• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-09-18 13:14

Fick min nya fina Lacie 250Gb´are häromdagen, kopplade in den till min G4 800 och allt funkade finfint. Den hittades direkt av Os 9 .2.2 som jag kör (än så länge) och jag började göra backuper till den. Men efter att jag kopplat in en extra cd spelar på samma sladdosa som alla andra dataprylar så fick jag felmeddelande att fw enheten har kopplats ur, allt hakade upp sig totalt och blev tvungen att göra en kallstart av hela systemet. Trodde att jag råkade komma åt strömkabeln till fw disken men är inte säker. Men efter detta så hittar inte datorn disken alls. Har provat att byta fw port på macen, haft ur alla kontakter i c:a 10 min och försökt igen. Disken drar igång och tuggar lite grand när den startas men den syns inte på skrivbordet, ej heller i systeminställningar eller i lacies egna Silverlining pro som jag installerade efter att allt krashat.

Jag har ej provat med någon annna fw kabel än (har ingen) men tycker det vore konstigt om den man fick med när man köpte disken inte funkar? Det värsta som skulle kunna ha hänt är väl att man har lyckats bränna (båda ?) fw portarna på datorn? Men jag hoppas hellre att det är nåt mjukvarufel. Har hört att man kan reseta Pram minnet på någotsätt och att det kanske kan rädda lite av varje? Och hur gör jag det isåfall?