Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Lagg? Skitspel eller skitmac??

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fattar inte riktigt. Min PB 15" 1 ghz 64mb v-ram 700+RAM uppfyller ju med råge minimikraven på spelet BF 1942. Och i singleplayer går allt bra och laggfritt. Men när jag kör multi via mitt adsl (telia 500) så toklaggar det så illa att det inte är överhuvud taget spelbart. VARFÖR?

Jag kollade med de andra som spelade på servern, men ingen av dem hade problem med lag. Jag kollade graffinställningar, men lagget var lika jävligt om jag körde på 1024x768 med settings"medel" eller 640x480 med allt på "low". Helt ospelbart vad jag än gjorde.

Vad fanken kan detta bero på? Jag körde två banor, och riktigt illa var det på kartan UN Berlin, (haft liknande probs på Stalingrad) Däremot är det lite bättre på utomhusbanor av typen "Battleaxe och Ihantala"

För övrigt var vi mellan 15-20 spelare samtidigt. Ingen annan hade laggproblem i alla fall inte i närheten av det jag upplevde, och upplever varje gång jag försöker spela online.

Är mitt grafikkort paj? Är det linans fel? Är det dålig portning eller hatar wintelservrar maccar? Eller är det helt enkelt så att min älskade pb trots att den uppfyller kraven på pappret, inte hänger med i verkligheten.

Finns det några console-commands av typen flush cache engines, dumpcache eller nåt sånt som kan hjälpa?

Snälla hjälp!

Ursprungligen av gleisner:

Jag fattar inte riktigt. Min PB 15" 1 ghz 64mb v-ram 700+RAM uppfyller ju med råge minimikraven på spelet BF 1942. Och i singleplayer går allt bra och laggfritt. Men när jag kör multi via mitt adsl (telia 500) så toklaggar det så illa att det inte är överhuvud taget spelbart. VARFÖR?

Snälla hjälp!

Sätt in mer minne så flyter det nog bättre OSX kräver mer minne än windows.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 14:04
Ursprungligen av Errol Garner:

Sätt in mer minne så flyter det nog bättre OSX kräver mer minne än windows.

Neeeeeeeeej, inte igen...

Ursprungligen av DaPhox:

Neeeeeeeeej, inte igen...

Det tål ju att upprepas runt 700 meg är för lite om man vill köra fler program eller ett riktigt tungt med bra flyt. De flesta av alla problem med OSX beror ju antingen på OSX minnes/diskhantering, dåliga minneskretsar eller för lite minne.

  • Medlem
  • 2004-09-15 15:19
Ursprungligen av Errol Garner:

Det tål ju att upprepas runt 700 meg är för lite om man vill köra fler program eller ett riktigt tungt med bra flyt. De flesta av alla problem med OSX beror ju antingen på OSX minnes/diskhantering, dåliga minneskretsar eller för lite minne.

Det där med dåligt RAM skriver jag under på direkt. Jag hade just ett sånt problem och det genomsysrar verkligen hela datorn med konstiga, intermittenta fel. Däremot rullar datorn bra med 512MB (jag fick ju plocka ur den dåliga stickan). Förmodligen är vissa saker lite segare, men det märks ingen tydlig skillnad.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-15 16:27

Tryck in en Gigg ram så blir datorn glad även fast jag inte tror att det är problemet nu när du kan köra singelplayer utan problem...

BF1942 presterar tyvärr riktigt dåligt på de "lägre" modellerna.

För mig flyter det bättre i multiplayer än i singleplayer. Dessutom flyter det bättre med 800x600 än 640x480/1024x768 för mig (gf4mx/32meg).

Värst är det på banorna med mycket byggnader/objekt (tex berlin), men de öppnare ökenbanorna flyter något bättre för mig..

Vad har du för grafikkort?
Kan tyvärr inte ge dig andra tips än att trixa lite till med inställningarna

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-09-15 14:15

Det måste ju vara nätlagg om de bara laggar när du kör över internet... Och de borde kräva mer att spela single player eftersom att dattan måste ha lite cpu till att jobba med botarna.

Men har du testat på olika servrar? Vad har du för ping till servern? Och har du testat att tweaka nätinställnigarna (om det nu är möjligt i bf)?

  • Medlem
  • 2004-09-15 14:17

Eftersom det funkar i singelplayer, så borde det vara fel på linan eller någon inställning. Mer RAM är jättebra, men i det här fallet så tror jag inte att det hjälper faktiskt.

