Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om fläktar till G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dual 1000 Quicksilver - fans from hell

Jag har suttit och läst åtskilligt här på mac99 om bullriga datorer, fläktar etc. Det måste bli tyst nu efter 2 år i denna vindtunnel !Till sist vågade jag mig på att skruva ur den mest bullersamma fläkten ur min Dual 1000 Quicksilver . Jag ville bara kolla hur det lät utan den.....Och vIlken skillnad !

Det värsta är att nu när jag satt i den igen, är jag inte säker på att jag vänt den åt rätt håll. Etiketten på fläkten är vänd från mig , när jag tittar in i datorn. Resultatet är att det finns 2 utblås och 1 insug bakpå macen. Insuget sitter i fördjupningen vid USB o FW- kontakterna. Verkar det rätt ?

Sen undrar jag: borde man inte kunna dämpa bort en del oljud genom att stoppa in ett lager av t.ex gummi mellan kåpan som innehåller fläkten och chassit ? Jag skulle prova direkt om jag inte var orolig att det skulle kunna fatta eld.

Det skall ju gå att byta denna fläkt, men mot vilken?

Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-17 08:18

...sorry bullrigare sak får man leta efter... nu när jag sitter med en G5a och upptäckt hur tyst det är.. så.... vindtunnels står kvar som backup och när den går igång så svimmar man...

Jag önskar jag köpt en G5a tidigare...

De bästa fläktarna är Panflo men deras 120mm tas inte in i Sverige annars skall ADDA och Pabst vara bra

Ursprungligen av DrBoar:

De bästa fläktarna är Panflo men deras 120mm tas inte in i Sverige annars skall ADDA och Pabst vara bra

ADDA och PAPST har jag tittat på. Ett stort problem är att jag inte kan hitta uppgifter om orginalfläkten.
Om man säkert kunde fastställa hur starkt den låter i db(a) och hur mycket luft den transporterar, skulle det vara lätt att jämföra den med andra fläktar.

ADDA,t.ex har en fläkt som bara låter 16 db(a) , men så verkar det vara snålt med luftflödet:
Luftflöde (m3/h):68
Luftflöde (cfm):40

Man vill ju inte att det blir för varmt i datorn.

Här finns ett gäng fläktar att välja på. Om du hittar någon med mer effekt, så behöver du nog inte ha så låg ljudnivå som 16 db. Vad jag har förstått så ska upp till 25 db vara riktigt tyst.

/Nicklas, som själv undrar om han vågar skruva i sin MDD för att dämpa den lite.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-17 13:24

Är det någon som vet hur man får tag i en Panaflo fläkt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 16:13

*cube*

1
Bevaka tråden