Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val mellan iBook/Powerbook

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan, som några av er kanske kommer ihåg så berättade jag nyligen att jag hade skaffat en gammal iBook. Detta ledde till att jag blev mac-frälst och nu inser att jag behöver mer kräm under huven (går inte ens att få igång film på min :rolleyes: )

Så mitt val står nu mellan en lite uphottad iBook G4 och en inte alls lika uphottad Powerbook, båda är 12".

iBookspec:
1GHz G4,512 MB DDR266 SDRAM (256 MB inbyggt + 256 MB SO-DIMM), 60 GB HDD, DVD/CD-RW, Bluetooth-modul, AirPort Extreme-kort
SEK 13.667,60

Powerbookspec:
1,33 GHz G4, 512 MB DDR333 SDRAM (256 MB inbyggt + 256 MB SO-DIMM), 60 GB HDD
SEK 16.555,40

Vilken skall man egentligen välja? Hur mycket mer kräm är det egentligen i en powerbook? Hur mycket kan det tänkas skilja i prestanda mellan ovanstående modeller? Tacksam för lite tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-21 11:04

Lite svårt att svara på... Allt beror på vad du har för behov. Personligen bestämde jag mig för att beställa en iBook med DVD-brännare, extra minne (så klart), samt med Airport-kort, större skärm och bättre processor... jag är medveten om att jag skulle kunna få en hyfsad powerbook för samma pris, men eftersom jag är ute efter att ersätta alla mina PC's behöver jag t.ex. DVD-brännare, vilket skulkle dra iväg priset på en powerbook.

Grafikkort har jag inte något större behov av, därför blev mitt självklara val en iBook.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 12:38

Det hela handlar ju bara om pengar. Har man pengar köper man en PowerBook med det man behöver. Är man inte berädd på att lägga ut uppåt 20k så väljer man en iBook istället.

Sedan är det Airport och Bluetooth som standard i alla Powerbooks.

Finns det inte några tester eller annat där de direkt har jämfört prestanda mellan Powerbook/iBook? Hur mycket mer grafikprestanda är det t ex? Hur utmärker sig det?

Ursprungligen av scorp:

Finns det inte några tester eller annat där de direkt har jämfört prestanda mellan Powerbook/iBook? Hur mycket mer grafikprestanda är det t ex? Hur utmärker sig det?

Kolla www.xbench.com eller www.macworld.com

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 16:37

Skulle lätt ta iBooken, om jag f i c k nån av burkarna skulle jag välja P-Booken...(skulle aldrig pröjsa för att det är en P-Book).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 16:53

Xbench verkar vara totalt opålitligt.

Ta den dator som är i bäst skick och som fungerar bäst för dig. Jag skulle ta iBooken under föruställning att skärmen, tangentbordet osv är i fint skick.

Ursprungligen av Mondo:

Xbench verkar vara totalt opålitligt.

Xbench är ganska pålitligt , "problemet" med att exakt samma dator kan ge olika resultat vid olika testkörningar verkar bero på att inte alla fattat att man ska köra xbench direkt vid uppstart , inte när man har haft datorn igång ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 17:12

själv skulle jag gå på powerbooken, jag har ägt en ibook 12" innan jag köpte min 15" poerbook.
iBooken är en väldigt trevlig dator, dock omöjlig att spela med vilket jag iof inte gör. Visst den är snygg men den känns för plastig & glappar lite överallt, och nej det är inte bara min som glappar lite här & var, samtliga ibooks jag har sett gör det (ca 30st) med glappar menar jag batteriet & när man fäller ner locket.
där är däremot powerbooken mkt bättre + att den är slimmare & snyggare.

Eftersom du verkar ha pengarna så tycker jag du kör på powerbook, om 2 år så känns det nog skönt med de där extra 330mhz och 64mb grafik....

Ursprungligen av Elias:

själv skulle jag gå på powerbooken, jag har ägt en ibook 12" innan jag köpte min 15" poerbook.
iBooken är en väldigt trevlig dator, dock omöjlig att spela med vilket jag iof inte gör. Visst den är snygg men den känns för plastig & glappar lite överallt, och nej det är inte bara min som glappar lite här & var, samtliga ibooks jag har sett gör det (ca 30st) med glappar menar jag batteriet & när man fäller ner locket.
där är däremot powerbooken mkt bättre + att den är slimmare & snyggare.