Du kan ju prova att köra scripten i coctail, eller liknande, och se om det hjälper... Starta om modemet, och kolla alla inställningar i ev router mm.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 14:59

Säger som pezepolarna "-Vad har du för ping?"

Graffkexet är ett ATI mobility radeon 9600 med 64mb v-ram.

Och allvarligt talat, skulle det inte räcka med 768 mb ram? Kan verkligen 256 mb till göra hela skillnaden? Som sagt, i singleplayer är det INTE lagg.

Å sen undrar jag hur man gör när man "kör scriptet i cocktail" Rena kinesiskan för mig. Vet inte heller riktigt vad Ping är, även om jag förstått att det tydligen är kass att ha hög ping när man lirar online. (no 300+ pings) Eller?

Hur kollar jag min ping?

Hur Tweakar jag nätinställningarna?

då fattar ni lite vad jag fattar om kåmpjuters...

men tack i alla fall för svaren. Ska kolla vad jag har i linan egentligen.

mvh

Gleisner

Ursprungligen av gleisner:

Graffkexet är ett ATI mobility radeon 9600 med 64mb v-ram.

Och allvarligt talat, skulle det inte räcka med 768 mb ram? Kan verkligen 256 mb till göra hela skillnaden? Som sagt, i singleplayer är det INTE lagg.

mvh

Gleisner

ADSL kan "lagga" en del "riktigt" bredband är ju att föredra.
Angående minnet så är det ju så att 700+meg fungerar rätt ok men ju mer minne du har desto mindre risk att datorn börjar trilskas , jag spelar inte så mycket själv men många av mina bekanta som kör tyngre spel har sällan mindre än 1 GB i sina burkar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-15 20:59

Det är i alla fall INTE datorn det är fel på med tanke på att vi har samma dator förutom att du har ett elakare grafikkort och jag har då aldrig haft några problem med att köra multiplayer (ok förutom den gången då jag inte ens kunde starta spelet men det är en annan sak :rolleyes: ...)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-09-16 00:54
Ursprungligen av gleisner:

Graffkexet är ett ATI mobility radeon 9600 med 64mb v-ram.

Och allvarligt talat, skulle det inte räcka med 768 mb ram? Kan verkligen 256 mb till göra hela skillnaden? Som sagt, i singleplayer är det INTE lagg.

Å sen undrar jag hur man gör när man "kör scriptet i cocktail" Rena kinesiskan för mig. Vet inte heller riktigt vad Ping är, även om jag förstått att det tydligen är kass att ha hög ping när man lirar online. (no 300+ pings) Eller?

Hur kollar jag min ping?

Hur Tweakar jag nätinställningarna?

då fattar ni lite vad jag fattar om kåmpjuters...

men tack i alla fall för svaren. Ska kolla vad jag har i linan egentligen.

mvh

Gleisner

Okej, multiplayer SKA inte kräva mer ram än singleplayer...Som jag sa förut så kräver det mer att spela single eftersom att en del cpu och ram går åt till botarna.

Antingen kan det ju vara något med att multiplayer e skumme i din installation men de tvivlar jag på.
Jag tror mest på att det är nätlagg som är problemet för dej.

Om jag nu minns rätt (har bara startat bf en gång för att kolla hur de flöt på min datta) och det ska finnas i alla spel där det finns en server browser inbyggdt i spelet så ska pingen stå på samma rad som servernamnet står på.

tex: servername: ollepelle ip: 111.111.111.111 ping/responstime: 30

Jag skulle säga att alla servar som har en ping på över 50 skulle jag inte gå in på. (men då är jag kräsen efter att ha spelat q3)

För om du har tex ping 50 så tar de 50milisekundet för ett paket att skickas från din datta>servern>din datta. Dvs att du ligger 50ms efter vad som igentligen händer. Men om de nu rör sej om 50 eller mindre så kommer du knappas att märka av det.

Men om du nu har över tex 300ms/ping så ligger du ju 300ms efter vad som händer på servern, och de är ju inte så kul när man ska sikta och skjuta och tror killen står där men i "verkligheten" så har han hunnit flytta sej en cm på din skärm eftersom att du ligger efter.

Det jag tror du gjort är att gå in på en högpingsserver som du också får packetloss på, dvs förlorade paket. Då kommer bilden att hacka sej fram eftersom att den bara får en viss information av servern.

Blev du något klokare av detta? För jag vet inte om jag skulle ha blivit de, för jag läste just vad jag skrivit själv och de verkade lite skumme...men jag orkar inte ändra för jag e så jäkla trött

http://bandwidthplace.com/speedtest/results.php säger att jag har 432.6 kilobits/seconds.

