Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om PowerMac 8200/120

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-21 15:07

Hej! Jag har nyligen blivit "pappa" till en PowerMac 8200/120 med 1.2gb HD och 32 RAM. Nu vill jag att min nya "bebis" skall växa och därför är min fråga: Hur mycket går det att uppgradera? Då jag ju letar delar för att öka på prestandan, vilken/vilka modeller av Mac har samma delar som jag kan använda? Jag vet att jag kan använda 168 pin DIMM minnen och tydligen max 512 RAM. Jag är intresserad av att veta egentligen allt och dina erfarenheter av densamma, goda som dåliga.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-09-21 15:36
Ursprungligen av ?+?=?:

Hej! Jag har nyligen blivit "pappa" till en PowerMac 8200/120 med 1.2gb HD och 32 RAM. Nu vill jag att min nya "bebis" skall växa och därför är min fråga: Hur mycket går det att uppgradera? Då jag ju letar delar för att öka på prestandan, vilken/vilka modeller av Mac har samma delar som jag kan använda? Jag vet att jag kan använda 168 pin DIMM minnen och tydligen max 512 RAM. Jag är intresserad av att veta egentligen allt och dina erfarenheter av densamma, goda som dåliga.

På Macoteket finns t.ex Processoruppgraderingskort till 500MHz G3. Nytt Grafikort, ATA-kort för IDE Hårddiskar, USB/Firewire-kort, Nätverkskort finns också att köpa "allt PCI" Men vad man kan använda från andra mac'ar är nog bara Hårddiskar och Minnen. Dock är ju detta mycket dyrare än att köpa en begagnad Mac med samma prestanda som din uppgraderade kan få, så detta rekommenderas då inte av mig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-21 15:42

Vill tipsa om ett bra ställe att hitta info om att hålla liv i gamla Macar (om du inte redan hittat hit)
http://www.lowendmac.com/ppc/8200.shtml

Ursprungligen av ?+?=?:

Hej! Jag har nyligen blivit "pappa" till en PowerMac 8200/120 med 1.2gb HD och 32 RAM. Nu vill jag att min nya "bebis" skall växa och därför är min fråga: Hur mycket går det att uppgradera? Då jag ju letar delar för att öka på prestandan, vilken/vilka modeller av Mac har samma delar som jag kan använda? Jag vet att jag kan använda 168 pin DIMM minnen och tydligen max 512 RAM. Jag är intresserad av att veta egentligen allt och dina erfarenheter av densamma, goda som dåliga.

har för mig att det ska vara speciella minnen till den för att undvika problem med moderkortet.

enl macoteket

DIMM 168-pin 5V EDO passar:
PowerMac 7300/7500/7600/8500/8600/9500/9600/5500*/6500* Performa 5400*/6400*

DIMM 168-pin 5V FPM passar:
PowerMac 7200/8200

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 12:17
Ursprungligen av actros:

enl macoteket

DIMM 168-pin 5V EDO passar:
PowerMac 7300/7500/7600/8500/8600/9500/9600/5500*/6500* Performa 5400*/6400*

DIMM 168-pin 5V FPM passar:
PowerMac 7200/8200

Tänkte bara passa på att varna för att de 128MB minnena som säljs av macoteket inte funkar med Sonnets uppgraderingskort till 7200/8200 eftersom de har en refresh rate på 8K jag tror de måste vara 4Ks refreshrate för uppgraderingskortet.

Senast redigerat 2004-09-23 12:54
  • Medlem
  • 2004-09-21 23:49

Det är inte lönt att lägga tid och pengar på den, tyvärr. Har du tillgång till gratis grejor så sätt i dem, har du inte det utan måste köpa nytt eller dyrt begagnat så är det bättre att du lägger ner och köper en annan modernare dator istället. Du kan säkert hitta både minnen, processor, ATA-kort och annat på ebay för hyfsade priser och till det lägga dit en större ny HD och brännare, men då har du likväl gjort av med en massa pengar och datorn känns måttligt snabbare pga långsam busshastighet och eventuellt andra flaskhalsar.

Såg precis på Macotekets hemsida att de skulle ha 1688 spänn för minsta processoruppgraderingen inkl moms men exkl frakt. För nära 2 lakan får du faktiskt en bättre begagnad G3:a iaf, om du söker runt här och på andra ställen, exv Blocket eller m a c t o r g e t.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-22 00:13

Delar

Ursprungligen av Giggs:

Det är inte lönt att lägga tid och pengar på den, tyvärr. Har du tillgång till gratis grejor så sätt i dem, har du inte det utan måste köpa nytt eller dyrt begagnat så är det bättre att du lägger ner och köper en annan modernare dator istället. Du kan säkert hitta både minnen, processor, ATA-kort och annat på ebay för hyfsade priser och till det lägga dit en större ny HD och brännare, men då har du likväl gjort av med en massa pengar och datorn känns måttligt snabbare pga långsam busshastighet och eventuellt andra flaskhalsar.

