastigheten nämnvärt - har legat på 5kb/s upp och 300kb/s ner...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-13 18:43

Ytterligare en länk om hur man ska ställa in Bit Torrent , Lite basic kanske för många, men hjälper nog för en del.

Bevaka tråden