Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMag G5 Education - ersättaren för eMac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I detta dokument under Overwiev->Feature Set kan man se konfigen hos iMac G5 education :

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G5/iMacG5/index.html

Bla :

40 GB UATA/100
No optical drive
NVIDIA GeForce4 MX with 32 MB RAM

Ursprungligen av lilledanne:

I detta dokument under Overwiev->Feature Set kan man se konfigen hos iMac G5 education :

http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G5/iMacG5/index.html

Bla :

40 GB UATA/100
No optical drive
NVIDIA GeForce4 MX with 32 MB RAM

Tror inte den kommer ersätta eMac med tanke på att eMacen kostar hälften så mycket och är mer hållbar och inom utbildningsvärlden så betyder det väldigt mycket..

Ursprungligen av Errol Garner:

är mer hållbar

Vad baserar du den uppgiften på?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad baserar du den uppgiften på?

CRT är nästan alltid hållbarare än LCD skärmar , eMacen är ju också stabilare p.g.a. sin vikt och konstruktion.
De flesta skolor framhåller ju dessutom att de vill ha CRTs och inte alla behöver widescreen som faktiskt mest är en nackdel vid normalt skolarbete.

Ursprungligen av Errol Garner:

CRT är nästan alltid hållbarare än LCD skärmar , eMacen är ju också stabilare p.g.a. sin vikt och konstruktion.

Lite OT, men ändå:

Ge mig gärna dokument som visar på hållbarheten för CRT jämfört med TFT-skärmar. Jag hade själv för mig att TFT hade kortare livstid, men när jag sökte information om det nyligen hittade jag bara dokument som påstod att livstiden för TFT-skärmar skulle vara längre.

Frågan är ju rätt viktig när man funderar över att köpa en iMac.

Men du kanske snarare menar skärmens tålighet i en skolmiljö, där det är utsatt för oförsiktiga elever?

Vad gäller konstruktionens stabilitet i övrigt så vet vi väl inget om den?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Lite OT, men ändå:

Ge mig gärna dokument som visar på hållbarheten för CRT jämfört med TFT-skärmar. Jag hade själv för mig att TFT hade kortare livstid, men när jag sökte information om det nyligen hittade jag bara dokument som påstod att livstiden för TFT-skärmar skulle vara längre.

Frågan är ju rätt viktig när man funderar över att köpa en iMac.

Men du kanske snarare menar skärmens tålighet i en skolmiljö, där det är utsatt för oförsiktiga elever?

Vad gäller konstruktionens stabilitet i övrigt så vet vi väl inget om den?

Ja jag menade hållbarheten i skolmiljö och vad gäller hållbarheten på nya iMac så finns det inte en chans att den blir lika bra som eMacs i en utsatt miljö. Stabiliteten är sämre p.g.a. konstruktionen , iMac G5 måste nog skruvas fast i skolmiljö för att inte rasa i golvet och skruvas den fast så kan den råka ut för andra andra.
Men för många kommer säkert iMac G5 fungera mycket bra länge.

CRT vs. TFT livslängd är ju svårt att 100% förutsäga men jag har CRT skärmar som har funkat perfekt i nästan 20 år. Medan de flesta TFTs har gått sönder helt eller delvis inom 5 år. Men TFT skärmar blir ju bättre och bättre så vem vet.

Ursprungligen av Errol Garner:

CRT vs. TFT livslängd är ju svårt att 100% förutsäga men jag har CRT skärmar som har funkat perfekt i nästan 20 år. Medan de flesta TFTs har gått sönder helt eller delvis inom 5 år. Men TFT skärmar blir ju bättre och bättre så vem vet.

För en Sony Trinitron från sent 80-/tidigt 90-tal, samt valda modeller av monokroma skärmar, är det där delvis sant, men nej - eMacens skärm lär inte vara särskilt användbar efter fem år. Skuggmasken bränns sönder med tiden, och eftersom den fabriksinställda ljusstyrkan i eMac-skärmen är åt helsicke för hög bör det gå tämligen fort i eMacens fall. Men visst, om du tycker att en skärm som får en att undra om någon smetat vaselin över ytan är användbar så får det stå för dig...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 13:43

en till billig mac är ju alltid trevligt...
förresten, jag kanske är blind men jag såg inga priser på developersajten...
vet ni vad den nya configgen kommer gå på?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-10 13:44

Pris: 9596 + moms

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-10 13:46

Så för 552 krokodiler mer så får man 80 Gb HD, combodrive samt ett bättre grafikkort.

Någon som vet prissättningen på edu-versionen? Låter som den kunde vara intressant även utan skolvärlden ("kontorsdator"?). Kanske blir som med eMacen, börjar som exklusivt för skolan, släpps sedan till alla.

Edit: redan fått svar på frågan ser jag.

Är inte större skärm en fördel vad man än gör på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 16:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

Är inte större skärm en fördel vad man än gör på datorn?

Det är alltid trevligt med en stor skärm men det är MYCKET viktigare att skärmen är hållbar, i en skolmiljö dvs. Med skolmiljö avser jag inte vuxna studerande, utan grundskola samt gymnasium.
På min skola kör vi gamla iMac och nyare eMac, vilket fungerar toppen. En kollega har en del av sin tjänst som support,nätverkstekniker,server,webbansvarig.
mvh
Jonke

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är inte större skärm en fördel vad man än gör på datorn?

Jo oftast men widescreen blir ju inte mycket större bara lite bredare och lite "bättre" upplösning.

Ursprungligen av Errol Garner:

Jo oftast men widescreen blir ju inte mycket större bara lite bredare och lite "bättre" upplösning.

