Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epson Stylus Color 680: Vart tog "utilityn" vägen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-15 15:07

Har allltså en Epson Stylus Color 680.
Tidigare har man kunnat ordna fram en utility där man t.ex. kunde rensa munstyckena i skrivaren, osv.
Bland Macens "ulitities" fanns det bl.a. ett "PrintCenter" om jag inte minns åt h-e fel.
Nu är den inte där.
När jag öppnar Macens "Printer setup utility" och markerar skrivaren så är knappen "utility" nedtonad.
Jag tror inte jag använt den sedan 10.2.8 (är nu på 10.3.5).
På Epsons webbplats finns nada.
Kan nån tala om vad som hänt och hur man får tillbaka verktyget?

EDIT: På skivan som följde med finns bara lite jox till classic.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 15:49

Danne,

Kolla i : HD> Library> Printers> EPSON> Utilities>

...efter "EPSON Printer Utility"

Finns den inte där, så lär den finnas på installationsskiva # 3 av Panther (10.3)-installationen..

-Torkel

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-15 16:01

Utmärkt, Torkel!
Hittad, men när jag startar den så kommer det upp en TOM printer list fastän skrivaren är påslagen.
Har du nåt förslag så att den hittar skrivaren?
(Detta är min personliga förbannelse: Jag har aldrig lyckats få fason på detta med skrivare...det är ett (nästan) konstant strul....)

Ursprungligen av Danne V:

Utmärkt, Torkel!
Hittad, men när jag startar den så kommer det upp en TOM printer list fastän skrivaren är påslagen.
Har du nåt förslag så att den hittar skrivaren?
(Detta är min personliga förbannelse: Jag har aldrig lyckats få fason på detta med skrivare...det är ett (nästan) konstant strul....)

Motsvarande hände mig med min SC740. Jag hämtade drivrutiner på Epsons hemsida - installerade och därefter finns den med i listan

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 17:02

Det går inte att ta bort den felaktiga programikonen kanske? Och byta till rätt, eller att den kanske fungerar utan den rätta ikonen.

Sören

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-16 17:51
Ursprungligen av zagato:

Motsvarande hände mig med min SC740. Jag hämtade drivrutiner på Epsons hemsida - installerade och därefter finns den med i listan

Man får gratulera då.
Dom har inga rutiner till min skrivare alls...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 23:28
Ursprungligen av Danne V:

Hittad, men när jag startar den så kommer det upp en TOM printer list fastän skrivaren är påslagen.
Har du nåt förslag så att den hittar skrivaren?

Har du startat om skrivaren, dragit ur USBn och satt i den igen och till sist ev startat om datorn... !?

Också intresserad. Jag öppnade Classic och körde därifrån , men slipper helst det nästa gång...!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-16 16:19
Ursprungligen av sjovall:

Också intresserad. Jag öppnade Classic och körde därifrån , men slipper helst det nästa gång...!

Bra idé, som inte kag tänkte på.
Men när jag provade, så sket det sig av en annan, tämligen absurd anledning: Filen/applikationen "Epson utility" har blivit kidnappat av Final Cut Express!!!!
Hur 17 löser jag det??????

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 16:30

Om man tar filen/programmet, markerar och väljer: Visa info, så finns det en inställning, där man kan välja vilket program som ska öppna filen. Prova det, och välj önskat program, så bör det fungera.

Mvh Sören

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-16 16:36
Ursprungligen av SörenP:

Om man tar filen/programmet, markerar och väljer: Visa info, så finns det en inställning, där man kan välja vilket program som ska öppna filen. Prova det, och välj önskat program, så bör det fungera.

Mvh Sören

Jo, men eftersom filen är ett program i sig, vad ska jag ange som program för att öppna det? Sig själv? Det går ju inte.....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 16:48

Det var svårare det.... Kanske är det så att det ska öppnas av sig själv ändå. Hur konstigt det än låter.

Sören

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 18:17

Om man inte specifikt kryssar i "extra skrivardrivrutiner" vid installation så kommer de inte med till "äldre" skrivare. Man bör väl kunna installera bara dem i efterhand även om de borde finnas för nerladdning nånstans...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-16 23:20

Jo, det bidde lite fel i mitt förra inlägg: Drivrutiner finns. Inga problem.
Det är verktyget som man använde för att t.ex. kolla hur mycket bläck som finns kvar och för att rengöra munstyckena som inte finns med i Panther men fanns i Jaguar.
Kan man på nåt sätt öppna installationsskivan till Jaguar och få ut det där verktyget?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-16 23:29
Ursprungligen av Danne V:

Jo, det bidde lite fel i mitt förra inlägg: Drivrutiner finns. Inga problem.
Det är verktyget som man använde för att t.ex. kolla hur mycket bläck som finns kvar och för att rengöra munstyckena som inte finns med i Panther men fanns i Jaguar.
Kan man på nåt sätt öppna installationsskivan till Jaguar och få ut det där verktyget?

Jag svarar själv:

Jo, det gick ju utmärkt! Jag tog andra skivan till Jaguar, installerade Epson-paketet, gick till HD/Library/Printers/EPSON/Utilities och startade den, och så fanns plötsligt min skrivare med i listan. Dubbelklickade den, och verktyget öppnade sig som förr. Puh....

Nu ska här rensas munstycken....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 23:34

Hehe, ja då så! Akta dig för ränder på pappret efter rengöring bara...

1
Bevaka tråden