Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tvinga G1 att starta från annan disk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-19 17:36

Jag har en G1 (7200/90) som inte startar som den ska. Den laddar alla tillägg (radar upp ikonerna i nederkant) snyggt och prydligt. När Finder sedan ska starta så säger den Beep, hänger upp en skylt vars innehåll är okänt. Man hinner bara se att där finns en OK-knapp. Sedan händer absolut ingenting.
Jag har gjort samma manöver med shift nere så att den inte laddar några tillägg alls. Samma resultat.

Jag tänkte då att jag skulle starta på en CD (system 9, Norton, nånting, vadsomhelst) för att försöka fixa det hela.
Nu har jag försökt med varenda j...a tangentkombination jag kan tänka mig för att tvinga maskinen att starta på CDen. Inte ett ryck i CDen, den börjar rassla med HDn varenda gång.

Jag har också en extern SCSI-HD som jag vet det finns system på. Jag har försökt att få maskinen intresserad av denna. Samma resultat, nada.

Jag vet att det finns tangentkombinationer man ska hålla ner vid start för att få maskinen att starta från antingen CDen eller en annan disk men jag kommer inte ihåg dem. Det är flera år sen som jag körde pre-OS X system aktivt. Kan nån hjälpa mig?.

SNÄLLA, jag gråter snart, det är min server

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-09-19 17:40

Prova håll inne C för att starta från CD-ROM
prova håll inne alt+äpple under hela bootprocessen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-19 17:53

Jo C är det jag har försökt med ett antal gånger. Ensamt och i kombination.

alt+äpple hjälper inte

För att starta från scsi-disken, prova med Alt-Kommando-Shift-Backspace.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-19 18:13
Ursprungligen av Mattias A:

För att starta från scsi-disken, prova med Alt-Kommando-Shift-Backspace.

YYEESS!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-20 12:39

Har man flera SCSI-diskar:

Alt-Kommando-Shift-# där # är SCSI-ID nummret.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-20 19:39
Ursprungligen av henil:

Har man flera SCSI-diskar:

Alt-Kommando-Shift-# där # är SCSI-ID nummret.

Jag brukar säga att jag glömt mer än andra någonsin har vetat. Detta vet jag att jag inte glömt, för detta har jag aldrig vetat tidigare.

Alltid lär man sig nått nytt.

1
Bevaka tråden