Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in processorn på nya iMac G5?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 21:42

Har beställt nya iMac G5 och läst en del trådar om den på olika forum. Det verkar som att man på den kan ställa in hur snabbt maskinen ska jobba i Systeminställningarna. (Är detta något som gått att göra på alla G5or?). I a f, det verkar ju vara en väldigt stor skillnad i prestanda om man har satt den på Auto istället för Max. Men självklart vill man ju max hela tiden? Någon som kan ge mig några tankar om detta?

Jag får för mig att om man ställer den på max, så går även fläktarna på max hela tiden. Ställer man den på auto så går processorn typ optimalt och fläktarna går bara när det behövs. Kan det stämma?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 22:13

Läste detta på ett annat forum:

Ursprungligen av från macrumors forum:

This computer is OK, but performance really sucks with only 256 MB of RAM. I can't wait until I get my additional memory. Also, performance really blows if you have Energy Saver set to "Automatic" processor performance. I was playing with GarageBand, and everything was completely choppy and performance was terrible until I set it to "Highest". Also, simple operations like dragging windows around on the screen were stuttering until I made this setting change. Methinks there will be some bug fixes and performance improvements in 10.3.6 for the iMac line, because I don't think it's getting the kind of performance it should right now. The thing is dead silent though, and doesn't put out much heat at all. The design is killer, and the single slit vent on the back is a great idea for releasing heat.

Låter ju riktigt puckat om det fungerar på detta sätt! Däremot är det ju ett tiotal andra i tråden som också fått sin nya iMac och varit väldigt nöjda med prestandan.... Verkar väldigt dumt att ha en snabb dator inställd på att arbeta långsamt?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 22:22

En till... :

Ursprungligen av från macrumors forum:

I got a chance to use it for about 15 minutes. After the first few minutes I was rather nonplussed. With 512 MB of ram (an identical matched pair - according to Apple System Profiler) I was hoping for a little more performance. I went to the System Preferences and saw that the processor speed was set to Automatic. I asked the friendly Apple Store Employee if she would be so kind as to change that to Highest.

Boy did that make a difference!

I was truly impressed with how fast and smooth everything felt, from GarageBand to iDVD, Safari to Word. I was amazed.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-19 22:39

Det är värt att fundera över hur lätt det är att skapa inlägg i forum också, det kan ju vara sagokreatörer som gjort dessa inlägg också. Åtminstone det sista kändes ju lite uppdiktat på något vis. Som en ironisk pastisch på det förra inlägget av samma typ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-19 23:23

Dessa inställningar finns ju på alla laptops från Apple också, och är till för att spara batteri. Jag har alltid haft min ibook på max och aldrig upplevt problem. Kan ju vara annorlunda på G5an dock. Men jag skulle absolut sätta den till highest.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-20 08:51

Hur fungerar denna inställning ihop med Nap, som väl gör ungefär detsamma?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 11:26

Det kan inte vara så då att den inte står på Highest för att minska värmeutvecklingen och därmed ljudet från fläktarna? Värme är ju som bekant ett problem med G5, och inte minst nya iMacen då som är en oerhört kompakt lösning.

Hur är det inställt på PowerMac G5?

Dessutom känns det dåligt om inte "Automatic" är bättre än så på att växla. Tycker "speedstep" eller vad det heter som min bärbara Pentium4 kör funkar bra. Kan ju vara en mjukvaruuppgradering som löser detta också? Hoppas.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-20 12:18

PMG5;1.6: Den står på Automatic som default, och Nap är på.

Ska prova att ändra och benchmarka lite när jag kommer hem. Ska bli spännande!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 12:20
Ursprungligen av memark:

PMG5;1.6: Den står på Automatic som default, och Nap är på.

Ska prova att ändra och benchmarka lite när jag kommer hem. Ska bli spännande!

Trevligt, skall bli kul att se de benchmarken. Vad står NAP för?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-20 13:26

"Nap" står inte för någonting. Det är ett engelskt ord som betyder ungefär "ta en tupplur".

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-21 10:43

Här är mina resultat från Xbench.
(Enligt Anders Båths förfrågan. Senare sa han att det var ett skitprogram, men något kan det kanske visa iaf.)

Highest med nap 152.60 (CPU 153, Quartz 209, User Interface 264)
Highest utan nap 153.58 (CPU 152, Quartz 224, User Interface 252)
Automatic med nap 140.29 (CPU 122)
Automatic utan nap 140.13 (CPU 118)
Reduced med nap 130.07 (CPU 125)

Jag noterar också att GUI känns mycket långsammare med Reduced, och möjligen kvickare med Highest. Har tidigare alltid stått på Automatic.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-01-04 00:34

När jag kollar vid Strömsparare -> Alternativ så finns inte möjligheten att ändra processorprestandan. Finns det alternativet bara för bärbara datorer och G5or? Jag har nämligen en iMac G4.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 15:04

Ree_Tab> Japp, det är korrekt.

1
Bevaka tråden