Eftersom du verkar ha pengarna så tycker jag du kör på powerbook, om 2 år så känns det nog skönt med de där extra 330mhz och 64mb grafik....

Min glappar också lite grann. Men det jag undrar är vad man egentligen får för de där extra pengarna..

Nu är det inte så att jag har fett med stash, jag är en student som just upptäckt det där med bärbart och mac.. Men när man ändå slänger ute en massa pengar så kan en liten extra slant vara värd det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-21 19:18

Vad du än gör.
1 Köp inte RAM minne på AppleStore. Svindyra.
2 Köp mer än 256 MB extra. Köp en 512 MB modul istället. Det ger betydligt mer kräm för pengarna.
3 använd en skyddsduk mellan tangentbord och skärm när du transporterar datorn. Dom sitter så nära varandra att fett på tangenterna kletar av sig på skärmen och tangenterna repar dessutom skärmen.
Vilken du sen ska köpa är dock himla svårt att avgöra. 12" är ju ganska litet så en extern skärm är ju inte dumt och då är ju Powerbooken överlägsen.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 20:18

hade jag köpt min 12" mac i dag så hade det blivit en powerbook isf en ibook
den är "bättre", snabbare, smäckrare, snyggare och det är inte så mycket skillnad i pris heller

Ursprungligen av Leloy:

hade jag köpt min 12" mac i dag så hade det blivit en powerbook isf en ibook
den är "bättre", snabbare, smäckrare, snyggare och det är inte så mycket skillnad i pris heller

Överallt säger folk att Powerbook är bättre, men när man frågar om VAD som är bättre prestandamässigt blir svaret oftast: "Eeeeh, den är snyggare och bättre".. Det jag skulle vilja veta är vad som eg är så himla mycket bättre med dem..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 22:30
Ursprungligen av scorp:

Överallt säger folk att Powerbook är bättre, men när man frågar om VAD som är bättre prestandamässigt blir svaret oftast: "Eeeeh, den är snyggare och bättre"..

Exakt. Har haft båda själv & är mkt mer nöjd med ibooken än P-booken. Om bildskärmsdubblering är jätteviktigt för dig måste du ju köra p-book, annars? Måste du ha TOPP-prestanda, kör p-book. Hade det suttit en g5a i p-böckerna hade det ju varit en helt annan "5a" (he). Nu, vete f**...

Ursprungligen av scorp:

Överallt säger folk att Powerbook är bättre, men när man frågar om VAD som är bättre prestandamässigt blir svaret oftast: "Eeeeh, den är snyggare och bättre".. Det jag skulle vilja veta är vad som eg är så himla mycket bättre med dem..

Powerbooken har en snabbare processor , grafikkort med mer minne och något snabbare hårddisk som standard och valbart ännu snabbare hårddisk.

Och som sagt på www.macworld.com så kan du hitta bra tester av de senaste powerbooksen och även ibooks , använd MWs sökfunktion, och på www.xbench.com så kan du jämföra alla PBs mot iBooks på nästan alla punkter.

Min erfarenhet är att Powerbooks är överlägsna på det mesta men skillnaderna är inte jordskredsstora mot iBooks.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-21 22:12

Jag stod också i valet mellan en iBook eller en PowerBook 12".
Jag valde PowerBooken, mest för att den var så snygg, men även för att den troligen håller längre och har ett bättre grafikkort, jag köpte till en 512a i efterhand till den från Macoteket.
Jag är så grymt nöjd med den och kan bara rekomendera!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-09-21 22:37

Den har 1,33 Ghz, 64 Mb grafik, Den är snyggare och något mindre och lättare.
Sedan så kan man koppla en extra skärm till den och få mer skrivbordsyta,
iBooken klarar bara av att spegla.
Det är vad jag kan komma på så här på rak arm. Jag personligen tyckte att det var
tillräckliga argument för att lägga till tre tusen, då man som sagt fick snabbare
processor, bättre grafikkort och kan koppla den till stora skärmen på skrivbordet.
Desutom är jag ju design fixerad när det kommer till datorer, jag vill ha en snygg dator,
och Power Booken är i mina ögen den snyggaste bärbara dator jag sätt.

