Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Michael a.k.a. Agent Cooper

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:44

Inspirerad av David Lynch tv-serie Twin Peaks valde jag namnet Agent Cooper, men heter egentligen Michael. Jag är 24 ar, har bott större delen av mitt liv i Sverige, ett halvar i Tjeckiska Prag och nu snart 1,5 ar i Spanien (Sevilla, Granada och nu sen 2 manader tillbaka i metropolen Barcelona. Har jobbar jag till en del med telekommunikation men ocksa tillsammans med ett par personer som formar ett kreativt kollektiv vid namn Epedemic Factory. Hand i hand bidrar jag med sma skapelser till IDKA i Gävle (Institutet för Digitala KonstArter) som kort och gott är en mötesplats för kreativt hungriga människor där man kan lära sig allt fran ProTools till Final Cut och sedan använda sig av dom studios som finns där. (www.idka.net)

Mitt första möte med en dator var en gammal ZX Spectrum med hela 16KB RAM , massa färger och ljudkort, häftiga spel och en del programmering i Basic, det här var väl runt 1986, först 1993 köpte jag mig min första dator, en Amiga 600.

Första mötet med Macintosh var genom min klasskamrat första aret pa gymnasiet, en PowerMac 6400 tror jag, jag blev väldigt imponerad jämfört med de intryck jag haft med andra vänners PC-burkar. Intrycket lag i att det var annorlunda och det lockade fram en enorm nyfikenhet. Mindre än ett ar senare köpte jag mig en PowerBook 190, 24 MB RAM, graskaleskärm och annat lyxigt, billig var den ju. Den körde jag slut pa efter tre ar da den en dag gav ifran sig ett litet rökmoln, slutsats: total kortslutning. Kort därefter blev det en 6400/200 som jag maxutrustade tills jag 2 ar senare fick en 8600a med ett G3/400-kort, i och med den datorn hade jag mitt första möte med OS X, dock tog det ett halvar innan jag helt gick över fran OS9. Olyckligtvis hade den inte nagon lang livstid, den dog i en flytt av nagon anledning.

Ett halvar senare köpte jag mig en helt ny Mac för första gangen och ville ha nagonting bärbart da jag skulle ner till Spanien, det blev en PowerBook G4 12" 867a, maxutrustad. Och här är jag idag, jobbar med videoredigering, foto, design men även en del musik, och allt i den där lilla aluminiumbiten med en storlek pa mindre än ett A4-blad, lite tyngre dock. En utmärkt lösning när jag ville begränsa mitt materiella liv till 2 resväskor utan att begränsa skaparmöjligheter.

När jag inte jobbar är det sociala umgänget en stor del av mitt liv, men ocksa biobesök, konserter (mängder av underbar elektronisk musik i Barcelonas oändliga djungel av klubbar och barer) och den Brasilianska nationalsporten Capoeira.

Sadar lite vid sidan om allt annat pluggar jag smakurser pa distans med Lunds Universitet och utvecklar mina sprakkunskaper här pa hemmaplan (spanska, katalanska).

Det här är jag, stereosamplande, och medlem i 99mac sen maj 2002.

Foton kommer snart...

/Michael

Senast redigerat 2004-09-21 00:32
  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 00:30

Ett par bilder...

Det här är jag...

Ursprungligen av Agent Cooper:

Hand i hand bidrar jag med sma skapelser till IDKA i Gävle (Institutet för Digitala KonstArter) som kort och gott är en mötesplats för kreativt hungriga människor där man kan lära sig allt fran ProTools till Final Cut och sedan använda sig av dom studios som finns där. (www.idka.net)

Låter intressant! berätta mer?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 01:42

Institutet för Digitala KonstaArter

Ursprungligen av johan dansk:

Låter intressant! berätta mer?

Okej, den som verkligen kan berätta detta är ju min vän Viktor som jobbar där, men jag ger dig en så bra bild som möjligt.

IDKA enligt dom själva är:

IDKA är en mötesplats i Gävle för skapande människor som vill utforska den digitala teknikens konstnärliga möjligheter. Vi erbjuder utbildningar på olika nivåer inom digital ljud- bild- och filmredigering samt inom interaktiv experimentverksamhet med datorer. Utbildningarna spänner från korta introducerande workshops, till avancerade kurser i elektroakustisk komposition.

Tillgång till studios
Efter avklarad grundutbildning erbjuder IDKA dig att fritt boka studiotid. Förutom utbildningar arrangerar IDKA konserter med elektronisk musik samt föreläsningar och seminarier om konst och teknik. IDKA är ett ickekommersiellt institut med syfte att främja konstnärlig utveckling och korsbefruktning inom digital musik, bild och film.

