Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5:an hänger sig 10 ggr per dag !!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min G5:a hänger sig ungefär 1 ggr i timmen och framförallt om jag kör Cubase SX2 och BFD samtidigt, men även annars t.ex. nära jag överför en audio cd till iTunes. Det som kommer upp är att skärmen får ett lite mörkare mönster samt ett meddelade på Engelska, tyska,franska och japanska som säger typ: Håll in startknappen tills maskin stannar och starta sedan igen. Detta är för jäkliga trist. Är det någon som känner igen detta felet? Och Nej jag har inte installerat om systemet än men det skall köras. Maskin är helt ren från skräpprogram.
Det som körs är:
Cubase SX2.20
BFD 1.09
Reason 2.5
EyeTV usb 1.61
+ standard programmen som medföljer.

G5 1.8 GHZ enkel proc
512 MB (körde med 1GB innan men funkade dåligt med iDVD så dom åkte ut)
160 GB disk
OSX 10.2.8

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-17 11:27

Du får så kallade Kernel Panics, som oftast beror på hårdvarufel: trasiga minnen, hårddiskar felaktiga drivrutiner. Troligtvis är det trasiga minnen som spökar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 11:28

Om du öppnar "systemmeddelanden" (verktyg) och kollar på crasch.log (finns två olika, user och sys) så kan du ev få någon ledtråd där...

Ursprungligen av ivanhansson:

Min G5:a hänger sig ungefär 1 ggr i timmen och framförallt om jag kör Cubase SX2 och BFD samtidigt, men även annars t.ex. nära jag överför en audio cd till iTunes. Det som kommer upp är att skärmen får ett lite mörkare mönster samt ett meddelade på Engelska, tyska,franska och japanska som säger typ: Håll in startknappen tills maskin stannar och starta sedan igen. Detta är för jäkliga trist. Är det någon som känner igen detta felet? Och Nej jag har inte installerat om systemet än men det skall köras. Maskin är helt ren från skräpprogram.
Det som körs är:
Cubase SX2.20
BFD 1.09
Reason 2.5
EyeTV usb 1.61
+ standard programmen som medföljer.

G5 1.8 GHZ enkel proc
512 MB (körde med 1GB innan men funkade dåligt med iDVD så dom åkte ut)
160 GB disk
OSX 10.2.8

Jag hade samma problem/meddelande vid inloggning på en iBook. Löstes när jag reparerade skivbehörigheten med hjälp av system CD:n

1. Installera Panther 10.3.5

2. Installera nya firmware som om för några dagar sen

3. Stoppa tillbaka minnet (1 Gb) o ta ur orginal minnet

/Gee

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-09-19 09:18

Minnen har varit ett stort problem i G5, byt minnen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-19 10:20

Håller med MatsOlov och upprepar mitt eget mantra:

Minnena. Ett program kan ju inte funka SÄMRE med mer minne. Om det gör det, så pekar det väl mot att minnena inte är 100% kompatible. Prova sätt i de 512Mb du tog ut istället för de som du lämnade kvar i burken och se om det funkar bättre.

Generellt sett kunde äldre OS funka trots att minnena kanske inte var 100%. Ju nyare OS - ju känsligare för minsta felaktighet i minnet. Det kan vara en enda av de 20-30 olika specifikationerna som inte stämmer exakt, eller så kan det vara ett "litet" skitfel.

EDIT: Åsså uppdatera firmwaren som kom för några dagar sedan (som nån annan påpekade). Har väl kanske inte med detta att göra (?), men orrdnar en del andra problem som somliga med 1,8Gb single-processor har haft.

  • Medlem
  • 2004-09-19 12:00

Innan du böjer dig själv baklänges och börjar fixa med en massa saker, så tycker jag att du ska köra Apple Hardware Test som finns med på startskivan (starta med Alternativknappen nedtryckt, så kan du välja det). Då får du besked om minnet, eller andra problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-19 12:16

G5:an hänger sig 10 ggr per dag !!

Det kan inte vara så enkelt att din dator är trött på livet i denna windowsdominerande värld?
Föreslå en lång promenad utmed havet, borde pigga upp kretsar och rensa minnet.
mvh

  • Medlem
  • 2004-09-19 18:41

inlägget blev på fel ställe. Jag postar i ny tråd.

Tack för alla goda tips, skall testa och se vad som hjälper! Annars får väl G5:an tjänstgöra som ubåt i Öresund!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 19:14

Det kommer att komma en fix i Mac OS X 10.4.3 för just PM 1.8ghz som fixar en hel del saker för just den modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-04 23:53
Ursprungligen av thevil:

Var har du hört det? Har några maskiner som inte har fått tiger än just pga dessa problem.

Vår vän Think secret.

1år försenad

1
Bevaka tråden