Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G6...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har ni här på forumet nån insikt i vad en ev. G6 kan tänkas innehålla?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-19 10:58

Jag gissar på en eller flera G6-processorer och lite annat jox.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-19 11:17

G6...
har ni här på forumet nån insikt i vad en ev. G6 kan tänkas innehålla?

En grupp överbetalda politiker, jämn könsfördelning, vilka har tröttnat på den dagliga tristessen och bildat en samarbetsgrupp efter kontors tid nere i någon av riksdagens bastu.
bara en gissning
mvh

Senast redigerat 2004-09-19 12:06
Ursprungligen av miri:

G6...
har ni här på forumet nån insikt i vad en ev. G6 kan tänkas innehålla?

En grupp överbetalda politiker, jämn könsfördelning, vilka har tröttnat på den dagliga tristessen och bildat en samarbetsgrupp efter kontors tid nere i någon av riksdagens bastu.
bara en gissning
mvh

En variant på C6 alltså

  • Medlem
  • 2004-09-19 13:09
Ursprungligen av bruksarn:

har ni här på forumet nån insikt i vad en ev. G6 kan tänkas innehålla?

Redan? Det tog rätt lång tid mellan G4 och G5, kommer inte G6 att dröja några år den också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 14:29
Ursprungligen av Fredric:

G6

Det där var ju en skitfräck sida ju!

Slänger in en länk till Mac OS Rumors eftersom det är en av få sidor som vågar spekulera och påstår sig ha information om processorer med fler kärnor osv.

Deras trovärdighet är mycket låg, så ta vad som står där med tre nypor salt. Det kan ju vara intressant ändå…

  • Medlem
  • 2004-09-19 18:34

G6:an kommer vara en dussinprosessor från Intell eller AMD. Då kan Apple dumpa priset samt att operativsystemet kan köras på vilken dator som helst. och apple blir störs igen. (Wee)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 20:04
Ursprungligen av Addex:

G6:an kommer vara en dussinprosessor från Intell eller AMD. Då kan Apple dumpa priset samt att operativsystemet kan köras på vilken dator som helst. och apple blir störs igen. (Wee)

Även om apple har haft planer på att emigrera till x86-arkitekturen innan så tror jag verkligen inte att de kommer att göra det nu av många anledningar. Bland annat så kommer bakotkompatibilitet, självrespekt och Steve Jobs (han var inte med i företaget då de planerade att emigrera) vara anledningar till att de inte kommer att emigrera till lägre stående processoralternativ.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 20:10
Ursprungligen av slarti:

Även om apple har haft planer på att emigrera till x86-arkitekturen innan så tror jag verkligen inte att de kommer att göra det nu av många anledningar. Bland annat så kommer bakotkompatibilitet, självrespekt och Steve Jobs (han var inte med i företaget då de planerade att emigrera) vara anledningar till att de inte kommer att emigrera till lägre stående processoralternativ.

Jag skulle vilja hävda att det är mindre sannolikt än på mkt länge att Apple byter till X86. Med G5:ans styrka och IBMs nu förmodade dominans i kommande spelkonsoler etc. så står IBM:s PPC sig stark! Intel har lämnat spelplanen öppen för 64-bitars CPU där AMD nu hugger.

Jag är i stort sett säker på att G5:an utvecklas vidare i takt med POWER5:an, vad den sedan får heta låter jag vara osagt. G5+ eller G6 kvittar ju om innehållet ändå är lika och så grymt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 01:04
Ursprungligen av Addex:

G6:an kommer vara en dussinprosessor från Intell eller AMD. Då kan Apple dumpa priset samt att operativsystemet kan köras på vilken dator som helst. och apple blir störs igen. (Wee)

...och så börjar det krascha hej vilt på grund av alla olika hårdvarukonfigurationer och så går Apple i konkurs för att de inte tjänar nåt på att bara sälja programvara.

Om den nerbantade versionen av Power5 (PPC980??) kommer att kallas G6 eller inte vet nog bara Apple, men att den kommer att bli ett lyft över dagens G5 är väl rätt klart. Är lyftet tillräckligt stort och Apple känner för det så kan det mycket väl komma att kallas G6. Framförallt om skillnaden i GHz inte är så stor, då kan det vara bra med ett namnbyte för att markera att det ändå hänt saker under skalet.

