Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När beräknas nästa PowerBook komma?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en ny 15" PowerBook. Men eftersom det var fem månader sen 1,5GHz-modellen presenterades och Powerböckerna i genomsnitt uppdateras alla sex månader, och jag fortfarande inte har hört något rykte så ville jag kolla med er.

Har ni hört något?

Jag vet att det inte blir någon G5-PowerBook men hur ser det ut med speedbumps på G4-fronten? Det har väl varit kärvt där med? Och vad kan de nya hastigheterna bli? 1,75, 1,8, 2GHz? Om det bara blir en 1,6GHz så kan det ju kvitta. 2 GHz skulle däremot sitta fint...

Beställer jag en idag så kommer det en ny modell imorgon, benhårt...

  • Medlem
  • 2004-09-20 15:14

Risken är nog att det dröjer lite längre. Jag tror inte att det just för tillfället finns någon snabbare G4, och Dual Core eller G5 kan nog dröja en stund, men vad vet jag?

Om du har en 1Ghz, är det verkligen nödvändigt att uppgradera redan?

Jag undrar vilka roliga finesser dom kan hitta på vid en uppgradering förutom speedbump?

Det känns som om dom är ganska fullmatade med den senaste tekniken, eller har jag fel?

Ursprungligen av Björnström:

Jag undrar vilka roliga finesser dom kan hitta på vid en uppgradering förutom speedbump?

Det känns som om dom är ganska fullmatade med den senaste tekniken, eller har jag fel?

PCI-express... Enda jag kan komma på, men det vore nog inte så troligt...

Bättre batteritid vor väl trevligt.

  • Medlem
  • 2004-09-20 15:28

Jämfört med andra bärbara har de ju ganska bra teknik. Om systemet blir upplösnings-oberoende iom Tiger, så kan ju upplösningen på skärmarna bli högre. Med dagens system, skulle i alla fall inte jag vilja ha högre upplösning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-20 15:53

Digitalt ljud ut, 5.1 på iMacen känns ju som det gärna får propagera ner till powerbooken. Sen skulle ju FireWire 800 eller självlysande tgb till 12" inte skada. Andra saker är väl superdriven som är 4x medan eMac har sin på 8x nu (dvd-bränning alltså). Känns som en del 'uppgraderingar' skett på andra burkar så jag tror dessa kommer med nästa rev. Sen om det blir i Juni 2005 med G5 eller i oktober låter jag vara osagt

Ursprungligen av d99gnu:

Digitalt ljud ut, 5.1 på iMacen känns ju som det gärna får propagera ner till powerbooken. Sen skulle ju FireWire 800 eller självlysande tgb till 12" inte skada. Andra saker är väl superdriven som är 4x medan eMac har sin på 8x nu (dvd-bränning alltså). Känns som en del 'uppgraderingar' skett på andra burkar så jag tror dessa kommer med nästa rev. Sen om det blir i Juni 2005 med G5 eller i oktober låter jag vara osagt

Finns det sådana små DVD-brännare med 8x-bränning öht? Bara en fråga, har aldrig sett någon.

Ursprungligen av Leftrustle:

Finns det sådana små DVD-brännare med 8x-bränning öht? Bara en fråga, har aldrig sett någon.

Dell har kört med det ett bra tag.

Jag skulle gärna se en upplösning på 1440x960 eller 1536x1024. För en del är det smått men valfriheten borde finnas där. 1280x854 är aningen för blaffigt för mig. För PS vore en högre upplösning perfekt.

Hybernate-mode vill jag se, dvs spara RAM till hårddisken och sedan stänga av maskinen helt. Snabbare DVD-brännare är inget måste, satsar ändå på en extern. 2GHz skulle vara skönt. 100GB hårddisk med 5400rpm och 80GB med 7200rpm. Förstår inte hur man kan köra med 4200rpm:are...