"Not bad" tycker dom...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-09-15 22:45

Skumt? För mig rullar BF på helt ok med 800x600 "High" i multiplayer, och min burk är ju långsammare (G4 Dual/867, 768Mb Ram, Radeon 9000 128Mb)...

"Pingen" är svarstiden (vilket är viktigt i FPS-spel) och inte överföringshastigheten. På mitt ADSL 8Mbit brukar bra ping-tider ligga på mellan 10 och 30ms. Själv brukar jag skita i att lira på servers med ping högre än 100ms..

Ursprungligen av oskich:

Skumt? För mig rullar BF på helt ok med 800x600 "High" i multiplayer, och min burk är ju långsammare (G4 Dual/867, 768Mb Ram, Radeon 9000 128Mb)...

.

Din stationära dualprocessor G4 är inte långsammare än gleisners Powerbook.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-09-15 23:07

Ping används för att mäta hur lång tid det tar för ett paket att åka hela vägen till en annan dator och komma tillbaka.
Se till så att du inte tankar nåt när du spelar...
Kolla vad du får för resultat i tptest... www.tptest.se - mer pålitligt

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-09-16 00:56

Just de ja, kolla om du har problem med din uppkoppling föresten, kolla pingen till tex sunet osv (antingen i terminalen tex: ping www.sunet.se eller så gör du det i networkutil) bara för att kolla

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-09-16 07:00
Ursprungligen av Gadd:

Just de ja, kolla om du har problem med din uppkoppling föresten, kolla pingen till tex sunet osv (antingen i terminalen tex: ping www.sunet.se eller så gör du det i networkutil) bara för att kolla

ping ping.sunet.se till och med

Så trots att jag verkar ha schysst mbit/s kan jag ändå ha kass ping, alltså???

Jodå Gadd. Ditt resonemang låter vettigt. Precis sådär var det, att hela bilden hackade fram. Som om datorn "blinkade" och helt plötsligt hade bilden hoppat fram en bit. Kan också hjälpa till att förklara varför min pikkadoll verkade vara laddad med ärtor. Man blir ju gråtfärdig när man just tömt hela magget i magen på lede fi, varvid sagde fi inte bryr sig ett skit om det, utan tackar för besöket genom att helt lugnt ta sikte och poffa mig med en lite kulskur. Det va ju inte så att jag redan dansade av glädje, med tanke på allt lagg. Att dessutom upptäcka att jag inte verkar kunna träffa min egen röv, ens med kikarsikte och kompass, det gör ju inte spelupplevelsen roligare.

Om jag nu skulle ha kasst ping. Är det något man kan göra åt saken? Jamenar, det är ju knappast värt att ta fram tårtspaden och gräva optokabel bara för att lira lite BF någon gång i veckan...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-09-16 12:31
Ursprungligen av gleisner:

Om jag nu skulle ha kasst ping. Är det något man kan göra åt saken? Jamenar, det är ju knappast värt att ta fram tårtspaden och gräva optokabel bara för att lira lite BF någon gång i veckan...

Börja ditt sökande efter svenska servrar

skrev följande i terminal "ping.ping.sunet.se"
inte någonting hände.

skrev följande i terminal "ping www.sunet.se"
och följande hände.

Det började ticka massa konstiga grejer, och jag fick en tidsangivelse som låg mellan 15.654ms och 17.183 ms.

Är detta mitt ping? Har jag ping 16? Det är väl bra?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 21:04
Ursprungligen av gleisner:

skrev följande i terminal "ping.ping.sunet.se"
inte någonting hände.

skrev följande i terminal "ping www.sunet.se"
och följande hände.

Det började ticka massa konstiga grejer, och jag fick en tidsangivelse som låg mellan 15.654ms och 17.183 ms.

Är detta mitt ping? Har jag ping 16? Det är väl bra?

16 är bra - kolla mot spelservern oxå…

Ursprungligen av Pär:

16 är bra - kolla mot spelservern oxå…

Exakt! Pinget är specifikt för servern man pingar mot. Olika servrar kommer ge olika ping. Så det handlar förmodligen varken om spelet eller datorn. Så välj, om du kan, server med omsorg. Fast ibland går det ju inte, t.ex. om man vill spela med kompisar på andra sidan atlanten och de väljer att lira mot en server nära dem...

Lycka till!

tack för all hjälp gubbar!

1
Bevaka tråden