Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny användare! Kan inte uppdatera firmware?? PRAM:en är korrupt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-19 12:00

Hej!

Snälla! Behöver hjälp! Detta har hänt;

Jag har just köpt en Power Mac G3 BlueWhite för en ynklig slant och jag tänkte mest försöka trycka in OS X o se vad som händer. Datorn fick jag med OS 8.5.. inga skivor! Typiskt!

Så jag har tålamodigt försökt lista ut hur saker o ting fungerar i datorn, uppdaterat till OS 8.6. Så köpte jag en begagnad version av OS 9 och även denna för en ynklig slant och nu när jag försöker installera det så kommer det fram en skylt om att standard programvaran är för gammal. Jag hänvisas till att uppdatera Firmware vilket jag försöker.

Så jag håller in "Programmers button" och startar igång datorn ifrån tangent bordet. Det vanliga startljudet går igång 2gg sedan visas en vit bakgrund med text. Något som skulle kunna liknas vid MS DOS (sorry. men Mac e nytt för mig..)

Väl där efter den svarta texten, kommer det fram siffran 0 o jag trycker enter enter enter.. panikslagen försöker jag desperat få bort det hela. Men det skrivs bara ut nya siffror. Så jag startar om datorn och allt återgår till operativsystemet. Nu är den halv sölig.. när jag öppnar IE så skrivs det ut massor av konstiga tecken ist för text. O firmware:en går inte att uppdatera hur jag än försöker!!

HJÄLP! Vad ska jag ta mig till? Kan jag formatera hårddisken o installera OS 9 direkt ifrån skivan?

Ja, sätt i CD:n och starta om datorn medan du håller nere C-tangenten. Då startar du på CD-skivan. Sedan kan du använda Skivverktyg som ligger på CDn för att formattera hårddisken som du vill ha den. Därefter kan du installera Mac OS 9.

  • Medlem
  • 2004-09-19 12:15
Ursprungligen av Michael Nord:

Ja, sätt i CD:n och starta om datorn medan du håller nere C-tangenten. Då startar du på CD-skivan. Sedan kan du använda Skivverktyg som ligger på CDn för att formattera hårddisken som du vill ha den. Därefter kan du installera Mac OS 9.

Behöver jag itne ha några andra speciella skivor o disketter? är d bara o köra så ska allt fungera?

Ursprungligen av ybba:

Behöver jag itne ha några andra speciella skivor o disketter?

Systemskivan är allt du behöver.

Att uppgradera firmware är riskabelt, går det fel är datorn kaputt.
Det finns en mycket detaljerad beskrivning för hur då går till väga, nånting i den här stilen:

1. Starta programmet "firmware-uppgradering" (Vilket kan laddas ner från Apple).
2. Programmet ber dig starta om, gör det.
3. När datorn startar, håll ner programmerarknappen
4. Sen låter det något pling-ljud, och du ser en laddningsrad som visar hur uppgraderingen går.
5. Efteråt startar datorn om automatiskt.

Var det såhär du gjorde?

Ursprungligen av ybba:

Något som skulle kunna liknas vid MS DOS (sorry. men Mac e nytt för mig..)

Open firmware! För att komma till den kan man hålla ner alt + kringla + o + f vi uppstart. Skriv mac-boot för att starta om normalt.

  • Medlem
  • 2004-09-19 12:22
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Open firmware! För att komma till den kan man hålla ner alt + kringla + o + f vi uppstart. Skriv mac-boot för att starta om normalt.

Thanks! Vad gör jag när jag väl är där inne? om jag förstått rätt är det meningen att jag ska skriva in standardinställningar osv.. men hm.. hur ska det gå till? :S

Här finns den.

(Open firmware behöver du inte röra.)

  • Medlem
  • 2004-09-19 12:28
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Här finns den.

(Open firmware behöver du inte röra.)

Tack! Ska testa nu direkt igen!

  • Medlem
  • 2004-09-19 12:28

marcushedenstrom:

Yes gjorde så. Men på 4:an kom det ingen laddningsrad utan den vita skärmen "Open firmwire" kom fram direkt.

men jag gör så här dåra.. tar OS 9 skivan och formaterar hårddisken. Sedan ska allt fungera hoppas jag? :S

Ursprungligen av ybba:

marcushedenstrom:

Yes gjorde så. Men på 4:an kom det ingen laddningsrad utan den vita skärmen "Open firmwire" kom fram direkt.

men jag gör så här dåra.. tar OS 9 skivan och formaterar hårddisken. Sedan ska allt fungera hoppas jag? :S

Nja, open firmware har ju inget med hårddisken att göra, så det problemet kvarstår.
Du bör ladda ner uppgraderingsfilen, och följa stegen mycket noga, så ska det antingen uppgraderas, eller så säger den att uppgraderingen inte behövs.

Edit: såg ditt senaste inlägg först nu.

  • Medlem
  • 2004-09-19 12:37

marcushedenstrom: Yeah! Nu fungerar det tror jag! Men de konstiga teckerna är fortfarande kvar i IE. Men det kanske försvinner när 0S 9 är installerat får jag hoppas!

Thanks!

Ursprungligen av ybba:

marcushedenstrom: Yeah! Nu fungerar det tror jag! Men de konstiga teckerna är fortfarande kvar i IE. Men det kanske försvinner när 0S 9 är installerat får jag hoppas!

Thanks!

Ett ord: M$

Du kan kolla i "Systeminformation" vilken firmware som är installerad, för att försäkra dig om att du är "up-to-date".

  • Medlem
  • 2004-09-19 13:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ett ord: M$

Du kan kolla i "Systeminformation" vilken firmware som är installerad, för att försäkra dig om att du är "up-to-date".

Hehe! Yes!
Allt fungerar o d e up-to-date tror jag! Ie fixade sig också!

Thanks marcushedenstrom!

1
Bevaka tråden