Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacGamers besöker Blizzard-event

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blizzard Entertainment och Vivendi Universal Games hade i fredags en liten sammankomst om World of Warcraft i Stockholm för press och fansites. Från MacGamers var Martin Larsson och jag själv, Christofer Karlsson, på plats för att se vad de hade att dra fram ur hatten.

Ett event på slottet
Eventet hölls i Livrustkammaren som ligger i direkt anslutning till slottet. För de som inte varit där så kan det sägas att det i dag är ett museum där man visar upp rustningar och vapen från fornstora dagar.
Kan man hitta en mer stämningsfull lokal till ett event som detta?

Tillställningen började kl 16.00 med lite tilltugg och dryck. Tanken var nog att vi skulle få chansen att mingla med övriga deltagare och diskutera spelet, men det hela blev ganska stelt och de flesta snackade bara med folk de redan kände. Indelning kändes självklar; de inbjudna fansen i ena halvan av rummet och pressen i den andra halvan. Någonstans där mittemellan satt två filurer från MacGamers och diskuterade glatt allt möjligt om spel och Mac.

Skip to the chase
17.00 så började en demovisning av World of Warcraft På vägen in till rummet där presentationen hölls så gick vi genom fyra-fem olika rum fyllda med rustningar och svärd. När vi kom fram till det sista rummet hördes en mycket mycket stämningsfull musik i det nersläckta rummet (som visade sig vara titelmusiken till spelet). Det enda ljus som fanns i rummet, förutom den projekterade storbilden, kom från några få röda spotlights som var riktade upp mot väggarna.

Visningen som pågick i ca en timme hölls av självaste Chris Sigaty, producent för spelet. Han demovisade de grundläggande bitarna för hur man skapar sin karaktär, slåss, köper/säljer prylar, transporterar sig i världen etc.
Under inledningen berättade Chris att de hade varit osäkra på hur Europa-marknaden skulle ta emot ett spel som WoW. När uppskrivningen för betaversionen startade i Europa-regionen så visade det sig, och det med besked, att det finns ett enormt sug efter denna typ av spel även här.
Han meddelade även att vi som spelar i Europa till en början inte kommer kunna spela på serverar som ligger utanför vårt område (USA och Asien), men kommer släppa på det efter ett tag. Skälen till detta ska framförallt bero på betalningssätt, support och näthastighet. I samma veva så fick vi också veta att när alla regionala servrar väl kommit upp och kör den skarpa versionen av servern så kommer uppdateringarna i spelet ske över hela världen samtidigt, så när som på en möjlig fördröjning upp till 24 timmar.

Spel och interv... nähe?
Efter att den en timmeslånga genomgången av spelet var klar fick alla som ville testa spelet på de fem demodatorer som stod uppställda i rummet.

Vi var i förväg meddelade att vi få tid till att ställa lite frågor i en intervju med Chris, men i sista sekund så prioriterades tyvärr någon blaska som kallar sig för Expressen, vilket gjorde att vi stod där som två fån när allt började packas ihop vid åttatiden. Dock så lovades det att vi ska få ställa våra frågor via e-post istället. Med andra ord så kommer intervjun, men en klar tidsplan har vi inte ännu.

Med en lätt besvikelse lämnade vi de i princip tomma lokalerna för att för bege oss hem.

Bildrepotage från eventet hittar du här

Tur i oturen så tänkte vi nu passa på att ge er chansen att ställa de frågor om WoW som ni själva vill ha svar på. Posta frågorna i nyhetstråden så finns möjligheten att just din fråga kommer med i intervjun.

Du hittar denna nyhet på MacGamers.se

Tack till Erik Axetun, Axlight Produktion, för lån av kamerautrustning.

Senast redigerat 2004-09-21 01:20

argh! Hur kan dom låta Expressen gå före sveriges framsida; MacGamers!!?

Ursprungligen av johan dansk:

argh! Hur kan dom låta Expressen gå före sveriges framsida; MacGamers!!?

De hade kanske en sötare reporter, v g se filmen Notting Hill.
Bra att Sverige anses vara en så intressant marknad att vi får besök av producenten vid en sådan här promotionhändelse. Jag vill ha en ikon för en rastlöst smiley.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-21 14:52

När kommer wow släppas? Hur mycket kommer det att kosta? Kommer man att behöva använda en cd när man ska spela? Kommer det stödja ÅÄÖ?

Jag kan svara på frågorna

Ursprungligen av Rayden:

När kommer wow släppas?

Nästa månad i USA. Innan jul i Europa.

Citat:

Hur mycket kommer det att kosta?

Ingen vet. Blizzard har aldrig pratat om priserna förutom att det kommer finnas olika typer av betalmetoder som t.ex. Paypal osv. Förvänta dig dock minst 12-15 dollar per månad då Blizzard är ett bolag som gillar att ta ut lite högre priser än igenomsnittet (men med en anledning också!)

