Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hd i blåvit G3?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-17 13:40

Det sitter en 6 GB-disk i nu. Kan man peta i en större utan extra PCI-kort? I så fall vilken?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 13:45

Beror på vilken IDEkontroller det är...
< http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml >

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-18 11:21

Jag har en BWG3 som det *inte* ska gå att byta hårddisk på (rev a), med en med en 80 Gb Hitachidisk. Det går som en klocka och har gjort i ett par år vid det här laget med daglig användning...
Fast jag visste inte att det inte gick att ha en större disk i, när jag bytte.
Hade jag vetat det hade det säkert inte gått.

Men om det är en REV A (se Pärs länk härovan) så är det nog en idé att köpa ett ata-kort på Macoteket - ligger på en 500 spänn. För att vara på den säkra sidan, liksom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-18 13:40

Jag har en G3 B/W rev. A med Acard ATA66-kort. Satte i en Seagate Barracuda 80 GB 7200rpm igår och kopplade in den på Acard-kortet. Har nu installerat Mac OS X 10.3.5 på den. Hårddisken köpte jag för 495 kr + moms hos Dustin.

Ett ATA66-kort är att rekommendera oavsett om du har en rev A eller rev B, eftersom B/W bara har ATA33 på moderkortet. Men visst kan du sätta i en större hårddisk utan ATA-kort också. Det du inte kan göra med rev A är att ha två diskar på samma IDE-kanal (master + slave), d v s utan ATA-kort.

Man måste använda skivverktyg i Mac OS 9 för att formatera hårdddisken om den är inkopplad via Acard-kortet. Det går inte med skivverktyg i Mac OS X. Den gamla 6 GB-disken kan sitta kvar på den gamla bussen om du vill.

  • Medlem
  • 2004-09-18 15:13
Ursprungligen av Macus:

JEtt ATA66-kort är att rekommendera oavsett om du har en rev A eller rev B, eftersom B/W bara har ATA33 på moderkortet. Men visst kan du sätta i en större hårddisk utan ATA-kort också. Det du inte kan göra med rev A är att ha två diskar på samma IDE-kanal (master + slave), d v s utan ATA-kort.

Okej, jag kan köpa en ny hd och trycka dit den om jag plockar bort den lilla på 6 Gb först? Har jag fattat rätt? Vad för typ av hd kan man ha då? Priset är viktigast.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 22:05
Ursprungligen av Macus:

Det du inte kan göra med rev A är att ha två diskar på samma IDE-kanal (master + slave), d v s utan ATA-kort.

Jag har rev A G3 B/W, kör två IDE diskar i min. En 6GBytes disk (Orginalet) som Master & en 15GBytes disk som slave. det enda jag behövde göra var att byta IDE kabeln till en med två anslutningar (Master/Slave).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 14:47

Uppdatering!

Ursprungligen av hugg:

Jag har rev A G3 B/W, kör två IDE diskar i min. En 6GBytes disk (Orginalet) som Master & en 15GBytes disk som slave. det enda jag behövde göra var att byta IDE kabeln till en med två anslutningar (Master/Slave).

Nu kör jag totalt 3st HD i min B/W rev. A

En 15GB + en 20GB på ordinarie HD slinga, där jag alltså bytt ut IDE kabeln mot en med master/slave.
Sen kör jag även en extra 20GB som ligger (löst) under dvd spelaren där zip drivern skall sitta. Denna sitter alltså som master och dvd spelaren som slave.

Allt funkar kanon! Och disken som delar slinga med dvd spelaren är absolut inte slöare än någon av de andra två.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-18 15:53

Svar JA. Köp en Seagate Barracuda. De är tystast, snabba och tillförlitliga. Välj en med 7200 rpm. Dustin har en 40 GB för 395 kr exkl moms. Lägg till en hundring så får du den på 80 GB.

Hum.....

Finns det verkligen diskar som fugerar på det gamla ATA33 som sitter på moder kortet.
Macoteket, som är inriktade på MAC, säger såhär på sin hemsida:

För att kunna använda dessa IDE hårddiskar i äldre maskiner än PowerMac G4 krävs ett Acard ATA66 PCI-kort eller för maximal prestanda det nya ATA133 PCI-kortet från Acard (se nedan). Med detta kort får du möjlighet att internt installera billiga och snabba IDE diskar i allt från PowerMac 7200 till PowerMac G3. Är du osäker på om/hur det fungerar i din dator så slå oss en signal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 16:01

Men du bör montera ett ATA133-kort också. Det tjänar du på prestandamässigt. Eller varför inte ett SATA-kort. Till och med iMac har ju SATA-hårddisk nu.

  • Medlem
  • 2004-09-18 18:45

det är inte min dator. Hade det varit det hade jag gjort allt möjligt med den, men nu är priset viktigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-18 18:53

Vi är flera som har monterat snabbare ATA100-diskar i iMac G3:or. De har ju också ATA33.
Det fungerar utmärkt, eftersom ATA-standarden är bakåtkompatibel.

Macoteket borde nog modifiera sin text.

Ursprungligen av Macus:

Vi är flera som har monterat snabbare ATA100-diskar i iMac G3:or. De har ju också ATA33.
Det fungerar utmärkt, eftersom ATA-standarden är bakåtkompatibel.

Macoteket borde nog modifiera sin text.

Jag har en G3 BW 350 rev B.
I den sitter original disken på 6 GB (Maxtor 90648D3)
samt en 30GB IBM (IBM-DTLA-307030)

Önskar tips på en disk som jag kan ersätta min 6 GB med.
Någon som bytt original HD på samma typa av maskin

  • Medlem
  • 2004-09-21 23:04

Jag kan alltså stoppa i denna utan extra tillbehör utan problem?

