Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista: 99mac version 5.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Just nu pågår planeringsarbetet för 99mac version 5.0 som kommer innehålla förbättringar, förändringar och nya funktioner. Vi är naturligtvis intresserade av feedback ifrån gamla & nya medlemmar.

- Kom med förslag på förbättringar, designförslag, nya funktioner och annat du kan hitta på.

- Bifoga gärna en länk om du sett något du gillar på en annan sajt.

- Tankar kring våra systersajter/domäner mac.se, ipod.se, ipodmini.se etc och eventuella integrationstankar etc är också intressant.

- Öka bredden med film/musik/foto eller behålla ett fokus som ledande faktadatabas inom Mac?

- Om du har kunskaper inom utveckling och/eller design och vill delta i utvecklingsarbetet kan du gå med i vår användargrupp för "99mac utvecklare" här: http://99mac.se/forum/profile.php?do=editusergroups

- Stora och små förändringar är välkomna!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-16 09:48

Jag har en liten fundering - ett återinförande av ett 99mac-specifikt Offtopic-forum?
Offtopic i all ära, men det känns inte som om det hör ihop med 99mac särskillt mycket längre. Ibland vill man ju faktiskt larva sig lite och posta en tråd om sina senaste Windows-frustrationer eller liknande som man ibland tvingas utstå.
Visst kan man göra det på Offtopic - men de passar inte in där så särskillt bra känns det som, det är ju inte mycket datorsnack där numera.
För att sammanfatta: Vill man vara lite nördig och offtopic emellanåt känns det inte som att man har något naturligt ställe att posta på.

Här kommer min topplista:

1) Sökbart och "blädderbart" nyhetsarkiv.

2) Automatiskt skapande av trådar i forumet när någon klickar på en "Kommentera nyheten"-länk (som också bör skapas automatiskt), samt att ha möjligheten att "tvinga" skapa en nyhetstråd i forumet vid publiceringstillfället av en nyhet.

99mac.app!

J.

  • Medlem
  • 2004-09-16 10:28
Ursprungligen av Björnström:

- Öka bredden med film/musik/foto eller behålla ett fokus som ledande faktadatabas inom Mac?

Behåll fokus! 99mac är en stabil källa till all mackunskap oavsett om det handlar om hur jag får igång min II NTX eller om nya rykten om Newton G5

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2004-09-16 10:42
Ursprungligen av Enar:

Behåll fokus! 99mac är en stabil källa till all mackunskap oavsett om det handlar om hur jag får igång min II NTX eller om nya rykten om Newton G5

Instämmer!

Ett fotogalleri, typ det som fanns förut, skulle vara kul.

Ursprungligen av Nurell:

Ett fotogalleri, typ det som fanns förut, skulle vara kul.

Antecknat! Kräver en hel del bandbredd (vi har ju haft ett bildgalleri tidigare som drog 55GB första månaden)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-16 10:56

Fotogalleri, absolut!

Jag skulle vilja ha typ en "aktuella rykten" del, med massor med länkar och kort info till olika rykten typ "Nästa ibook" osv. Så man slipper alla dessa inlägg med "ska man köpa eller värt å vänta" inläggen som kommer upp direkt de andra försvinner Och denna skall givetvis medlemmar kunna lägga in rykten.

Sen kanske lite mer typ som fotogalleri, vet inte vad man inte bara forum

Bättre integrering av förstasidan med forumet. Nu stör jag mig på att om jag klickar på en länk till ett nyskrivet meddelande på förstasidan så hamnar kag på första sidan av diskussionen, fastän jag läst alla sidor innan det nya meddelandet.

Ta bort att det öppnas nytt fönster när man vill diskutera en nyhet.

Möjlighet att skapa nyheter från befintliga trådar, kommer en hel del nyheter via trådar.

Ursprungligen av Leftrustle:

Bättre integrering av förstasidan med forumet. Nu stör jag mig på att om jag klickar på en länk till ett nyskrivet meddelande på förstasidan så hamnar kag på första sidan av diskussionen, fastän jag läst alla sidor innan det nya meddelandet.

Ta bort att det öppnas nytt fönster när man vill diskutera en nyhet.

Möjlighet att skapa nyheter från befintliga trådar, kommer en hel del nyheter via trådar.

Vi har hittat en lösning på detta nu tror jag. Håller med fullständigt!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 11:24

Mer Nyheter...

Tittar knappt in på 99mac längre då det inte finns några nyheter. Kollar då istället på Macworld och Macfeber. Forumen är jag dock mer inne och läser i, dessa är svärslagna. Men som sagt, nyheter uppdaterade kontinuerligt, och tester på prylar som släppts detta millenium.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-16 11:57
Ursprungligen av canestrini:

Tittar knappt in på 99mac längre då det inte finns några nyheter. Kollar då istället på Macworld och Macfeber. Forumen är jag dock mer inne och läser i, dessa är svärslagna. Men som sagt, nyheter uppdaterade kontinuerligt, och tester på prylar som släppts detta millenium.

