Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie D2 160GB vs. LaCie Porche 160GB

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 17:08

Nu har jag kollat upp tva harddiskar som skulle fylla mitt behov, men jag fragar mig, gor jag ett misstag om jag koper den ena istallet for den andra, eller sparar jag pengar? Jag behover feedback...

Det handlar om

LaCie D2 160GB vs. LaCie Porche 160GB (bada FireWire)

Vad jag sett sa ar bada 7200 RPM diskar med 2MB cache, men med skillnaden att Porche-disken har ett skal av plast (?) och D2-disken av aluminium (eller liknande) (samt en FW800-port), sen till den storsta skillnaden, priset, dar D2:an kostar 219 Euro och Porchen 168 Euro (spanska priser).

Nagon som kan ge ett konkret svar pa varfor man borde kopa den ena och inte den andra?

Jag sysslar med videoredigering och dylikt vilket ju helt klart staller krav pa hardiskarna, sitter med en PB12" 867:a och har inte FW800.

Tacksam for feedback!

/michael

nja, sitter själv med båda (för video), skillnaden är främst i mekanisk konstruktion, D2 större och tyngre. Gedigen mao. Porsche i tunn plåt, funkar oxå. Vill du vara mer portabel skulle jag rek Porsche, men för hemmabruk D2...

  • Medlem
  • 2004-09-15 22:07

Jag har en av varje, fast 250 Gb (med nätdel), och tycker mest att Porschen är snyggare, inte mer portabel. Hur skulle den vara det? d2:s fördelar är FW800 och USB2. Båda är 7200 varv och 8 Mb cache.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 23:21
Ursprungligen av Baron:

Jag har en av varje, fast 250 Gb (med nätdel), och tycker mest att Porschen är snyggare, inte mer portabel. Hur skulle den vara det? d2:s fördelar är FW800 och USB2. Båda är 7200 varv och 8 Mb cache.

Tack for svaren, det jag alltsa inte letar efter ar portabilitet, snarare snabbhet och stabilitet, saker som jag kan dumpa pa den externa harddisken. Jag kikade lite mer efter att jag fick svaret av Baron att bada har 8Mb cache, det jag hittade var alltsa att alla d2-diskar har 8MB cache.. men bara 250 GB modellen (och framtida modeller?) av Porsche-disken har 8MB cache. (80, 160 & 200GB har 2MB cache).

Det ser ut som det lutar mot Porschen eftersom jag inte ar i behov av USB2 eller FW800 da jag inte har det, och bada ar pa 7200 varv. Cacheminnet pa HDn ar dock en liten fraga, marks det mycket, storsta fordelarna?

Ursprungligen av Agent Cooper:

Det ser ut som det lutar mot Porschen eftersom jag inte ar i behov av USB2 eller FW800 da jag inte har det, och bada ar pa 7200 varv. Cacheminnet pa HDn ar dock en liten fraga, marks det mycket, storsta fordelarna?

Större Cacheminne ger ju lite bättre prestanda och kan förlänga livslängden på disken något. Satsa på en med FW800 och USB2 kostar knappt något men gör hårddisken mer kompatibel och framtidssäker.

  • Medlem
  • 2004-09-16 08:20

Det beror allt på. Jag köpte som sagt en framtidssäker och en för estetiken. Den framtidssäkra (d2) står vid iMacen och den snygga (Porschen) står i vardagsrummet bredvid TiBooken. Där hade d2:n sett klumpig och ful ut och ska iaf bara användas för ett iTunesbibliotek.

Jag hade samma funderingar nyss. Kolla här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48438

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-16 09:08

Jag har flera av båda dom modellerna, 4st d2 och 15st porche.
Jag skulle rekomendera d2 därför att den är rejälare och verkar vara lite mer driftsäker.
Har dessutom fått skicka tillbaka 5st av porche diskarna, troligen fel på FireWire styrningen.

Som Errol sa är det inte fel med flera alternativ som USB2 & FW800.

Funderar på ung. samma sak. Undrar om nån vet om man behöver använda extra strömkabel till D2?

  • Medlem
  • 2004-09-19 15:55
Ursprungligen av Butterfly:

Funderar på ung. samma sak. Undrar om nån vet om man behöver använda extra strömkabel till D2?

Det räcker med den strömkabel som följer med. Jo, den drivs med en extern transformator.

Jaja, jag vet, visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig

Jag rekomenderar inte Porshen. Min kompis har/hade en sådan men den krashade/gick sönder för ett par dagar sen. Det bara sa Poff enligt honom. Den är väl ca ett halvår gamman nu. Det var en 160 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-19 19:35

....har 4 sånna här:

http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10117

...och det som är bra med dem är att de tar all kablar... FW 400 och 800 samt USB2.

...samt tre ”äldre” d2 or...

ALLA känns klart robsta - jag KAN rekommendera dem.

Hör dig för på flera ställen - priserna på dem varierar... jag har t o m lyckats pruta ned priset på dem... i ngra fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 14:43

min kompis har en Porsche.... den fick en kortslutning härom dagen men innan dess har den fungerat perfekt

  • Oregistrerad
  • 2004-09-24 16:12

Jag har en klasspolare som brännt två st Porchediskar. Han är inne på den tredje nu. Verkar bli kortis via firewire porten. Själv har jag en d2:a som fungerar som en klocka. Har dessutom en d2:a DVD-brännare. Snygga och rejäla.

Japp jag har själv en LaCie D2 250 GB och den är perfekt.

1
Bevaka tråden