Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid i iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jahopp, då sitter man här med sin första Mac så.. Måste säga att jag är riktigt förtjust i OSX redan nu, man jag har ett litet problem. Nör jag har laddat den så att batteriet anges som fulladdat och sedan drar ur laddaren så tar det bara ett par minuter innan den stänger av sig. När jag sedan startar upp den (med hjälp av laddaren) så visar den att batteriet är tomt..

Visst, burken är begagnad, men så illa ska väl ett batteri inte vara? Såg att det är lysdioder på batteriet, vad visar dessa och hur tyder man dem?

Tacksam för råd/tips samt tröstande ord.

Jag har tyvärr ingen aning om hur man kan lösa ditt problem, men lysdioderna indikerar laddning.
Har du nätsladden i visar de hur långt batteriet är laddat. Destå fler lysande destå högre laddning.
Samma sak gäller när du kör på batteri, fast du måste trycka på knappen för att de ska tändas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 20:46

Vilken modell av iBook är det och hur gammal är den? Batterierna blir alltid sämre och sämre med tiden men mer än några minuter borde det räcka om inte datorn är allt för gammal.

Att nollställa PMU

iBatt mäter kapaciteten, liksom Xbattery. (iBatt betygsätter även batteriet).

Det är nog batteriet som är slut. Batteriet i min iBook höll i nästan 2 år. Laddades inte varje dag. gissningsvis 500-600 uppladdnigar. Det försämrades gradvis efter ca ett års användning. Mot slutet "dökt" det på samma sätt som du beskriver. In med ett nytt batteri. Nu har jag drygt 4 timmars kapacitet i batteriet. Trist om du fick ett "välanvändt" batteri i datorn du köpte. Test med tidigare nämda program

Är det en G3 eller G4?

G4 är ju högst ett år gammal ( kom i okt 2003) så det batteriet borde ha lite kraft kvar.
Är det en G3 så är det sannolikt att det är batteriet som är slut.

Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Det är nog batteriet som är slut. Batteriet i min iBook höll i nästan 2 år. Laddades inte varje dag. gissningsvis 500-600 uppladdnigar. Det försämrades gradvis efter ca ett års användning. Mot slutet "dökt" det på samma sätt som du beskriver. In med ett nytt batteri. Nu har jag drygt 4 timmars kapacitet i batteriet. Trist om du fick ett "välanvändt" batteri i datorn du köpte. Test med tidigare nämda program

Är det en G3 eller G4?

G4 är ju högst ett år gammal ( kom i okt 2003) så det batteriet borde ha lite kraft kvar.
Är det en G3 så är det sannolikt att det är batteriet som är slut.

Det är en G3... Skumt bara att det kan dyka så sjukt snabbt...

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Att nollställa PMU

iBatt mäter kapaciteten, liksom Xbattery. (iBatt betygsätter även batteriet).

Vad är/gör PMUn?

Testar iBatt så snart batteriet är laddat igen...

Ursprungligen av scorp:

Vad är/gör PMUn?

Testar iBatt så snart batteriet är laddat igen...

PMU = power management unit.

"The Power Manager is an integrated circuit (computer chip) that is usually on the logic board of the PowerBook and iBook. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and I/O as far as looking at the serial port and modem so it does not sleep when connected."

Jag har även lyckats lösa ett "gul-skärm"-problem (extern) genom att nollställa PMU.

1
Bevaka tråden