Citat:

Kommer man att behöva använda en cd när man ska spela?

Inte säker på det, men kanske inte faktiskt. MMORPG-spel behöver inte ha CDn i som piratkopierings CD-verifiering som sagt.

Citat:

Kommer det stödja ÅÄÖ?

Varför skulle WoW inte ha det? Dom satsar stort på Europa och i Europa har vi massa tecken som inte finns i den vanliga Engelska alfabetet.

Mina frågor:

Jag skulle gärna vela veta frågan om hur själv "låsningen" till USA/Europa serverna fungerar. Är det IP blockering, eller? Vad händer för mig som är både Amerikansk medborgare och Svensk medborgare som flyger mellan kontinenterna konstant och bor på båda ställena? Jag borde väl kunna spela spelet jag köpt och registrerat i USA även om jag skulle befinna mig i Europa? Tänk också på alla Amerikanska soldater som är stationerade i Amerikanska militärbaser runtom i världen, ska inte dom få spela spelet?

Kommer det finnas sevrar bara för Svenskar, eller servrar som alla i Europa måste dela på tillsammans? Onekligen skulle det vara mycket trevligt om det fanns ett par "Sweden only"-servrar samt för dom som vill "Open for all"-Europe servrar.

Kommer det vara möjligt att kunna byta mellan USA och Europa servrar med en knapp-klickning i spelet precis som i Warcraft 3, eller måste man byta betalningsmetod varje gång man vill byta? Betyder det att jag som både Amerikansk medborgare och Svensk medborgare måste ställas inför valet att spela med mina kompisar i USA och spela med mina kompisar i Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 13:59
Citat:

Mina frågor:

Jag skulle gärna vela veta frågan om hur själv "låsningen" till USA/Europa serverna fungerar. Är det IP blockering, eller? Vad händer för mig som är både Amerikansk medborgare och Svensk medborgare som flyger mellan kontinenterna konstant och bor på båda ställena? Jag borde väl kunna spela spelet jag köpt och registrerat i USA även om jag skulle befinna mig i Europa? Tänk också på alla Amerikanska soldater som är stationerade i Amerikanska militärbaser runtom i världen, ska inte dom få spela spelet?

Kommer det finnas sevrar bara för Svenskar, eller servrar som alla i Europa måste dela på tillsammans? Onekligen skulle det vara mycket trevligt om det fanns ett par "Sweden only"-servrar samt för dom som vill "Open for all"-Europe servrar.

Kommer det vara möjligt att kunna byta mellan USA och Europa servrar med en knapp-klickning i spelet precis som i Warcraft 3, eller måste man byta betalningsmetod varje gång man vill byta? Betyder det att jag som både Amerikansk medborgare och Svensk medborgare måste ställas inför valet att spela med mina kompisar i USA och spela med mina kompisar i Sverige?

Låsningen sker genom "billing address". Kan du fixa en amerikansk billing address så är det ingen fara

Alla i Europa lär behöva dela på fler olika servrar. Änsålänge finns det inte en nordisk men det är bara att hålla tummarna. Jag tippar på 20-30 servrar för Europa.

Till en början kommer du inte kunna byta servrar (utanför Europa och vice-versa, då) men efter ett tag så kommer det inte vara nån fara och då är det fritt fram efter egen fri vilja!

Hoppas ha klarat upp lite grann nu, fråga annars på ICQ/AIM om du undrar!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 00:13

Jag vill gärna se Expressens artikel om det där... Aftonbladet & Expressen är välkända för att skriva en massa skit.

Ursprungligen av Pallish:

Jag vill gärna se Expressens artikel om det där... Aftonbladet & Expressen är välkända för att skriva en massa skit.

Fast kvällstidningarna når fasligt många människor och ibland kan deras skriverier bli föremål för jättedebatter, vilket ger ett företag värdefull exponering.
Så enkelt är det.

OBS! Frågorna måste postas här senast i kväll om vi ska hinna skicka dem i tid! Värt att poängtera ytterligare än gång är också att vi inte nödvändigtvis kommer ta med alla frågor som postas, utan vi väljer dem som vi anser passar bäst.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 16:53
Ursprungligen av Christofer:

OBS! Frågorna måste postas här senast i kväll om vi ska hinna skicka dem i tid! Värt att poängtera ytterligare än gång är också att vi inte nödvändigtvis kommer ta med alla frågor som postas, utan vi väljer dem som vi anser passar bäst.

Mina SKA komma med

Vi kommer utelämna vissa tekniska och endel andra frågor som han ändå inte kan svara på. Jag kan med säkerhet säga att alla dina frågor inte kommer vara med.

1
Bevaka tråden