Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att köpa PCI-kort för Serial ATA?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om ett tag är det dags för mig att stoppa in en tredje HD i min PowerMac MDD.

Om jag minns rätt så ska endast de två första kablarna ligga på full hastighet, medan de två andra är ATA 66. Stämmer det?

Kan det vara värt att satsa på ett SATA-kort?

Jag funderar på att köpa en HD på 200 eller 250 GB. Finns det några begränsningar för hur stora skivor datorn kan utnyttja, och i så fall, har det att göra med om jag kopplar in skivan på befintliga kablar eller går via ett kort? Kommer jag att kunna lägga systemet på en SATA-skiva via PCI, och kommer det att ge märkbara prestandavinster?

Det kommer att bli över tusenlappen dyrare att satsa på SATA, men å andra sidan kanske jag får en HD som är mer "framtidssäker"? Någon gång kommer jag ju antagligen att vilja ta med mig HD:n till en ny dator.

Argument för eller emot att satsa på dyrare S-ATA???

Många frågor - tacksam för alla svar!

Angående hastigheterna på de befintliga bussarna stämmer det bra. Men det är väl mest en teoretisk begränsning. Trots att jag har två hårddiskar på ATA100-bussen, kan jag inte kopiera fortare än ungefär 20 MB/s, så det är ingen flaskhals direkt, såvida man inte har übersnabba hårddiskar.

Dock är det ju, som du säger, mer framtidssäkert med S-ATA. Det går att boota från till exempel det här kortet, även med andra givetvis, kanske med alla. Någon storleksbegränsning finns inte inom räckhåll.

Och så får du ju bättre luftflöde iom att kablarna är tunnare.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 05:06

Fler produkter:

http://www.firmtek.com/seritek/
http://www.highpoint-tech.com/USA/

Observera, att Highpoint korten, RocketRaid 1820 & 1820A kanske fortfarande inte i produktspecarna nämner att de är Mac kompatibla, men det kan man läsa om under "news". Klart intressanta tycker jag om bägga produkterna.

I Swedala är highpoints leverantör: . www.gandalf.se
Firmtek hänvisar till sin web-shop.

Intressant!

- Device Driver supports MacOS X 10.2, 10.3 on Apple PowerMac G4/G5 systems

Jag har sökt efter ett kort med extern SATA-port för Mac eftersom vi erbjuder externa chassin med SATA-anslutning sedan nästan ett år tillbaka.

- Det ser ut som att Highpoint 1820A är samma kort som finns i Xserve, någon som sätter emot? Kortet har ju RAID 0, 1, 5, 10, JBOD och är anpassat för "lowheight rack solution"

1
Bevaka tråden