Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12", extern TFT-skärm blir gul (trasig VGA-adapter?)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-13 23:36

Jag har en PB 12" rev. A och en Samsung 171P TFT-skärm. De har funkat perfekt tillsammans tidigare. Av olika anledningar så har jag dock inte använt den externa skärmen på nästan ett år. Dock har min PB varit inne för byte av både hårddisk och logikkort (vid två olika tillfällen) efter att det att jag använde skärmen tillsammans med Powerbooken förra gången.

Jag har testat att kalibrera skärmen utan resultat. Kalibreringen i sig funkade inte som den skulle, det gick inte att justera ljus/kontrast korrekt. Tyvärr har ju PB 12" rev. A inte DVI-utgång så jag kan inte testa den vägen. Dock funkar Samsungskärmen perfek, dvs med korrekt färgåtergivning,t över den analoga anslutningen när jag ansluter den till min Linux-server. Jag har även prövat att vicka på VGA-adapterns anslutning för att se om den glappar nånstans.

Har för mig att jag läst om nån här på forumet som hade problem med TV-ut på sin PB 12" rev. A och att det då berodde på ett felaktigt logikkort (hemska tanke ), Ska dock ta med min VGA-adapter till Macforum i morgon för att testa, hoppas verkligen att det bara är den som är trasig.

Nån som har något annat tips?

-edit- la till en bild för att visa hur det ser ut (ursäkta blänket)

Senast redigerat 2004-09-14 00:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-14 00:11

Kolla om en av piggarna i VGA-kontakten är böjd eller avbruten. Det hände faktiskt mig en gång.

  • Medlem
  • 2004-09-14 00:32
Ursprungligen av Mondo:

Kolla om en av piggarna i VGA-kontakten är böjd eller avbruten. Det hände faktiskt mig en gång.

Jo, fast piggarna sitter ju på kontakten som hör till skärmen och skärmen funkar ju med annan dator. Kollade dock det med nu när du sa det och det var ok

Jag löste ett liknande problem på min pismo genom att nollställa med den där knappen på baksidan, mellan VGA-porten och modemporten. Tror det är PMU man nollar. Efteråt funkade det, inget gult.

  • Medlem
  • 2004-09-14 11:48
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag löste ett liknande problem på min pismo genom att nollställa med den där knappen på baksidan, mellan VGA-porten och modemporten. Tror det är PMU man nollar. Efteråt funkade det, inget gult.

Ahh! Hoppas på det då! Jag nollställer iofs PMU på annat sätt men förhoppningsvis så har det samma effekt på min burk.

  • Medlem
  • 2004-09-14 18:02

Nollställa PMU hjälpte inte tyvärr. Kunde inte kolla VGA-adaptern hos Macforums Apple Center butik och deras andra hade redan stängt när jag kom dit. KAn förhoppningsvis åka dit imorgon och kolla men tills dess, är det nån som har något bättre tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-14 18:20

Ja, eftersom skärmen funkar när du tester med en annan dator kanske det är glappeliglapp någonstans i adaptern. Testa med en ny sådan. Men se till att du får rätt adapter med dig tillbaka!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 18:31

Det låter som då min 12" vart knas med tv-ut. Då byttes moderkortet ut och sen dess har det funkat kalas

Synd att det inte funkade, har du nollställt PRAM också?

  • Medlem
  • 2004-09-14 20:39
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Synd att det inte funkade, har du nollställt PRAM också?

Nej, jag har inte heller reparerat behörigheterna Hehe, ska dock testa zappa PRAM också för säkerhets skull men jag tror inte det har någon betydelse i det här fallet. Kan bara hoppas att det är VGA-adaptern annars, jag vet inte hur lätt det är att få Apple att inse att man faktiskt har ett års reklamationsrätt utöver Apples egna ettåriga garanti.

  • Medlem
  • 2004-09-15 17:44

Jaha, inte var det adpatern iaf. Fick låna (!) en VGA-adapter av de schyssta killarna på macforum men det var lika gult för det Blir till att ringa Apple och bereda sig på att tjata.

Jag har en 17" CRT som inte fungerar alls med VGA-adaptern till Pb 12" (den står bara och flimrar, olika flimmer för olika upplösning, men säger att kabeln inte är isatt), skärmen fungerar med andra datorer och adaptern fungerar med andra skärmar.

  • Medlem
  • 2004-09-16 16:18
Ursprungligen av mhallin:

Jag har en 17" CRT som inte fungerar alls med VGA-adaptern till Pb 12" (den står bara och flimrar, olika flimmer för olika upplösning, men säger att kabeln inte är isatt), skärmen fungerar med andra datorer och adaptern fungerar med andra skärmar.

Blir gult även på andra skärmar. Pratar med Apple nu (dvs, jag blir kopplad mellan olika instanser... :rolleyes: ) och det verkar som det går på garanti trots allt. Var ju mindre än tre månader sen den reparerades sist....

Ursprungligen av Ola Lidén:

Nån som har något annat tips?

-edit- la till en bild för att visa hur det ser ut (ursäkta blänket)

Använder du samsungs orginal din-kabel till din bildskäm?

jag hade exakt samma prolem som du, och det var logikkortet som var trasigt.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44848

  • Medlem
  • 2004-09-16 22:36
Ursprungligen av bodybag:

jag hade exakt samma prolem som du, och det var logikkortet som var trasigt.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44848

Japp, verkar inte bättre. Hade dock lite flyt med reparationen. Först sa Apple-folket att jag skulle få pöjsa för en reparation men den den tredje snubben jag blev kopplad till (en norrman, no less) kom fram till att jag hade en 3-månaders garanti sen den senaste reparationen i Juli i år så därför kunde de reparera min PB trots att Apples egna garanti egentligen gått ut (köpte den i Juli förra året)

Ursprungligen av Solitere:

Använder du samsungs orginal din-kabel till din bildskäm?

Ja, går inte att byta men det irrelevant eftersom skärmen funkar med andra datorer och att det blir gult på alla skärmar jag kopplar till PowerBooken.

1
Bevaka tråden