Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ANSI-C och Pascal?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågan ställs eftersom jaga ska börja plugga... jag ska bla pyssla med de två språken som nämns.
Kan jag köra dem på mac?

Vilka verktyg ska jag använda?
Kompilatorer?
Terminal?

Enlight me!

Hmm.. du borde nog ställa frågan i publika utveckllar-forumet.

Annars, gcc för C och kanske det här för Pascal?

Skum combo annars, C och Pascal.

Ciryon

Verkar mest vara C. Som tur är....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-17 08:11

Ska du köra C så är XCode en utmärkt miljö. Mycket nöje!

Tack!
Har redan plitat ihop mitt första C program och det fungerade!
Men jag fattar inte hur jag ska kompliera i Xcode... nu blev det via terminalen.
Jag fällde en tår av lycka när det stod,
Hello, World!,
i Terminalen.

Frågan är hur kompilerar jag och kör i Xcode?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 12:25
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är hur kompilerar jag och kör i Xcode?

Kolla efter mitt inlägg där jag skriver "If you want to do C with Xcode then:" här: http://www.xcodeforums.com/showthread.php?t=11

Vet inte om GCC klara Pascal. Dock så vet jag att Metrowerks CodeWarrior har gjort det och kan kanske fortfarande. Kolla deras hemsida om Pascal och om du kan få köpa en studentversion. Vissa universitet har programmvara att låna hos universitetsbiblioteket också. Iaf. var det så på KTH.

Lycka till!

ps. glöm inte bort att titta in på Cocoa.se sen
ds.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är hur kompilerar jag och kör i Xcode?

Välj New Project och Standard Tool under Command Line Utility...

Ciryon

Det finns tre Pascal-kompilatorer för OSX/PPC: Metrowerks (som separat nedladdning till CodeWarrior 5 och upp), GPC och Free Pascal. Dessutom ska man inte glömma GNAT, en fri Ada. Jag använder själv MetroWerks, men räknar med att gå över till de andra med tiden, och på kuppen få bättre korsplattformsmöjligheter.

C-maffian älskar tyvärr att tråka de som gillar läsbara språk, så det är nog bäst att ta sina Pascal-frågor till annat håll, lämpligtvis Pascal-mailinglistan som sköts från www.pascal-central.com (tror jag, jag är med i den sedan länge men jag minns inte var man går med).

Sanningen är att det fungerar mycket bra att blanda C och Pascal i samma projekt, och de två språken anropar varandra utan problem. Man kan alltså glatt vara flera utvecklare i samma projekt som använder olika språk, eller så tar man till det språk som gör jobbet bäst för varje delproblem. Dock pratar inte C++ och Object Pascal lika bra med varann, så man får använda "rena" funktionsanrop.

Tyvärr gillar alldeles för många av C-isterna inte att man har avvikande åsikter och älskar att baktala alldeles utmärkta programmeringsspråk, liksom Ada, så man får hålla sig i skymundan för att inte bli mobbad. Det känns lite som skolgården på mellanstadiet. Ofta har dessa personer minimal erfarenhet dessutom, har bara sett Pascal på larviga nybörjarlabbar i första årskurs, och tror i värsta fall att de skulle vara signifikant långsammare än C, att det skulle sakna OO-möjligheter eller något annat dumt. Det sägs att Ada är språket som alla hatar utom de som kan någonting alls om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 15:47
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det finns tre Pascal-kompilatorer för OSX/PPC

Tackar! alltid bra att veta.

Det ser ut som om jag kommer "slippa" Pascal. Det är bara C som gäller. De har valt C eftersom det är ett vanligt spårk samt att det är grunden till C++ och Java vilket vi kommer gå in på senare. Vi kommer dock få välja mellan de två när vi läser ObjektOrientering termin 3 och 4.
Jag väljer senare och hoppas att jag får välja Obj-C kanske.

Tack för hjälpen än så länge.
Jag återkommer med rena programmeringsproblem.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 12:58
Ursprungligen av Mattias Hedman:

De har valt C eftersom det är ett vanligt spårk samt att det är grunden till C++ och Java vilket vi kommer gå in på senare.

Om du är intresserad av vilka programmeringsspråk som härstammar från vilket så kan jag rekommendera den här länken The history of Programming language där det finns en liten fin karta över utvecklningen de senaste 40 åren. Där kan man se att skaparna av java har bla. hämtat inspiration och ideer från bla C, C++.Cedar,Objective-C,Ada,Smaltalk.

C är inte "grunden" till Java. De är bara lika på ytan. Jag brukar säga att C och Java är lika lika som hajar och delfiner. Tittar man lite under huven så är Java faktiskt något mer likt (överraskning!) Object Pascal! (Men även där är olikheterna stora, för Java är interpreterande för att bara nämna en sak.)

C är skrivet för pekar-processning. Allting är pekare i C. Java har inte pekare alls. Allt de har gemensamt är lite syntax. Att porta mellan språken är en mardröm. Porta C++ till Java kan du också glömma. Andra hållet går väl aningen bättre.

Fast att porta objektorienterad kod mellan språk, sånt gör man knappast ändå... men det är en annan historia.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 13:27
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Allting är pekare i C. Java har inte pekare alls.

Kort fråga. Är inte referenser och pekare ungefär samma sak. Du kan ju ha två eller flera referenser som refererar till samma objekt i Java.

Ursprungligen av Dobbis:

Kort fråga. Är inte referenser och pekare ungefär samma sak. Du kan ju ha två eller flera referenser som refererar till samma objekt i Java.

Nej, det är inte samma sak. Du kan sätta en pekare till vilket värde du vill, stega upp en pekare (med förhoppningen att den pekar in i en array), Att göra p++ på en pekare är en självklarhet i C. En referens är en skyddad pekare som du inte får manipulera. I C finns egentligen inte arrayer och strängar. Det är bara pekare. I Java fungerar dessa helt annorlunda.

Nästa fråga. Min gode kamrat som ska gå samma program som jag sitter med Windows och kan därför inte utnyttja det vacka Xcode. Vad ska han använda för att köra C på ett smart och enkelt sätt?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 20:34
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nästa fråga. Min gode kamrat som ska gå samma program som jag sitter med Windows och kan därför inte utnyttja det vacka Xcode. Vad ska han använda för att köra C på ett smart och enkelt sätt?

Det finns ju en hel del gratis kompilerare för Windows. Free C/C++ Compilers and Interpreters kan ju vara en bra start.

1
Bevaka tråden