IDKA enligt mig:

Ett jätteschysst ställe där man kan få både en introduktion och vidareutveckling av sina kunskaper i allt från Photoshop, After Effects, Fincal Cut och DVD Studio Pro till ProTools och interaktiv multimedia. Man ringer t.ex. till Viktor (som jobbar där) och säger att man är intresserad av en kurs, sist jag gick betalade jag ungefär 450 kronor för en introduktionskurs till ProTools på 8x3 timmar, sen går man kursen, får en massa ny kunskap och lust att prova, bokar en tid i en av de studios dom har (bild, film, ljud, interaktivitet) och sitter där och skapar i 100% Mac-miljö, har för mig att dom fick in en del trevliga G5:or. Efter kursen får man tillstånd att använda sig av den studio man har gått kursen i och registrerar sig helt enkelt som användare, nästan helt gratis. Responsen har blivit enorm och kurserna fulla av alla möjliga människor, så det är ju en möjlighet för folk att lära känna andra, t.ex. radioproducent möter filmare.. målare möter DJ etc.

Dessutom annordnas möten mellan olika instutitioner, föreläsare etc. Calle Dernulf från P3 var på besök för 2 år sedan och gjorde en heldagsföreläsning om den elektroniska musikens historia.

Filmdelen har vad jag vet lockat till sig allt från studenter som vill utveckla sina färdigheter till äldre konstfilmare som vill prova på nya tekniker. Ljuddelen har sin grund i elektroakustisk musik och även här existerar en hel del samarbeten med t.ex. Stockholm... Bourges i Frankrike.. etc..

Mer detaljerad information kan du/ni få på www.idka.net eller helt enkelt ta och ringa Viktor på 026 - 15 59 36

IDKA är det bästa som hänt i kreativ väg i gävleområdet enligt min mening och borde finnas överallt. En förebild är vad det är.

Haha, kul med en till Capoeirista här! Själv tränar jag Regional i gruppen Volta ao Mundo i Göteborg. Har tränat i över 4 år, men har just nu ett litet uppehåll på grund av dåliga knän. Vore kul att höra lite mer om din Capoeira-bakgrund!

Muito axé,

Java

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 08:22
Ursprungligen av capojava:

Haha, kul med en till Capoeirista här! Själv tränar jag Regional i gruppen Volta ao Mundo i Göteborg. Har tränat i över 4 år, men har just nu ett litet uppehåll på grund av dåliga knän. Vore kul att höra lite mer om din Capoeira-bakgrund!

Muito axé,

Java

Hej! Tjao, jag blev först intresserad av Capoeira för ett par ar sedan men kunde aldrig hitta nagon grupp i Gävletrakten när jag bodde där, men sen när jag pluggade i Granada i Spanien hittade jag gruppen Nagó med Professor Falcao (Regional), där höll jag pa under ett par manader i början av det här aret, var ocksa pa väg att gradera första steget, men fick rätt kraftiga förhinder i och med jag hade slitit pa kroppen nagot fruktansvärt, nu har jag gjort ett uppehall under sommaren och haller i skrivande stund pa att ateruppta det hela, men här i Barcelona och under lite annorlunda förhallanden. Jag trivs väldigt bra med Capoeira, det är skönt att halla pa med det, lite av en frihet med en massa rytm och grejjer, ja du vet ju själv. Jag tyckte jag lärde mig en hel del under kort tid och blev helt glad av att göra en massa akrobatiska rörelser i koordination, men som sagt, sen sa kroppen ifran när det blev för mycket under kort tid.

Michael

Kanske lite OT, men jag kan inflika att jag ägnat MÅNGA timmar de senaste dagarna åt att se hela andra säsongen av Twin Peaks.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 09:06
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kanske lite OT, men jag kan inflika att jag ägnat MÅNGA timmar de senaste dagarna åt att se hela andra säsongen av Twin Peaks.

OT är det ju inte, vi pratar ju om oss själva i den här delen av forumet. En fraga, hur ser fördelningen ut av avsnitten av hela serien? 3 DVD-boxar (1säsong/box/10 avsnitt)? Jag sag en säsong här pa "El Corte Ingles", men när jag kikade pa boxen fanns mest skum textning pa skumma sprak och en mojlighet att lyssna pa dubbad Twin Peaks till Spanska. Jag vet inte jag... vill ju ha orginal ju.

Hoppsan - höll på att glömma att svara på din fråga. Så vitt jag vet finns bara första säsongen av Twin Peaks utgiven på DVD. Det jag tittade på var (numera digitaliserade) videoinspelningar från tiden då det sändes på TV.

Trevligt att se det igen. David Lynch är alltid full av överraskningar.

1
Bevaka tråden