Widescreen är inte bara bra för filmtittning. Dagens palettstyrda program är mer betjänta av mer utrymme i sidled än i höjdled. På en 20" Cinema Display kan man t ex lägga dubbla palettrader och ända ha bra med plats för layout.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 19:16

En vanlig CRT har en genomsnittlig brinntid på ca 30.000 timmar, en LCD ca 55.000. Dessutom så börjar en CRT efter ett antal år att mattas av i färgerna, och blir sämre och sämre, medan en LCD håller samma kvalitet hela sin livstid ut.

Ursprungligen av rasta:

En vanlig CRT har en genomsnittlig brinntid på ca 30.000 timmar, en LCD ca 55.000. Dessutom så börjar en CRT efter ett antal år att mattas av i färgerna, och blir sämre och sämre, medan en LCD håller samma kvalitet hela sin livstid ut.

Fast det där stämmer ju inte eftersom LCD bakbelysningen definitivt blir sämre eller slocknar betydligt fortare Dessutom så fungerar knappast alla dess pixlar som tänkt mer än några tusen timmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 09:29
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast det där stämmer ju inte eftersom LCD bakbelysningen definitivt blir sämre eller slocknar betydligt fortare Dessutom så fungerar knappast alla dess pixlar som tänkt mer än några tusen timmar.

Det stämmer gott eftersom det är livslängden på bakgrundsbelysningen som är livslängdsbegränsande...
Bakgrundsbelysningen är ungefär som lysrör till tekniken, en CRT är i princip en avancerad glödlampa... Livslängden och "falningen" hos lysrör gentemot glödlampa behöver vi väl inte diskutera.

Enda faran med LCD i edu är om man missbedömmer avståndet när man tror det är pekskärm...

Jag tror att education edition kan bli helt klart intressant även för vanliga konsumenter.
Skärskilt attraktiv skull den bli om man kunde utnytja macenat rabbaten. Den slöare hårdisken stör mig inte så mycket då den förmodligen är tystare och utvecklar mindre värme (5400 rpm kontra 7200 rpm)
När jag tänker efter har jag inte använt min cdrom på länge i min imac. Eftersom allt är trådlös i mitt hem så kommer man åt det man vill den vägen. I värsta fall är det bara att läsa in skivan på någon annan dator. För mig är inte prestandan så vikitg då jag framförallt vill ha en fungerande dator med ett trevligt gränssnitt där jag kan hålla kontakten till mina vänner och skriva mina skolarbeten.
Men priset måste bli rikitgt attraktivt då man kan få den nya imacen för liter mer än 12 000 med studentkortet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-18 12:35
Ursprungligen av Errol Garner:

Fast det där stämmer ju inte eftersom LCD bakbelysningen definitivt blir sämre eller slocknar betydligt fortare Dessutom så fungerar knappast alla dess pixlar som tänkt mer än några tusen timmar.

Ett problem till: CRT har analogkort som oftas har kortare livslängd än själva CRT ! !

Hur många ggr har analogkort krånglat till hemsk för äldre iMac (CRT modeller), bl a död, flimmrar och färgfel o.s.v.
Jag har fått höra att iMac TFT har väldigt få fel. Det är sällan kunder har lämnat in iMac TFT.
iMac CRT har haft väldiga problem med analogkort.

Därför går utvecklingen åt rätt håll ! mera TFT !

Jag har sett ungefär samma uppgifter som rasta, men jag känner mig också lite skeptisk. Är det månne tillverkarna själva som pumpar ut sådana uppgifter?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 07:49

Elever petar ofta på skärmen. Efter en tid är skärmen full med fingeravtryck. CRT-skärmen är då lätt att rengöra.

Nog är väl TFT-skärmen rätt känslig för fingrar och rengöring?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 09:18
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag har sett ungefär samma uppgifter som rasta, men jag känner mig också lite skeptisk. Är det månne tillverkarna själva som pumpar ut sådana uppgifter?

Jag har vid ett antal tillfällen jobbat för Samsung, som visserligen är en av få tillverkare av just LCD, men som även tillverkar alla andra upptänkliga typer av skärmar, plasma, bakprojektions- samt CRT. Och visst kommer upplysningen från en teknisk genomgång hos Samsung. Men å andra sidan så skulle inte Samung (och alla andra tillverkare) gå ut med samma uppgift om 55-60.000 brinntimmar om det var helt taget ur luften. Skulle bli rätt mycket reklamationer då…

Om bakgrundsbelysningen mattas så blir ljusstyrkan sämre, men förhållandet mellan enskilda pixlar påverkas inte på samma sätt som med en CRT. Dessutom så går det faktiskt att byta bakgrundsbelysning och/eller hela LCD-panelen. En CRT som är slut är helt enkelt - slut.

Det finns en hel del andra fördelar med LCD; mycket lägre effektförbrukning, lägre strålning, mindre värmeutveckling, lägre vikt, lägre reflektion av omgivningens ljus, och inte minst inget flimmer (till skillnad från alla CRT-skärmar).

Många av nackdelarna jämfört med CRT som tidigare fanns är idag eliminerade eller närmast obefintliga; en modern LCD av TFT-typ (aktiv matris) har ofta uppemot 170 graders vertikal och horisontell betraktningsvinkel, nedåt 12 ms uppdateringsfrekvens och mycket bättre kontrastförhållande än tidigare.

Det finns förstås fördelar även med en CRT, t ex att det går att få ännu högre kontrast, och mer exakt färgåtergivning. Fast då är det knappast eMacens skärm vi talar om, eller överhuvudtaget någon skärm som är prissatt för konsumentmarknaden…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-18 13:01

Platta skärmar har bara fördelar gentemot katodstråleskärmar. Och om petandet på skärmen är ett problem kan man montera någon sorts skyddsglas framför skärmen.

1
Bevaka tråden