Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CVS-frågor (nybörjarnivå)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 23:31

Hej

Har suttit och läst igenom Apple developer cvsoverview men blir ändå inte riktigt klok.

Har haft behov av versionshantering länge men aldrig tagit tag i det. Nu undrar jag om ni har lust att hjälpa en okunnig komma igång.

Har lite problem med att jag inte vet hur man 'döper' projekt...

Säg att jag har en ekonomihemsida vars filer ligger i ~/Documents/ekonomi/ där all research m.m. ligger. det finns även en www-mapp däri ( ~/Documents/ekonomi/www ) där samtlig källkod för webbplatsen ligger.
Nu vill jag lägga till det här projektet (endast www-mappen) i cvs:en under kodnamnet 'ekonomisidan' och när jag exporterar så vill jag att www-filerna ska hamna i ~/Sites/ekonomi/

Sen har jag ~/Documents/korpen/ där allt rörande mitt korpfotbollslag ligger. Även där finns en www-mapp där all källkod tillhörandes webbplatsen ligger. Den www-mappen vill jag också lägga till i cvs:en men under projektnamnet 'korpen'. Äsch, ja ni förstår... jag har knappt någon kunskap alls om hur det här fungerar.

Vore väldigt väldigt tacksam om någon vänlig själv kunde förklara och tipsa om hur man använder och utnyttjar cvs på bästa vis under mac os x.

Vill/måste lära mig mer om hur man använder branches, hur man ser vilka branches som finns?

Hur ser man för övrigt vilka projekt man lagt in i CVS:en ?

Hoppas någon orkade läsa igenom hela inlägget och kan svara på någon av frågorna
Mvh
Ivar

ps. Finns det något GUI-program man absolut borde börja använda istället för att köra via terminalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 00:35

Nu har jag testat mig fram lite granna och fått reda på att man kan använda XCode som GUI för CVS. Stämmer det?

Jag får det inte riktigt att fungera nämligen, jag lyckas konfigurera SubEthaEdit som external editor ialla fall men jag förstår inte riktigt hur jag aktiverar 'CVS-mode'

Om du ändå ska köra cvs för första gången kan jag rekommendera subversion som ett vettigare alternativ.

http://subversion.tigris.org/
http://svnbook.red-bean.com/svnbook-1.0/index.html
http://www.codingmonkeys.de/mbo/
(du _måste_ inte köra apache2 modulen, svnserve funkar fint)

vad gäller din fråga så döper du inte projektet som sådant, utan du importerar katalogen projektet ligger i, och cvs/svn kommer referera till katalognamnet som namnet på projektet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 22:37
Ursprungligen av johan dansk:

[...]
vad gäller din fråga så döper du inte projektet som sådant, utan du importerar katalogen projektet ligger i, och cvs/svn kommer referera till katalognamnet som namnet på projektet..

Ah, hittade på en av apples sidor hur man använder alias

cvs import -m <log_message> [<cvs_repository_dir>/]<project_dir> <tag_name> start

log_message: Description of the addition. For example, "Imported TextEdit".
cvs_repository_dir: Directory within the CVS repository under which you want to add the project directory.
project_dir: Name of the directory under which you want to add the project files.
tag_name: Informational string that identifies a set of managed files (files that are managed by an SCM system). CVS requires this tag when importing files.

Så nu är jag helt supernöjd !! Och så har jag fått igång XCode rätt bra också, fungerar utmärkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 01:08

Vi kör CVS i skolan, känns 'bra' att använda det hemma också
Dock har jag , som du förstår, ingen koll på hur man använder det

Men du versionshanterar säkert dina webbprojekt. Langar du in hela mappen för webbprojektet då för att få unika projektnamn? Finns det verkligen inte möjlighet till något i stil med aliases... jag vill ju bara lägga in en massa www-mappar...

Är trötter värre, får kika ordentligt på det här imorgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 01:09

Är subversion GUI eller vad är det som är så bra?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 07:16

Subversion är "konkurrerande" versionskontrollsystem, det är designat att fixa de problem som CVS har (dock inte såna saker som att hantera "packages" på macen vad jag förstår). Jag har inte själv börjat använda subversion ännu, installerat men inte kommit längre än så. Om du vill använda CVS kan du använda t.ex. MacCVSClient för att få det lite enklare att använda CVS, speciellt bra om du bara har källkod.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-04 13:09
Ursprungligen av Jan Erik Moström:

dock inte såna saker som att hantera "packages" på macen vad jag förstår.

En ointressant fotnot bara är att subversiongänget tycker att eftersom man kan checka in en katalog med alla filer, oavsett om det är din src/ eller MainMenu.nib/ så tycker dom att det är upp till Apple att lösa det i Xcode, och jag håller nog med. Om man tar ett annat exempel med Readme.rtfd/ som editeras av flertalet i ett projekt så är det nog bättre att den committar en text-diff på texten än att den gör en binär diff som inkluderar alla bilder också.

Jag tycker det funkar fint, har inte haft några stora problem med Subversion och Xcode oavsett om det är C++ eller Obj-C och jag kommer aldrig byta tillbaka till cvs igen. Inte en chans..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 10:27

Försöker förgäves få MacCVSClient att fungera men förstår inte riktigt (nänä, klart man inte känner sig puckad när man inte klarar någonting).

Jag vill gärna lära mig mer om hur man lägger till projekt (det går inte att göra via XCode?) och om det verkligen inte går att använda kodnamn för projekt.

Subversion ska alltså lösa de problem CVS har, vilka är det?

Ursprungligen av ivar:

Försöker förgäves få MacCVSClient att fungera men förstår inte riktigt (nänä, klart man inte känner sig puckad när man inte klarar någonting).

Vet iofs inget om MacCVSClient, men har själv använt CVL (Concurrent Version Librarian) från Sen:te ett par år och tycker att det funkar alldeles utmärkt.

CVL är alltså ett GUI för CVS, inte ett versionshanteringssystem i sig.

/Per

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 10:35

Vad är det som inte funkar med MacCVSClient?

Jag har inte kollat alltför mycket men några saker är att subversion kan hålla reda på mappar, du kan flytta filer, gör diff på binär filer. Bara de tre är tillräckligt för att få de flesta att byta ... om jag nu bara hade tid att flytta mina prylar och sätta mig in i detaljerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 12:57

MacCVSClient behövde ha checkat ut filerna för att kunna hänga med... försökte checka ut projekten på nytt men det gick inge bra

Nu har jag börjat använda XCode för att få lite GUI till CVS... senaste XCode stödjer även Subversion.
Problemet kvarstår med att jag vill versionshantera alla mina källkodsfiler som samtliga ligger i varsina mappar med namnet www... får bara ha ett projekt med namnet www ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 12:39

Tack för tipset!
Faktum är att jag hittade det på versiontracker när jag sökte på CVS.
Jag förstod inte riktigt vad det var så jag ignorerade det.

Nu har jag hämtat hem och provkört, är ju hur enkelt som helst att förstå! XCODE BYE BYE

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 13:23

Nu har jag inte lekt med subversion ännu men problemet med packages är att vissa program döper om dokumentet och sedan sparar den ny versionen med samma namn och idessa fall funkar inte CVS och enligt vad jag förstår av din beskrivning inte subversion heller. Ett exempel på ett sådant program är Keynote.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-04 13:28

Så gjorde Interface Builder också tidigare, men där la dom till så att om det ligger en CVS eller .svn folder i så flyttas den över.

1
Bevaka tråden