Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bränna bootable cd-r för pc-burkar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 15:50

Hej,
jag har försökt bränna en boot-bar cd-rom till en pc på min powerbook (macos 10.3.5) utan att lyckas. Har använt Toast 6.0.5...

Om någon vet vilka inställningar man ska använda för att det ska funka vore jag tacksam!

/Svante

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 16:09

Det går nog inte utan avtal med Microsoft. Den enda programvara jag har sett göra detta är Retrospect med sin Disaster Recovery-funktion. Den skickar upp femtielva frågor och licensavtal under tiden du skapar din bootbara Win-CD. Kräver dessutom en Windows installations CD. I princip gör den en kopia av MS original + en konfiguration med dina gamla filer.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-15 23:50

Vem har sagt att det ska vara en bootbar Windows-CD? En bootbar Linux-skiva borde väl ändå gå att bränna? Eller? Om inte, varför (eller åtminstone varför inga meddelanden om att det inte går i toast)? Om det inte går har jag fyra trasiga skivor här bredvid mig...

De e en otydlig fråga det här.

Om ni menar kopiera en från början bootbar cd-skiva så är svaret: Ja det går, använd skivverktyg.

Däremot vet jag inte om de finns några mac-apps som kan lägga till en boot-sekvens för tex win, det finns win-apps som kan göra detta.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-09-16 03:23

Om skivan är bootbar på PC men kopian inte är det så skulle jag inte kalla CD-kopieringen fullvärdig (jag är fullt medveten om att det antagligen är samma strul om inte mer på en standard-Windows-XP-installation...)

Googlade lite och hittade det här...
http://www.linuxquestions.org/questions/archive/26/2003/12/2/124960

För övrigt finns det andra scenarion än att kopiera en skiva. Ett fullt legitimt scenario är att man vill bränna ut sin bootbara .iso med Linux på, eftersom Windows-installationen på ens stationära PC gått åt skogen. Borde inte detta funka, exempelvis med Toast? Har inte orkat testa, man använer mest iBooken numera.

Men vad tusan! Jag försöker just nu med precis detta. Har dragit ner iso-filen för XP 64 BETA som är fri, skall bränna den bootbar men lyckas inte. Finns det ingen mjukvara för att lösa detta till Mac alltså? Det vore ju skamligt...

1
Bevaka tråden