Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Baron

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-19 22:22

Hejsan! Jag heter Per Ljunghall, 32 år, bor med sambo, son och sambos dotter.
Jag har alltid haft mac, ända sedan farsan släpade hem en SE från jobbet att arbeta hemma på. Hemma har jag två macar i drift, och gör mitt bästa för att datorisera hela hemmet. Jag går igång på musik, litteratur, film och massmedia.
Jag är journalist och redigerar dagstidningar i QuarkXPress, oftast i OS9.
Jag har haft mycket stor nytta av 99mac och hoppas att även jag är en tillgång för dem som behöver hjälp.

  • Medlem
  • 2004-09-19 23:02

Skönt med fler som fortfarande använder OS 9, även om det inte är ditt eget beslut, antar jag, utan arbetsgivarens?

  • Medlem
  • 2004-09-19 23:07

yep, de flesta tidningar jag har varit på har kört QXP i OS9. Helsingborgs Dagblad kör QXP i Win2000... men det funkar. Jag tvingades inse att Windows hade några funktioner Macen saknar, men det kanske var en eller två. Det var lättare att hitta saker win saknar som mac har...

Hej Per!

Då är vi inom samma bransch.

Jag har jobbat med alla möjliga tekniker för att framställa sidor. Var med redan på blytiden *LOL* Sen var det pappersombrytning några år tills det kom en konstig beigefärgad manick i mitt liv.
Sen dess har det varit sidombrytning/redigering med Mac.

Så länge jag får jobba i Macmiljö bryr jag inte om vad programmen heter *s* Det går alltid att lösa, även om dem skulle nu råka heta Indesign *LOL* vilket jag har sett att du är en benhård motståndare till*ler*

Hoppas att du ändrar din unpfattning nån vacker dag.
(Det är inte så enkelt för mig & mina arbetskamrater heller … men vad gör man?)

Ha det!

JJ

Baron och jag har ju många sköna diskussioner, men jag uppfattar inte honom som *mot* InDesign, snarare som *för* Quark, och det är en liten nyansskillnad där

  • Medlem
  • 2004-09-20 21:18

Tack! Nej, jag är absolut ingen motståndare till ID. Jag ser fram emot att få lära mig det på ett eller annat sätt. Om jag inte får fast jobb på nåt ställe som väljer att satsa på QXP så lär jag bli tvungen att lära mig ID. Annars måste jag avsäga mig intresset att jobba på exempelvis AB. Jag jobbade ju faktiskt rätt länge på HD i Win, och lyckades till och med vinna pris för en sida jag gjorde där... Så ID funkar nog.

http://www.ljunghall.nu/jobb/Bild/hd2s88.jpg

1
Bevaka tråden