Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macförsäljningen ökar kraftigt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.idg.se/ArticlePages/200409/17/20040917122734_MW/20040917122734_MW.dbp.asp

Apples Ipodförsäljning fortsätter uppåt i rasande tempo, men det är inte bara musikspelaren som säljer som smör. Macförsäljningen har ökat med 32 procent på ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 14:45

Undra hur många % av fösäljningen i svedala som 99mac har hjälpt till med?
Tycker mig se switcher inlägg var och varannan månad nuförtiden (eller är det bara Äpples berömda leveranstid som spökar)?

Bra att det börjar komma alternativ till windows, då ökar kraven för alla parter att få prylarna att följa öppna standarder istället för properitärt junk....

Indirekt är det nog en hel del, ja, men det är omöjligt att ta fram en ens i närheten korrekt siffra. Många faktorer som spelar in. Däremot vet vi hur mkt försäljning 99mac direkt genererat hos Apple Store. En fin summa det med.

Ursprungligen av Björnström:

http://www.idg.se/ArticlePages/200409/17/20040917122734_MW/20040917122734_MW.dbp.asp

Apples Ipodförsäljning fortsätter uppåt i rasande tempo, men det är inte bara musikspelaren som säljer som smör. Macförsäljningen har ökat med 32 procent på ett år.

bara att hoppas att många av dom 32% är "switchers", annars gör det inte så mycket till att öka apples låga 1,8 % installed base

  • Medlem
  • 2004-09-17 17:30
Ursprungligen av ingemarl:

bara att hoppas att många av dom 32% är "switchers", annars gör det inte så mycket till att öka apples låga 1,8 % installed base

Var kommer den siffran ifrån? Det var den lägsta jag någonsin sett.

Hur det än ligger till så betyder det ju att Apple har produkter som har tagits väl emot av folk. Oavsett om de tidigare har mac eller inte. Jag tycker att det bådar gott. dessutom får vi ju tätare switcher-rapporter här på forumet. Jag vet att det inte är något bra statistiskt material, men ändå...

Ursprungligen av stfm:

Var kommer den siffran ifrån? Det var den lägsta jag någonsin sett.

Hur det än ligger till så betyder det ju att Apple har produkter som har tagits väl emot av folk. Oavsett om de tidigare har mac eller inte. Jag tycker att det bådar gott. dessutom får vi ju tätare switcher-rapporter här på forumet. Jag vet att det inte är något bra statistiskt material, men ändå...

well beror iofs på vilken undersökning man tittar på, och jag talar om installed base, inte market share (=nyförsäljning) men här har du ca 3%

http://www.wired.com/news/mac/0,2125,64504,00.html

att linux skulle ha högre andel än mac tror jag däremot inte ett skit på, alla jag känner som testar linux på sin pc tröttnar efter ett par veckor och kör in windows igen, linux är liksom inte riktigt up to it

nu kommer säkert en och annan skriva att det inte spelar någon roll, bara man är innovativ blablabla osv...men tyvärr spelar det roll, i synnerhet vad gäller respekten för plattformen som sådan från andra företag, dvs att dom utvecklar för mac och gör allt mac-kompatibelt, ta bara en sån sak som internetbankerna :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-09-17 17:53

Linux är inte innovativt för fem öre. Det bygger på en UNIX-ripoff och är utbyggt med en otrevlig blandning av Windows och mac. Skrutt ännu så länge enligt mig. Dessutom går utvecklingen oroande långsamt.

Ursprungligen av stfm:

Linux är inte innovativt för fem öre. Det bygger på en UNIX-ripoff och är utbyggt med en otrevlig blandning av Windows och mac. Skrutt ännu så länge enligt mig. Dessutom går utvecklingen oroande långsamt.

nä...skrev jag det? fast bygger på en unix ripoff? är det en nackdel? bsd i macos x?

*nix öht lider av att vara av ingenjörer för ingenjörer, jag önskar att något kommersiellt företag kunde göra "en apple" av linux, utvecklingen går oroande långsamt för att utvecklingen är helt baserat på open source, "its done when its done"....det går inte om man ska tjäna pengar på det, som apple med mac os x har visat

Jag måste bara instämma med dem som ser en ökad andel switchers här på 99mac. Mitt intryck är att ökningen är markant.

Apple är i storform sedan några år. Innovationstakten är hög, och kvaliteten på de lösningar de levererar är hög. Det känns rättvist om folk börjar få upp ögonen för det, så att Apple får någonting tillbaka för de kloka vägar de har valt.

1
Bevaka tråden