Instämmer helt i detta. Jag hittade hit till 99mac eftersom andra sidor världen runt började länka till 99mac i sina artiklar. Men nu straxt innan sommaren så blev det helt klart sämre Macworld.se är ju snabbare med nyheter än 99mac vilket inte var fallet tidigare. Känns mest som on de enda nyheterna nuförtiden är spel och iPod prylar, (nästan) totalt ointressant för mig. Jag har hoppats att detta berodde på sommar och semestertider och att det blir lite mera fart igen i höst.

Ursprungligen av juanito:

Instämmer helt i detta. Jag hittade hit till 99mac eftersom andra sidor världen runt började länka till 99mac i sina artiklar. Men nu straxt innan sommaren så blev det helt klart sämre Macworld.se är ju snabbare med nyheter än 99mac vilket inte var fallet tidigare. Känns mest som on de enda nyheterna nuförtiden är spel och iPod prylar, (nästan) totalt ointressant för mig. Jag har hoppats att detta berodde på sommar och semestertider och att det blir lite mera fart igen i höst.

Haha, det var när jag åkte på semester till USA
(skrev dagbok istället: http://martin.bjornstrom.se )

Ni hajar nog hur det fungerar - vi har ett gäng skribenter och redaktörer som skriver om deras intresseområden vilket är mycket iPod och spel.

Jag ser en röd tråd - ni vill att vi tar upp kampen med MacWorld (vi kan spöa dom med snabbare nyheter och bättre test på webben om vi bara får resurserna) och det ska jag spara i bakhuvudet.

Jag vill ha nyheter först av alla, ingående tester där man inte sparar på bilder och detaljer, intervjuer med intressanta personer och krönikor ifrån människor med insikt och intressanta erfarenheter.

Jag tror jag tycker som ni, eller hur?

Ursprungligen av Björnström:

Jag ser en röd tråd - ni vill att vi tar upp kampen med MacWorld (vi kan spöa dom med snabbare nyheter och bättre test på webben om vi bara får resurserna) och det ska jag spara i bakhuvudet.

Jag vill ha nyheter först av alla, ingående tester där man inte sparar på bilder och detaljer, intervjuer med intressanta personer och krönikor ifrån människor med insikt och intressanta erfarenheter.

Jag tror jag tycker som ni, eller hur?

Precis, så jag känner.

Glöm inte oss som betalar för mac.se vi vill ha lite nyare saker, men det är en annan tråd.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Precis, så jag känner.

Så bra!

Det är ju inte omöjligt - vi har tidvis briljerat med världsnyheter och roliga bildreportage etc men det är knepigt att göra det i längden när man jobbar samtidigt

Lite enklare och mer överskådlig struktur.

Man klickar på en nyhetslänk på första sidan, det öppnas ett nytt fönster...
.. vart är jag? i forumet? på nyhetssidan? VAD är VAD
Om jag nu klickar på "hem" och sedan på en annan nyhet så har jag plötsligt TRE öppna fönster när jag bara vill ha ETT.

Framsidan är alldeles för lång, jag förstår att det lätt blir så när man vill rymmas med mycket grejor där ...
.. men man får ju scrolla ihjäl sig.

Det känns också som lite taskig design när det finns flera "huvudmenyer" på samma sida.
Funkar säkert bra när man har stenkoll på site'en men när man surfar in som nykommling är det lätt att bli förvirrad.

Jag tycker det verkar helt omöjligt att få till det på något bra sätt, ni har nog lite av en utmaning här ..

Ursprungligen av Robert R:

Lite enklare och mer överskådlig struktur.

Man klickar på en nyhetslänk på första sidan, det öppnas ett nytt fönster...
.. vart är jag? i forumet? på nyhetssidan? VAD är VAD
Om jag nu klickar på "hem" och sedan på en annan nyhet så har jag plötsligt TRE öppna fönster när jag bara vill ha ETT.

Framsidan är alldeles för lång, jag förstår att det lätt blir så när man vill rymmas med mycket grejor där ...
.. men man får ju scrolla ihjäl sig.

Det känns också som lite taskig design när det finns flera "huvudmenyer" på samma sida.
Funkar säkert bra när man har stenkoll på site'en men när man surfar in som nykommling är det lätt att bli förvirrad.

Jag tycker det verkar helt omöjligt att få till det på något bra sätt, ni har nog lite av en utmaning här ..

Håller med dig fullständigt! Man blir hemmablind.

Detta lovar jag dig kommer fixas rejält med nästa version.

Ursprungligen av canestrini:

Tittar knappt in på 99mac längre då det inte finns några nyheter. Kollar då istället på Macworld och Macfeber. Forumen är jag dock mer inne och läser i, dessa är svärslagna. Men som sagt, nyheter uppdaterade kontinuerligt, och tester på prylar som släppts detta millenium.

