Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

802.11-nät, hur påverkar b g osv. ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 00:23

Om man sätter upp ett nät baserat på endast 54 Mbits 802.11g komponenter, tex en ariport express osv. Med PC och Mac blandat. Hur påverkas nätet om man sedan kommer in med en laptop med endast 11 Mbits 802.11b ?

Jag har hört att hela nätet dras ned till den lägsta gemensamma nämnaren så att säga.

Detta oroar mig för om jag har ett Netgear nät som är helt igenom 802.11G Dual (teoretiskt 108Mbits), då slöar ju tex en Apple med airport ned nätet? Dessutom om jag köper en wifi-DVD med 802.11b så blir det ännu sämre. 11 Mbits istället för runt 100 som max.

Hoppas ni förstår mitt välfärdsproblem, kalla det gärna lyxproblem.

det dras ner till 11b om du har en sak i nätverket som använder sig av detta
har jag uppfattat

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-21 14:08

Nej, det stämmer inte. Åtminstone den NetGear-router jag har hemma fungerar med både 54 och 11 Mbps-enheter samtidigt i respektive hastigheter.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 01:55

Vilken soppa! Hur vet man vad som verkligen gäller? Någon nätverkstekniker som kan reda ut lite begrepp kanske?

> Blabar : Har jag hört också.

> memark : Kollade på en NetGear med dual, 108Mbits alltså. Låter bra om denna funkar..

  • Medlem
  • 2004-09-22 02:07

Med mitt 3com är det så illa att 11g-enheter tappar uppkopplingen lite sporadiskt om man kopplar upp en 11b till nätverket. Det kanske går att fixa, men jag sålde iBooken så jag bryr mig inte längre.

1
Bevaka tråden