Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grundkurs i programmering - på min Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läser just nu en grundkurs i programmering och behöver lite tips. C++ och Pascal pysslar vi med. Vilket program skriver man koden i? Var hittar man bra kompilatorer?
Kommer säkert på fler grejor att fråga om senare, när jag börjar komma igång lite mer med hemuppgiften. Vore jättesjysst om jag kunde få lite tips härifrån.
Blir nog en intressant rapport också, eftersom alla andra nog kör på Windows, men jag kör på ett UNIX-baserat system. Det är UNIX vi får lära oss på handledningarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 15:30

Kolla på ADC - regga dig som "gratis" eller student - och ladda ned Xtools (inkl. gcc).
Tror det går fibbla med pascal i gcc, även om den i Xtooltappning är avsedd för c, c++, (objective d:o) och java.

Äh... ...kolla på ADC så får du veta mer än du någonsin ville veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 22:49

Vet du vad, just pascal är fanimej inte gjort för att skrivas och kompileras under mac os x. Åtminstone vad jag kom fram till för 2 år sedan när jag verkligen försökte få till det.

Men för C, C++, Java osv. så fungerar XCode utmärkt?

Hur får man tag på det?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-16 16:38
Ursprungligen av Laseranders:

Hur får man tag på det?

Menar du XCode?

Ursprungligen av Pär:

Kolla på ADC - regga dig som "gratis" eller student - och ladda ned Xtools (inkl. gcc).

Aha. OK.

Finns Xtools med i mac os x 10.3? För det har jag nämligen.

Är gcc en kompilator för C++? Det är det enda jag behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 15:45
Ursprungligen av Laseranders:

Är gcc en kompilator för C++? Det är det enda jag behöver.

Svar: Ja!

1
Bevaka tråden