Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3/450 Vs G4 /400 någon skillnad ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G3/450 med 640 Mb ram som jag är nöjd med, men har sneglat lite på en G4/ 400 med ungefär lika mycket minne. Undrar nu om det är någon större skillnad i hastighet på dessa 2 nästan jämngamla kusar. G4 har ju Altivecprocessor förstås. Någon som minns hur det var i slutet på 90-talet ?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 18:22

Jag har kört båda maskinerna och tycker at G4an är betydligt snabbare än G3an. Den G4 jag hade var iof en AGP men tycker att den känndes betydligt rappare. Har inte några tekniska belägg för detta men enligt min känsla så. Och sedan är en G4 med minst 32 mb ram på grafikkortet att rekommendera om du tänker köra OS X. (Men det har du säkert hört tidigare).

Hade min G4 tills för bara en vecka sedan.

  • Medlem
  • 2004-09-21 18:23

G4 är bättre, fast det beror lite på om det är en G4 med AGP eller inte. Jag hade en G4/400 (Yikes!) med PCI-grafik, och den var bara marginellt snabbare än en liknande G3:a. Den senare (Sawtooth) är en lite bättre dator över lag.

Om det är en Yikes!, är det med andra ord i princip hugget som stucket, bortsett från AltiVec.

Ursprungligen av stfm:

G4 är bättre, fast det beror lite på om det är en G4 med AGP eller inte. Jag hade en G4/400 (Yikes!) med PCI-grafik, och den var bara marginellt snabbare än en liknande G3:a. Den senare (Sawtooth) är en lite bättre dator över lag.

Om det är en Yikes!, är det med andra ord i princip hugget som stucket, bortsett från AltiVec.

7
vilket är bäst? AGP eller PCI?

/Stoffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 19:00
Ursprungligen av Stoffen:

7
vilket är bäst? AGP eller PCI?

/Stoffe

AGP.

Jag säljer förresten just en sån dator (alltså en PM G4 AGP 400): http://www...........nu/view.php?id=16547

Ursprungligen av Rajje:

AGP.

Jag säljer förresten just en sån dator (alltså en PM G4 AGP 400): http://www...........nu/view.php?id=16547

har redan en PM G4 AGP men undrade ändå.... förresten vad ska du ha för en dator istället då?

Tack för svaren alla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 07:49
Ursprungligen av Stoffen:

har redan en PM G4 AGP men undrade ändå.... förresten vad ska du ha för en dator istället då?

Tack för svaren alla

Jag har köpt en G4 "Digital Audio" från 2001 istället. Den har bla mycket bättre grafikkort, 533 MHz, 1Gbit Ethernet mm.

Ursprungligen av Rajje:

Jag har köpt en G4 "Digital Audio" från 2001 istället. Den har bla mycket bättre grafikkort, 533 MHz, 1Gbit Ethernet mm.

Jag har ett ATI Radeon 7000 32 Mb i min B/W G3 så grafiken ser jag inte som någon anledning till att byta till G4/400. Jag väntar nog några år och köper en quicksilver eller liknande. Kanske blir det ett acceleratorkort !

Ursprungligen av Rajje:

AGP.

Jag säljer förresten just en sån dator (alltså en PM G4 AGP 400): http://www...........nu/view.php?id=16547

Det är nog din jag kollat in... Håller med om att den är snyggare. Det som känns lite jobbigt är att bli sittande med en G3/450 som ingen vill betala mer än en tusing för !

Om de program Du skall använda inte är omptimerade för G4ans Altivec (VelocityEngine) så är det bara MHz som räknas. Om de är optimerade (ex.vis Photoshop) är G4 snabbare vid samma MHz. Var cutten går är nog ganska svårt att sia om.

PCI är generellt långsammare än AGP. AGP8x är snabbare än AGP4x som är snabbare än AGP2x osv.

Det beror alltså på vad Du ska ha datorn till.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-21 18:23

Tja...G4an är ju snabbare - på pappret. Fast jag undrar om det är nån större skillnad i "programhanteringshastighet".
Tror inte det... Altivecen ökar väl prestandan lite, men...
Båda har ju 100MHz bussar oxå. Och lika mycket L2 cache...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 19:06

Stämmer inte. G4 är alltid snabbare än G3. Jag har en PBG4 400 här och en iBook G3 700. 384 Mb ram i bägge, 10.3 i bägge. G4:an är betydligt rappare på allt.