Jag bestämde mig definetivt för PowerBooken när jag hadde varit nere på Macoteket
och tittat och känt på en iBook och en PowerBook bredvid varandra, då gick det inte
att komma ifrån att Powerbooken kändes så otroligt mycket mer "kvalite" om man får
säga så.

Så gjorde jag om valet en gång till så skulle jag inte tveka, jag skulle välja PowerBook!
Men vilken du en kommer att väla så tror jag att du kommer bli mer en nöjd!
Lycka till med dit köp!

  • Medlem
  • 2004-09-22 12:50

Det måste vara Radeon

Powerbooken är ganska värdelös för mig eftersom jag kör dri-trunken, som så vitt jag har förstått inte fungerar med nVidias kort än.

Med linux/x11 kan iBooken köra med externa skärmar utan något annat fix/hack; men som sagt bara analogt. Begränsningen att man bara kan spegla är något Apple har lagt in i sina OS "med flit" för att skrämma över användare från iBook till PowerBook. Verkar dumt, tycker jag - man vill väl att datorn ska vara så bra som möjligt? Jag kan ju lika gärna bli "skrämd" från iBook till IBM som från iBook till PowerBook; särskilt om jag vet att begränsningen inte är inlagd av några vettiga skäl som t.ex. kostnad, utan bara är helt artificiell.

Den går att komma runt, som sagt, och tur är väl det.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-21 22:59

Jag valde 12" PB för jag har för mig att man var tvungen att ta 14" iBook om man ville ha Superdrive och en 14" med samma upplösning som i min 12" gör inte mig nån nytta. Sen att där var en 300MHz extra och airport och bluetooth inbyggt gjorde absolut ingenting.

Har en gammal jädrans iBook också en 600a som lickvännen numera kör och den duger bra fortf inte så rapp men som surf dator gör den sitt jobb mkt bra.

  • Medlem
  • 2004-09-21 23:15

iBooken är suverän. Jag lider varje gång jag ser en iBook, eftersom jag har sålt min. Enda anledningen att jag köpte en Powerbook var för 17" skärmen. jag tror inte ens att jag skulle reflektera över att köpa en 12" Powerbook. Jag tycker den är fulare.

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Ovanstående länk leder till en fix, som ger exakt samma funktionalitet som Powerbooken har vad gäller extern skärm. Det är en fix. Inte ett hack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 07:09
Ursprungligen av stfm:

...Ovanstående länk leder till en fix, som ger exakt samma funktionalitet som Powerbooken har vad gäller extern skärm. Det är en fix. Inte ett hack.

Utan att ha lustläst har jag svårt att tänka mig att den ger DVI-utgång till iBooken. Det är en stor skillnad mellan iBook och PB. Om man ska ansluta extern skärm till iBook kan man bara spegla den interna. Men som sagt en sanning med modifikation. Det går att komma runt med hacket ovan. Men kontakten är fortfarande analog VGA-kontakt. Med andra ord halvdan kvalitet på platta skärmar. Apples platta skärmar är ju bara att glömma. De har inte analog ingång sedan flera år.
PB 12" däremot har mini-DVI kontakt som gör det möjligt att ansluta i stort sett alla skärmar (inte Apples 30"). Dessutom med betydligt bättre bildkvalitet.

  • Medlem
  • 2004-09-22 09:59
Ursprungligen av István:

Utan att ha lustläst har jag svårt att tänka mig att den ger DVI-utgång till iBooken. Det är en stor skillnad mellan iBook och PB. Om man ska ansluta extern skärm till iBook kan man bara spegla den interna. Men som sagt en sanning med modifikation. Det går att komma runt med hacket ovan. Men kontakten är fortfarande analog VGA-kontakt. Med andra ord halvdan kvalitet på platta skärmar. Apples platta skärmar är ju bara att glömma. De har inte analog ingång sedan flera år.
PB 12" däremot har mini-DVI kontakt som gör det möjligt att ansluta i stort sett alla skärmar (inte Apples 30"). Dessutom med betydligt bättre bildkvalitet.

Nej, det stämmer ju faktiskt. Det är ju en begränsning, även om den förmodligen inte spelar någon jätteroll för många. Att inte kunna ha en Appleskärm är ju trist, det håller jag med om.

