Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur köra flera kommandon i ett svep?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är säkert jätteenkelt, men jag är helt kass på terminalsyntax.

Det jag vill göra är att sortera ut alla unika rader i en textfil. För det finns det fina kommanot

uniq -d /test.txt

där "test.txt" såklart är filen som ska genomsökas, men för att detta ska fugera tillförlitligt så måste texten först sorteras, för vilked kommandot "sort" finns, men hur kombinerar jag dem? Det jag vill göra, i pseudo-kod, är alltså

uniq -d (sort /test.txt)

så att texten först sorteras, och sen filtreras. Hur gör man det?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-19 11:44

Man använder pipes (|) för att skicka data vidare till nästa kommando. Det skulle bli såhär tex:

sort /test.txt | uniq -d

Min hjälte!

Tusen tack, precis vad jag behövde. Jag passar på att ställa ett par dumma frågor också. Är "pipes" helt enkelt att betrakta som "kanaler" som slussar vidare innehållet? Finns det någon superenkelt manual för hur man blir kompis med terminalen, om man inte har unix-bakgrund?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-19 12:04

Så kan man nog sammanfatta det ja. Du kan i princip göra raden hur lång som helst och fylla på med fler kommandon.
För att bli bekant med terminalen vet jag att det finns ett flertal böcker, men jag har inte läst någon av dem så jag kan inte rekommendera någon speciell tyvärr.
Akademibokhandeln har iallafall här i Malmö en hel del, så man kan ju gå in där och skumma igenom dem lite och se vilken som verkar vara bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 14:03

Läs mansidan för det skal du kör ex:

#man bash

Där står en del om vilka kommandon som är inbyggda i skalet..

1
Bevaka tråden