Ursprungligen av PF:

Stämmer inte. G4 är alltid snabbare än G3. Jag har en PBG4 400 här och en iBook G3 700. 384 Mb ram i bägge, 10.3 i bägge. G4:an är betydligt rappare på allt.

Tror Du att det kan bero på att PBn har DUBBELT så mycket L1 & L2 cache som iBooken?

  • Medlem
  • 2004-09-21 19:34
Ursprungligen av leonardo:

Tror Du att det kan bero på att PBn har DUBBELT så mycket L1 & L2 cache som iBooken?

Inte bara. Min gissning är att en PB G4/667 (med mindre L2 cache och ingen L3) är snabbare än en iBook 800. Fast det är rätt jämnt skägg.

Vad gäller G4/400 vet jag inte, men L3 cache gör en viss skillnad så om den har det så är den förhållandevis rapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 19:06
Ursprungligen av Stoffen:

7
vilket är bäst? AGP eller PCI?

/Stoffe

AGP! Yikesmodellen fanns bara temporärt i några månader för att Apple ville få ut G4processorn. I princip är det samma hårdvara som G3modellen innan. Den fanns bara tills de nya burkarna med Sawtoothmoderkorten och AGP som kunde ta vara på G4an fanns klara för leverans... Det är en klar skillnad på G3 och G4 "sawtooth" skulle jag säga, också på annat än processorhastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 19:11

Jag skulle säga att G4an är bättre, eftersom jag har för mig att G3 BW har konstiga gränser för hur stor HD man kan sätta i och annat konstigt.
G4an klarar dessutom max 2 GB minne och G3an max 1 GB.

Och så är ju G4an snyggare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 19:22
Ursprungligen av leonardo:

Om de program Du skall använda inte är omptimerade för G4ans Altivec (VelocityEngine) så är det bara MHz som räknas. Om de är optimerade (ex.vis Photoshop) är G4 snabbare vid samma MHz. Var cutten går är nog ganska svårt att sia om.

Det är lika illa som att säga att du lika gärna kan köra G4 istf G5. Det finns vissa program som kan vara lika snabba eller snabbare på en G4 dual 1,25 el 1,42 jämfört med en G5 SP bl.a beroende på vilket grafikkort du har. Men det betyder på intet sätt att det är hugget som stucket.

Ursprungligen av leonardo:

Om de program Du skall använda inte är omptimerade för G4ans Altivec (VelocityEngine) så är det bara MHz som räknas. Om de är optimerade (ex.vis Photoshop) är G4 snabbare vid samma MHz. Var cutten går är nog ganska svårt att sia om.

Det beror alltså på vad Du ska ha datorn till.

Ursprungligen av Earth:

Det är lika illa som att säga att du lika gärna kan köra G4 istf G5. Det finns vissa program som kan vara lika snabba eller snabbare på en G4 dual 1,25 el 1,42 jämfört med en G5 SP bl.a beroende på vilket grafikkort du har. Men det betyder på intet sätt att det är hugget som stucket.

Det säger jag inte heller. Jag påstår helt enkelt att det spelar roll VAD man ska göra med datorn. Det är en väsentlig skillnad mellan olika datorers praktiska hastighet, beroende på CPU, L1-L2-L3, FSB, Grafikkort, RAM, VRAM, HD, etc. Någonstans finns det en cut i prestanda kurvorna, men jag har som sagt ingen aning om den ger iBook700 långsammare än PB400, eller vad . . .

Vissa driftsfall favoriserar iBook700, andra PB400. Det måste vara upp till var och en att göra den bedömningen för jag tror inte att det finns så utförliga tester tillgängliga. Jag har i alla fall inte sett det. Oftast används Quake som likare, men jag tycker inte att det är ett rättvisande sätt att mäta då det starkt favoriserar ett fett grafikkort.

I NUM, salig i åminnelse, fanns en jämförande test, men den var knappt tillförlitlig. Jag kunde tweaka resultaten för en och samma maskin genom att labba med inställningarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 00:07

Per: det är kanske smartare att köpa en G4-uppgradering till G3:an du redan har. Då får du också bättre prestanda än G4/400:an så klart (förutom att du ej får AGP, men spelar du inte 3D-spel lär det inte vara av avgörande betydelse). Kolla på www.macoteket.se och kolla även www.xlr8yourmac.com.

1
Bevaka tråden