Ursprungligen av Addex:

G6:an kommer vara en dussinprosessor från Intell eller AMD. Då kan Apple dumpa priset samt att operativsystemet kan köras på vilken dator som helst. och apple blir störs igen. (Wee)

Yeah right. Det är ett scenario som *inte* kommer att inträffa.

En intressant fråga är ur stora förändringar det kommer att krävas av den nuvarande G5:an innan man börjar kalla den G6. En av de mindre tillförlitliga ryktessidorna, Mac Os Rumors, har skrivit mycket om en kommande version av G5:an med dubbla kärnor. Det känns som en ganska radikal förändring, och den kan komma ganska snart, men frågan är om Apple så snabbt kommer att sätta en ny beteckning på processorerna.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 16:20
Ursprungligen av bruksarn:

har ni här på forumet nån insikt i vad en ev. G6 kan tänkas innehålla?

G5:an eller PowerPC 970/FX som den egentligen heter torde ju få en uppföljare i form av G6? När? G5:an är ju egentligen en nedskalad POWER4:a från IBM och IBM har ju redan visat upp nästa POWER5:a. Läs lite mer om POWER4 och 5 här.

Den har flera kärnor vad jag förståt. Utöver detta pratas det ju om att IBM gör CPU:er till XBox2 och Playstation 3 även..... Mycket att göra på IBM

När man gick ned från 130nm till 90nm fick man väl ganska skapliga problem med värmeutveckling tyvärr. Så där verkar man kört fast, lösningen att slå ut det på fler processorkärnor??

G6 borde väl dröja ett tag, men G5 Pro eller vad f-n man tänker kalla det då kanske står inför dörren? G5 i kvadrat kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 16:31

Förövrigt är ju värmeproblemet något man nu lär jobba hårt med på IBM och Apple, för att lyckas klämma in en G5:a i PowerBookar! Lösningen där kan ju bana väg för stationära G5:or med avsevärt högre klockfrekvenser än 2,5 GHz. På den klockfrekvensen använder man ju idag något av en oönskad nödlösning med vattenkylning för att det inte skall brinna upp

Men övergången till 90nm har ju även gett Intel problem vad jag förståt, så det är inget unikt problem på något vis. Men som sagt kul att se hur man löser PB G5 och vad det får för effekt på övriga sortimentet av datorer!

Lite om Power5:an : "Improvements in the POWER5 over the POWER4 include: a larger L2 cache, a memory controller on the chip, simultaneous multithreading (similar to the 'Hyperthreading' feature in the newer versions of Pentium 4), and power-saving features. A 64-bit RISC design that will help IBM cover the entire board as far as high and low end server CPUs are being announced by Intel and AMD. This is no low-end chip however, and is slated to slowly phase out the POWER4" // wikipedia.org

Låter som något bra, nästan som en konkurrent till versionen man gör till Apple, G5:an alltså Ge oss lite av dessa features dock så körs Intel över. Nu tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 12:16

Svårt att svara på vad G6 kommer innehålla då det är Apples markandsföringsavdelning som avgör vilken processor som får heta G6. Men om jag var tvungen att gissa så skulle jag välja PPC 990 som väntas 2006/2007 som är baserad på IBMs Power6 och som kommer att klocka vid 6 GHz och innan G7 vara vid 10 GHz.

IBM Power6
PPC 990

Jag har väll snarlika gissningar som Cypher.

Dagens G5a är baserad på IBMs Power4 processor.
Jag tror dock inte att det blir namnbyte till G6 då de börjar basera den på IBMs Power5 processor.
Möjligen då processorn blir baserad på IBMs kommande Power6 processor.

Men kommer den inte att baseras på Power5 redan inom ett år enligt ryktena? Det känns lite väl snabbt marscherat, även om det blir ganska drastiska förändringar av processorn? (För övrigt känns väl ryktena om detta så pass lösa, att spekulationerna är lite luftbyggen?)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 02:34

#19 Som du ser i #10, så innehåller ju POWER5 en del förbättringar som G5:an skulle behöva. Värmeproblemet är ganska stort, mer cache och annat godis är något vi vill ha. Så att den kan bli G5+ eller helt enkelt bara fortatt G5 låter logiskt.

G6 kanske först blir PPC 990, baserat på IBM:s POWER6:a.

1
Bevaka tråden