Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stänger iPodDownload

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har stängt ner en sajt som erbjöd en plug-in till iPod. Anledningen var att den gav möjlighet att flytta filer tillbaka ifrån iPod:en till iTunes.

http://www.macworld.com/news/2004/09/16/ipoddownload/index.php

vilken tur att man han tanka hem det innan då

  • Medlem
  • 2004-09-17 16:30
Ursprungligen av abens:

vilken tur att man han tanka hem det innan då

Prixis

  • Medlem
  • 2004-09-17 16:35

Hur kan det vara förbjudet att tillverka program till iPod?

Ursprungligen av abens:

vilken tur att man han tanka hem det innan då

kan nån skicka det ?? bizonoxe@hotmail.com

Du kan hämta det här:

http://ipoddownload.cassiel.info/

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 16:42

Vill också ha!

Det kunde man ju räkna ut. Därför drog jag hem programmet direkt och stoppade in det i braatthaprograminstallationsarkivet

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-17 17:02

Nån mer än jag som upptäckte att det inte gick att kopiera AAC, bara MP3?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 17:10
Ursprungligen av skamuel:

Nån mer än jag som upptäckte att det inte gick att kopiera AAC, bara MP3?

Om det är så vill jag inte ha längre. Stämmer detta?

Ursprungligen av skamuel:

Nån mer än jag som upptäckte att det inte gick att kopiera AAC, bara MP3?

Det fungerar väl perfekt med AAC!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 17:54

Tackar & bockar...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 18:47

Töntigt av apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 19:20

Sådana program finns det massor av. Själv har jag använt iPod Viewer.

Ursprungligen av Mondo:

Sådana program finns det massor av. Själv har jag använt iPod Viewer.

Tänkte det också, men var det för att det var ett insticksprogram till iTunes kanske?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-20 21:31
Ursprungligen av Kristofer G:

Tänkte det också, men var det för att det var ett insticksprogram till iTunes kanske?

Kanske det

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Kanske det

Någon anledning till att de stängde just detta programmet men inte alla 77 andra måste det ju finnas?

Ursprungligen av stry:

Ja, men som sagt. Det behövs ju inget jäkla program för att koperia låtar . Funkar ju som en extra hårddisk. Så då får de jaga alla datorägare, eller iaf PC-ägare där det funkar så. Vet ej med begränsningarna i MacOS som sagt.....

Det funkar likadant i Mac OS X.

Ursprungligen av Kristofer G:

Någon anledning till att de stängde just detta programmet men inte alla 77 andra måste det ju finnas?

För att det är en plug-in till iTunes. Andra plug-ins som har möjliggjort fildelning och dyl innefrån iTunes har också stoppats.

Ursprungligen av thevil:

Det funkar likadant i Mac OS X.

För att det är en plug-in till iTunes. Andra plug-ins som har möjliggjort fildelning och dyl innefrån iTunes har också stoppats.

Exakt! Detta påstod jag tidigare i diskutionen, men fick en skum kommentar tillbaka, som jag ville ha svar på.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 19:16

Vad är det som är så krångligt? På PC kan jag enkelt gå in i en filhanterade, förslagsvis Totalcommander/wincommander och så kopierar jag bäst jag vill mellan hårddisk och iPod.

Går ej detta i Mac OS??

Ursprungligen av stry:

Vad är det som är så krångligt? På PC kan jag enkelt gå in i en filhanterade, förslagsvis Totalcommander/wincommander och så kopierar jag bäst jag vill mellan hårddisk och iPod.

Går ej detta i Mac OS??

Det är väl hårdiskfunktionen i iPoden?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 19:30
Ursprungligen av Kristofer G:

Det är väl hårdiskfunktionen i iPoden?

Ja, men det går ju att kopiera över låtar från iPoden till disken osv. De ligger ju som "dolda filer" i mappen: \iPod_Control\Music Undra om det var det som inte funkar i MacOS? För vad är annars så hemskt med funktionen att flytta filer från iPod till iTunes som fick Apple att ta bort programmet.

The Deal

Ursprungligen av stry:

Ja, men det går ju att kopiera över låtar från iPoden till disken osv. De ligger ju som "dolda filer" i mappen: \iPod_Control\Music Undra om det var det som inte funkar i MacOS? För vad är annars så hemskt med funktionen att flytta filer från iPod till iTunes som fick Apple att ta bort programmet.

Apple har ju lockat på skivbolagen genom att lägga in begränsingar av kopieringsmöjligheterna. Det är tema "Don´t Steal Music" som går igen. Apple kommer troligtvis att jaga alla de innovatörer som öppnar för fri disposition av musiken. Kolla vad som hände med lösningen som gjorde det möjligt at streama den egna iTunes-musiken. Locket på och sedan en möjlighet att låta kranen droppa, men inte strömma. Att iPodDownload jagades av Apple-Law-Department var angivligen för at det använde iTunes-kod "olagligt". Tja, en plugin-lösning kan knappast göra något annat, givet rättsläget i USA. Så, stoppa möjligheten att patentera intellektuella rättigheter ...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 19:42
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Apple har ju lockat på skivbolagen genom att lägga in begränsingar av kopieringsmöjligheterna. Det är tema "Don´t Steal Music" som går igen. Apple kommer troligtvis att jaga alla de innovatörer som öppnar för fri disposition av musiken. Kolla vad som hände med lösningen som gjorde det möjligt at streama den egna iTunes-musiken. Locket på och sedan en möjlighet att låta kranen droppa, men inte strömma. Att iPodDownload jagades av Apple-Law-Department var angivligen för at det använde iTunes-kod "olagligt". Tja, en plugin-lösning kan knappast göra något annat, givet rättsläget i USA. Så, stoppa möjligheten att patentera intellektuella rättigheter ...

Ja, men som sagt. Det behövs ju inget jäkla program för att koperia låtar . Funkar ju som en extra hårddisk. Så då får de jaga alla datorägare, eller iaf PC-ägare där det funkar så. Vet ej med begränsningarna i MacOS som sagt.....

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-21 19:55
Ursprungligen av stry:

Vad är det som är så krångligt? På PC kan jag enkelt gå in i en filhanterade, förslagsvis Totalcommander/wincommander och så kopierar jag bäst jag vill mellan hårddisk och iPod.

Går ej detta i Mac OS??

Jodå, men så ligger där en filstruktur från helvetet också.

Det går att föra över filerna ifrån iPod till Mac genom terminalen, men det är ett rent helvete om du inte är ganska bevandrad i UNIX. Filerna ligger nämligen helt huller om buller i massa mappar som heter saker i stil med F10, F11 etc.

Personligen tycker jag att Apple beter sig som idioter i detta fallet, förväntar dom sig att om man råkar ut för t ex en hårddiskkrash så ska man inte kunna använda sin lagrade musik på sin iPod som backup? Jag menar, det är ju min musik - jag ska kunna föra över den till och från vilken hårddisk jag vill! Detta visar bara hur sjuk USA:s DMCA-lag är, och hur den enbart ser till företagens rättigheter, men inte slutanvändaren. För att inte tala om att detta visar att Apple är lika god kålsupare som resten av gänget, det kan prata om user rights hit och dit, men i slutändan så använder dom fortfarande sina advokater för att skrämma en liten utvecklare som är lite för obekväm för deras musikimperium.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-22 12:24

Är det någon som vet vad det är för format på databasfilen som ligger på iPoden och håller reda på alla låtar?
Jag trodde det skulle vara en XML-fil eller något liknande, men det var en binärfil av något slag.

1
Bevaka tråden