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010051610

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-21 23:34
Ursprungligen av Baron:

Jag kan alltså stoppa i denna utan extra tillbehör utan problem?

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010051610

Jo, den borde funka bra.

  • Medlem
  • 2004-09-22 10:22

Ok, men jag vill inte veta om den "borde" funka. Jag vill veta om den funkar eller inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 10:30

Jag har exakt en sån hårddisk i min B/W rev a, men den är inkopplad via ett Acard ATA66-kort. För att kunna svara dig någorlunda tvärsäkert på frågan om den fungerar utan ATA-kort, så hade jag först varit tvungen att koppla in Seagaten via blådårens ATA33-gränssnitt. Men det kan jag tyvärr inte göra utan att därefter formatera om hårddisken, vilket jag inte har någon lust med eftersom det tar åtskilliga timmar att installera om allt igen efteråt.

Mitt förslag är att du chansar och köper en Seagate samt kopplar in den istället för den gamla hårddisken. Skulle det visa sig att det inte fungerar bra, så får du väl komplettera med ett Acard ATA66-kort senare. Det går kanske att hitta ett sånt begagnat? Eller så får du väl använda den nya hårddisken i en annan dator.

Jag hade tidigare en B/W rev B. Där borde det fungerat med en större hårddisk utan extra ATA-kort. Men i den maskinen hade jag stora problem med att hårddiskarna blev korrupta. Det verkar som om de blåvita Power Macarna är lite vanskliga att uttala sig kategoriskt om. Det som fungerar bra i ett exemplar verkar inte fungera i ett annat. Och det oavsett om det är rev A eller rev B. Det skall exempelvis inte fungera med master + slave i en rev A, men även det finns det tydligen de som har lyckats med.

Vad som funkar eller inte funkar i just din dator kan m a o ingen vara helt 100% säker på i förväg.

  • Medlem
  • 2004-09-23 16:51

Tack för svar! Jag chansar. Går det att sätta den i en gammal iMac om den inte fungerar i G3:an?

Ursprungligen av Baron:

Tack för svar! Jag chansar.

Berätta hur det går

  • Medlem
  • 2004-09-28 23:25
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Berätta hur det går

Nu har jag monterat en Seagate 80 Gb hd nästan helt utan problem. Vid första installationsförsöket sket det sig med OSX, men efter en omstart gick det in. Panta rei.

Ursprungligen av Baron:

Nu har jag monterat en Seagate 80 Gb hd nästan helt utan problem. Vid första installationsförsöket sket det sig med OSX, men efter en omstart gick det in. Panta rei.

Kan du ge mig full spec på vad hårdisken heter och var köpte du den?
Bara för att jag ska vara säker på att jag oxå får en modell som är "kliniskt" testad på G3 B/W utan ATA kort

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-29 21:51
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Kan du ge mig full spec på vad hårdisken heter och var köpte du den?
Bara för att jag ska vara säker på att jag oxå får en modell som är "kliniskt" testad på G3 B/W utan ATA kort

Jag har haft IBM (Hitachi numer), Maxtor, WD och annat i min mac. ALLA har funkat. Men - det är ingen garanti för att det funkar i nån annan burk. Med stor sannorlikhet *kommer* det att funka smärtfritt att stoppa i en 20, 40, 60 eller 80giggare - men det går nog inte att säja "Hårddisk X funkar - Hårddisk Y funkar inte".
Har du en rev. A G3 så är det hursomhelst en bra ide att köpa ett ata-kort eftersom du får upp prestandan rätt bra. Men det kommer nog att funka utan ata-kort med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 17:34

Ja det går, men iMac:en mår bättre med en långsammare 5400rpm-disk som inte utvecklar lika mycket värme. Kanske skulle du nöja dig med en Seagate 40 GB 5400 rpm. Den blåvita G3:an har ju bara ATA33 inbyggt. Det blir ändå ett stort lyft och du kan garanterat sätta den i en iMac, ifall blådåren vägrar.

Jag har monterat två såna diskar i två olika iMacar. Funkar perfa. Finns på Dustin. Funderar på att köpa en själv till iMac:en som jag fick till skänks i veckan.

Senast redigerat 2004-09-28 23:51
  • Medlem
  • 2004-09-24 00:02

visst. Jag vill inte köpa en mindre långsammare disk om det är så att jag inte ens vet om jag kommer att vilja ha den i iMacen. Jag vet inte om den fungerar. (Jag fick två defekta iMacar utan HD som lär gå att skruva ihop till en fungerande, utan hd då.)

Det får mig att fundera på följande: kan man dra ihop en iMac utan hd och få igång den på ett system på en extern FW-disk? DÅ kan jag ju testa om jag har lyckats laga iMacen utan att behöva köpa en hd jag inte jag vet om jag kan använda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-24 05:56

Det räcker väl om du får igång den på en system-CD, för att kunna konstatera om den fungerar.

  • Medlem
  • 2004-09-24 12:55

jag har ingen system-cd för OS9 och vet inte om firmware är uppgraderat för att klara OSX. Kanske har jag en 8.5-skiva nånstans när jag tänker efter.

  • Medlem
  • 2004-09-28 21:30

måste man uppgradera firmware innan man ger sig på en G3 b/w med nyare OS?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-28 23:32
Ursprungligen av Baron:

måste man uppgradera firmware innan man ger sig på en G3 b/w med nyare OS?

Här har du senaste firmware:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58374

  • Medlem
  • 2004-09-29 00:01

tack tack!

  • Medlem
  • 2004-09-29 19:38

Det är den som är länkad till tidigare i den här tråden.

Bevaka tråden