Men det viktigaste är att den kommer snabbt. Jag orkar inte vänta till jul. Då är kanske pengarna redan slut

Jag har en HP med 15" 1680x1050 - älskar verkligen den skärmen. Lite skumt att den burken bara kostar 12.000 trots att "allt" ingår. (iofs en helt annan diskussion)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 18:04
Ursprungligen av Björnström:

Jag har en HP med 15" 1680x1050 - älskar verkligen den skärmen. Lite skumt att den burken bara kostar 12.000 trots att "allt" ingår. (iofs en helt annan diskussion)

Vilken HP-modell är det du har?

  • Medlem
  • 2004-09-20 17:22

Jag tycker att Apples 17" med 1440x900 är perfekt. Med exposé behövs inte högre upplösning tycker jag. Jag har inga som helst problem att göra layouter med den skärmen.

Däremot tycker jag att min HP med 14- eller 15"-skärm (vet faktiskt inte vilket det är) blir för litet ibland. Jag har perfekt syn, så de har inte med det att göra, men man blir tröttare av att sitta med så småttig text.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att Apples 17" med 1440x900 är perfekt. Med exposé behövs inte högre upplösning tycker jag. Jag har inga som helst problem att göra layouter med den skärmen.

Däremot tycker jag att min HP med 14- eller 15"-skärm (vet faktiskt inte vilket det är) blir för litet ibland. Jag har perfekt syn, så de har inte med det att göra, men man blir tröttare av att sitta med så småttig text.

Jag har också en Powerbook 17" med 1440x900 och det är rejält stora ikoner tycker jag. Samtidigt får jag erkänna att min 15.4" Wide 1680x1050 är för litet om man inte är van, jag fick ont i huvudet första två dagarna efter "semestern" när jag vande mig vid datorn.
Nu känns sjuttontummaren enorm.

Det är en HP Nx7010 jag har med "UWXGA"-skärm.

Jag skulle framför allt vilja se en strömsnålare processor för längre batteritid. Tycker dagens G4-or har för kort batteritid.

Intels Centrino-plattform är ju underbar i det avseendet. De bärbara vi har på jobbet kommer lätt upp i 5h medans min PB klarar 3. Sen är de snabba också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 17:55

Lysande tangentbord för alla, 128mb som standard i grafikkortet för 15" & uppått, större HD.

Det skulle vara bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-21 00:59

Urk. Björnström kör PeCe...

DDR2-minnen skulle ju vara trevligt.

Sen är ju alltid längre batteritid och mindre vikt sådant jag skulle vilja ha.

Har inte heller sett några rykten om PowerBook. När den senaste modellen kom spekulerades det i om det var den sista innan PowerBook G5 kommer. PowerBook G5 ligger fortfarande långt fram i tiden enligt alla uppgifter, frågan är hur långt? Om PB G5 dröjer riktigt länge måste Apple komma ut med en ny PB G4. Men om Apple Fixar att göra en PowerBook G5 till nästa vår t.ex, blir det en ny modell av PB G4 i väntan på den?

Förut höll Apple 6-månaderscykeln ganska bra på PowerBook, men sen har det varit lite upp och ner på den fronten (PB15" tog t.ex. ett år på sig). Framförallt måste det ju finnas bättre processorer att stoppa i datorn, annars kommer alla bara att klaga på uppdateringen och då är det bättre att inte uppdatera alls (enligt många).

Det har varit tunnsått med rykten kring hur utvecklingen av G4 för PowerBook går, ett av de få jag sett är detta och hur trovärdigt det är vet jag itne. Men om Apple vill och kan hålla sin uppdateringcykel så borde en ny PowerBook komma rätt snart.

Kul! Oktober tänker dom visa upp dual-core processorn.

Kan alltid drömma: Dual Core 2ghz, Radeon Mobility 9800... Kommer dock knappast att hända då jag vet att om man har alldeles för stora förväntningar på en sån här typisk sex-månaders uppgradering så blir man besviken, om det inte skulle visa sig att Apple revampar sina Powerbooks igen så att säga

1
Bevaka tråden