Saknar jag också. Problemet är att vi inte har någon "Åberg" som ägnar sitt liv åt att skriva nyheter eller en budget som MacWorld (betalda skribenter & frilansare). Men livet är fyllt av utmaningar!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 14:37

Kanske...

Ursprungligen av Björnström:

Saknar jag också. Problemet är att vi inte har någon "Åberg" som ägnar sitt liv åt att skriva nyheter eller en budget som MacWorld (betalda skribenter & frilansare). Men livet är fyllt av utmaningar!

...en fusion mellan er två kanske vore bra..? Best of both worlds...

Ursprungligen av canestrini:

...en fusion mellan er två kanske vore bra..? Best of both worlds...

Sätt igång och övertala Roger då, jag är redan övertygad

Alldeles för mycket iPod-relaterade nyheter.

Jag förstod aldrig riktigt varför Offtopic och iPod flyttade och fick egna adresser. 99mac känns nerbantad. Ville ni inte bli större? Det känns som om 99mac förlorat det där lilla extra, som dessutom gav känslan av att 99mac är stort, och fortfarande växer. Jag tycker inte man känner av tillväxten numera.

instämmer!
Mer nyheter på första sidan minst 3 om dagen.. om de inte finns några nyheter hitta på då istället

Ursprungligen av motif:

instämmer!
Mer nyheter på första sidan minst 3 om dagen.. om de inte finns några nyheter hitta på då istället

Instämmer.
Katastrof så som det är nu. ipod tillbehör tester blandat med nyheter om 99mac.
99mac + macferber = sant?

Edit: Förstår att det är nyheter som är svårast att få ihop, men vi är ju så mång här.

En chat där man direkt kan snacka mac helt enkelt!
Sen att ni har fler och bättre nyheter...just nu verkar de bara vara massa tester på Ipod tillbehör men mer tester utav nya mjukvaror och hårdvaror skulle vara bra!
Sen så tycker jag att bildgalleriet var bra när de fanns, en kul grej!
Flicken Testlabbet verkar inte heller fungera, de f.d testlabbet tyckte jag var super bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 11:55

Jag vet hur ni har det på nyhetsfronten osv...
Men ett fotogalleri och en typ av nördig offtopic hade varit trevligt!
Nyheterna är inte det som är viktigast för mig på 99mac, det är ett forum, inte en nyhetssite.
Kanske fler tester av roliga prylar, om ni har tid vill säga.
Annars tycker jag att 99mac är en sjukt bra sida.

  • Medlem
  • 2004-09-16 12:21

Fotogalleri, Konfigurerbara RSS-feeds, Lite bättre nyhetsrappotering (enkelt forumlär så alla kan skicka in nyheter, men ni måste godkänna dem innan publicering), en ichat-kanal som kompliment till forumet eller en webchatt av nått slag.

Ursprungligen av odin:

Fotogalleri, Konfigurerbara RSS-feeds, Lite bättre nyhetsrappotering (enkelt forumlär så alla kan skicka in nyheter, men ni måste godkänna dem innan publicering), en ichat-kanal som kompliment till forumet eller en webchatt av nått slag.

Konfigurerbara RSS-feeds finns sedan i februari.
Gör så här: http://www.99mac.se/forum/external.php?type=rss&forumids=XX

XX ersätter du med forumid för det forum du vill ha. Du kan ha flera forum efter varandra separerade med ett kommatecken. (forumid ser du i URL ovan)

Medlemmar som skriver nyheter
Forumläret finns redan sedan i februari också men har fungerar inte så bra i praktiken.
(förstasidan, nere till vänster)

- Oftast får vi en URL till en nyhet eller en väldigt kortfattad kommentar "adobe uppdaterar indesign...URL".

- I åtta fall av tio är materialet vi får inte klart för publicering vilket gör att vi ändå måste skriva om nyheten ifrån början. Det är skillnad på en nyhet och ett inlägg.

iChat-kanal
Intresset har varit minst sagt svalt för en iChat-kanal, men det är ju lätt att fixa.

Ursprungligen av Björnström:

Konfigurerbara RSS-feeds finns sedan i februari.
Gör så här: http://www.99mac.se/forum/external.php?type=rss&forumids=XX

XX ersätter du med forumid för det forum du vill ha. Du kan ha flera forum efter varandra separerade med ett kommatecken. (forumid ser du i URL ovan)

OK, jag gick igenom hur många forum jag vill ha med, 18st!!! Har inte testat än, men det känns som att min RSS-läsare kommer att tycka det är lite jobbigt...

En RSS-feed till Dagens Inlägg vore kanon. Utöver det skulle jag vara nöjd om länken till första olästa inlägg i en funkade pålitligt. Som det är nu verkar man hamna lite var som helst i tråden...

[Edit: min läsare, NewsFire, fick mycket riktigt förstoppning av 18 forum-id separerade med komma-tecken...]

Ursprungligen av Björnström:

Forumläret finns redan (...)

Rätt så lustig felskrivning av forum-kungen själv..!

Bevaka tråden