Kvalitetsskillnaden är olika med olika platta skärmar. På vissa skärmar ser man bara skillnad när det finns bilder med rasterliknande strukturer, och man rör på ett fönster. Det finns en minimal ostadighet, som blir tydligare då.

Ursprungligen av István:

Utan att ha lustläst har jag svårt att tänka mig att den ger DVI-utgång till iBooken. Det är en stor skillnad mellan iBook och PB. Om man ska ansluta extern skärm till iBook kan man bara spegla den interna. Men som sagt en sanning med modifikation. Det går att komma runt med hacket ovan. Men kontakten är fortfarande analog VGA-kontakt. Med andra ord halvdan kvalitet på platta skärmar. Apples platta skärmar är ju bara att glömma. De har inte analog ingång sedan flera år.
PB 12" däremot har mini-DVI kontakt som gör det möjligt att ansluta i stort sett alla skärmar (inte Apples 30"). Dessutom med betydligt bättre bildkvalitet.

Video-adaptern till iBooken är inte heller så bra. Köpte till den för att kunna ha iBooken som "multimediamaskin" på landet och överallt där man vill. Men en DVD-film blir rätt blockig på TVn, särkilt mörka partier. Så där är PowerBooken sannolikt betydligt bättre.
(Har den inte en inbyggd S-videokontakt också?)
I övrigt så är jag tvärnöjd med min iBook; smidig, bra batteritid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-22 09:01

iBooken har bättre batteriautonomi än PowerBoken. Det tycker jag är iBookens stora fördel över PowerBooken.
När det gäller kvalité, så har jag haft en PB12" rev A alltsedan de kom ut för över 1,5 år sen. Jag har använt och konkat runt den mycket flitigt. Den känns varken sliten eller glappig vid det här laget.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 09:10
Ursprungligen av pichia:

iBooken har bättre batteriautonomi än PowerBoken. Det tycker jag är iBookens stora fördel över PowerBooken.

Man kan väl nästan säga att det är iBookens enda fördel över powerbooken, rent prestationsmässigt. Däremot finns ju andra faktorer som väger in, som till exempel pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 09:30

Powerbooken är mindre
Powerbooken känns mer kvalite
Powerbooken har dubbla grafikminnet
Powerbooken har 330mhz mer
Powerbooken klarar av mer minne
Powerbooken klarar högre upplösning & utan något hack
Och som jag tidigare skrev, om 2 år är du glad över de extra mhz & grafikkortet.

Ursprungligen av Elias:

Powerbooken är mindre
Powerbooken känns mer kvalite
Powerbooken har dubbla grafikminnet
Powerbooken har 330mhz mer
Powerbooken klarar av mer minne
Powerbooken klarar högre upplösning & utan något hack
Och som jag tidigare skrev, om 2 år är du glad över de extra mhz & grafikkortet.

Lägg till ett skönare tangentbord med... :rolleyes:
Mitt sinne lutar åt en Powerbook, men för tillfället är inte denna del avm in person överens med min plånbok.. Vatten och bröd i någon månad kanske?

Hur är det med batteritiderna mellan modellerna? (Ja, jag vet.. Just nu är jag lite lat)

Kan också tala om att jag i några svaka ögonblick funderat på 12" PC, men slagit bort det rätt fort, med tanke på att de är lika dyra som en Powerbook..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-22 12:37

Jag har visserligen inte fått min iBook ännu, men den kommer vilken timme som helst nu.

Men det där med 330MHz mer är ju bara en halvsanning... man kan lätt få 1.2GHz på iBook'en om man lägger till lite (fortfarande billigare än PB). Så 130 MHz mer, tack!

Måste ändå tillägga att jag lätt hade valt en PB om jag hade haft tillräckligt med pengar... mitt krav på en bärbar är nämligen (bl.a.) minst 15"-skärm...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-09-22 13:31

Skrämd att köpa IBM var nytt för mig...

  • Medlem
  • 2004-09-22 14:04
Ursprungligen av onnyt:

Skrämd att köpa IBM var nytt för mig...

Det var bara ett exempel; poängen var att det är dumt av Apple att försöka "skrämma mig" bort från en av deras egna datorer för samtidigt hoppas att jag väljer en annan av deras i stället.

Bevaka tråden