Såg precis på Macotekets hemsida att de skulle ha 1688 spänn för minsta processoruppgraderingen inkl moms men exkl frakt. För nära 2 lakan får du faktiskt en bättre begagnad G3:a iaf, om du söker runt här och på andra ställen, exv Blocket eller m a c t o r g e t.

Ok Giggs. Det låter tråkigt med alla priserna MEN det där med GRATIS var en utmärkt idé. så alla ni som har grejor liggandes till min "nya" Mac, som ni inte längre har något behov av så hör av er till mig så gör ni mig så här glad .

8200 är en 7200 i en idiotisk låda, bara att peta i mer RAM är ett helsike.
Det finns en G3 uppgradering till 7200/8200 via en PCI slot men den är mycket segare än en motsvarande CPU i ett 7500 moderkort.

Låt bli att uppgradera hårdvaran om du nu inte fåer mer minne gratis eller så!
Låt bli att uppgradera operativsystemet längre än 8.6. Av någon anledning får OS 9 grafiken på 7200 att sjunka till 6100 "hastighet". Samma effekt fås inte med 7500/100 så jag fattar inte riktigt vad det beror på för att byta ut 7200 accelerator tillägget från 9 versionen till OS 8 versioen hjälper inte.

Jag uppgraderade en 7200/90 för några år sedan med ett 7500 moderkort och en 200 MHz 604E processor köpta begagnade och mycket billigt men nu skulle jag inte kosta på en sådan burk ett nytt batteri.

En 8200 kan du använda som speldator för Marathon och DOOM eller låta den stå och mycket långsammt tugga sig igenom SETI@home men spendera inga pengar alls på den. Jag har sett 7500 burkar på loppis för 250 kr utan att köpa och dom är mycket bättre än en 8200

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-22 11:49
Ursprungligen av DrBoar:

8200 är en 7200 i en idiotisk låda, bara att peta i mer RAM är ett helsike.
Det finns en G3 uppgradering till 7200/8200 via en PCI slot men den är mycket segare än en motsvarande CPU i ett 7500 moderkort.

Låt bli att uppgradera hårdvaran om du nu inte fåer mer minne gratis eller så!
Låt bli att uppgradera operativsystemet längre än 8.6. Av någon anledning får OS 9 grafiken på 7200 att sjunka till 6100 "hastighet". Samma effekt fås inte med 7500/100 så jag fattar inte riktigt vad det beror på för att byta ut 7200 accelerator tillägget från 9 versionen till OS 8 versioen hjälper inte.

Jag uppgraderade en 7200/90 för några år sedan med ett 7500 moderkort och en 200 MHz 604E processor köpta begagnade och mycket billigt men nu skulle jag inte kosta på en sådan burk ett nytt batteri.

En 8200 kan du använda som speldator för Marathon och DOOM eller låta den stå och mycket långsammt tugga sig igenom SETI@home men spendera inga pengar alls på den. Jag har sett 7500 burkar på loppis för 250 kr utan att köpa och dom är mycket bättre än en 8200

Tack DrBoar för din nyttiga information, speciellt det där med uppgraderingen av operativsysytemet. Jag kör den på 8.0 men hade planer på att lägga in ett nyare OS. Jag vill ju inte att min nya kärlek ska bli slöare än hon redan är så då får det bli bara en liten uppgradering då.
När det gäller att byta minnen på denna typ av maskin så krävs det lite mer arbete och tid än på dagens burkar. Skruvmejsel, kabellossning och typ 5-10 minuter av ens tid, beroende på hur mycket chassit krånglar när man sedan ska sätta tillbaka den. För mig handlar detta om nostalgi och inte någon JÄTTEprestanda. Så får jag tag på lite mer minne och något större hårddisk (begagnat) så kommer denna Mac att få börja jobba igen. Och jag tror nog att det står en och annan äldre Mac runtom i Sverige just pga nostalgin. Jag har dessutom en Performa 6320 och en 2Vi bara för att göra livet ännu roligare OCH långsammare. I min ålder har man ju inte så bråttom .

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 14:05

Jag minns min 7200/90 med nostalgi. Den såldes för 4000:-...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-22 14:45

Tänk på att det inte finns några riktiga processoruppgraderingar till den modellen, de som finns är bara fulhack som man sätter i en PCI-slot.
Vissa beräkningar blir nästan G3-snabba, medans andra i princip inte snabbas upp alls.

  • Medlem
  • 2004-09-23 00:44

Ja, det enda som du ska lägga pengar på om du vill använda den är minneskretsar och en större hårddisk, men som sagt köp billigt begagnat eller tigg så att du får det gratis. Har du 8.0 nu så bör du definitivt uppgradera den till 8.1. Har för mig att den uppgraderingen är gratis och kan laddas ner hos Apple (osäker här, kan kolla om jag kommer ihåg det).

1
Bevaka tråden